یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
کره شمالی کشوری مرموز و اسرارآمیز در سده‌های تاریخی

کره شمالی امروز کشوری مرموز و اسرارآمیز شناخته می‌شود و همین موضوع کنجکاوی همگان را برای شناخت آن برانگیخته است. اما شناخت کره امروز بدون آشنایی با تاریخ و گذشته آن امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «کره شمالی: نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز» نوشته الینور برَدشو به‌تازگی با ترجمه شهربانو صارمی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب هفتادوپنجمین عنوان از مجموعه «تاریخ جهان» است که این‌ناشر چاپ می‌کند.

ققنوس سال ۱۳۹۴، کتاب «کره شمالی» دیگری را به قلم دِبرا ای. میلر با ترجمه مهدی حقیقت خواه چاپ کرده است. نسخه اصلی «کره شمالی: نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز» سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات لوسنت منتشر شده و همان‌طور که اشاره شد، یکی از عناوین مجموعه «تاریخ جهان» است. پیش از این‌کتاب، «پناهجویان در گذر تاریخ» در قالب این‌مجموعه منتشر شد.

«مجموعه تاریخ جهان» می‌کوشد چشم‌اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ عرضه کند. این مجموعه با ارائه زمینه‌های فرهنگی رخدادهای تاریخی، خواننده را مجذوب خود می‌سازد. «مجموعه تاریخ جهان» اندیشه‌های سیاسی،‌ فرهنگی و فلسفی ت‍أثیرگذار را در گذر مشعل تمدن از بین‌النهرین و مصر باستان به یونان، روم، اروپای قرون وسطی و دیگر تمدن‌های جهانی تا روزگار ما پی می‌گیرد. این مجموعه نه‌تنها برای آشناییِ خوانندگان با مبانی تاریخ تدوین شده است، بلکه همچنین در پی آگاه ساختن آن‌ها از این واقعیت است که زندگیشان بخشی از سرگذشت کلی انسان‌هاست.



کتاب «کره شمالی: نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز» با «رویدادهای مهم در تاریخ کره شمالی» و «پیشگفتار: کشور اسرارآمیز» شروع می‌شود. سپس ۵ فصل اصلی آن با این‌عناوین آمده‌اند: «پادشاهی‌ها و سلسله‌ها»، «دنیا غرق در جنگ»، «جنگ در کره»، «خاندان رهبران» و «در صدر اخبار». پس از این‌فصول هم «سخن پایانی: شهروندان کره شمالی چه کسانی هستند؟» و سه بخش «یادداشت‌ها»، «برای مطالعه بیشتر» و «نمایه» درج شده‌اند.

شبه جزیره کره در طول تاریخ دور و دراز خود خاستگاه طوایف، پادشاهی‌ها و خاندان‌های مختلفی بوده و در تعامل با اقوام و کشورهای همجوار فرهنگ و تاریخ آن شکل گرفته است. کره شمالی امروز کشوری مرموز و اسرارآمیز شناخته می‌شود و همین موضوع کنجکاوی همگان را برای شناخت آن برانگیخته است. اما شناخت کره امروز بدون آشنایی با تاریخ و گذشته آن امکان‌پذیر نیست. تاریخ کره از میان افسانه‌ها سر بر می‌آورد و با گذر از دوران تاریخی پادشاهی‌ها وسلسله‌ها به دوران معاصر می‌رسد که با خاندان کیم پیوند می‌خورد: «خاندان رهبران» که با قدرت و سلطۀ تمام بیش از نیم قرن است که بر کره شمالی فرمان می‌رانند.

شبه‌جزیره کره به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که بخش جنوبی تحت حمایت آمریکا و بخش شمالی با حاکمیتی کمونیستی اداره و دشمن آمریکا محسوب می‌شود. کره شمالی امروزی، کشوری مرموز و اسرارآمیز است که کمتر پیش آمده اخباری از درونش به بیرون درز کند.

نخستین ساکنان دوران دیرینه‌سنگش کره از منچوری آمده‌اند، منطقه‌ای در شمال‌شرق چین، و از سیبری منطقه وسیعی در شمال آسیا و روسیه امروزی. کره‌ای‌های اولیه علاوه بر مهاجرت به جنوب، ممکن است از پل‌های خشکی که زمانی میان این شبه جزیره و ژاپن وجود داشته نیز گذشته باشند. این مردم در غارهایی در امتداد سواحل و دره‌های رودخانه‌ای زندگی می‌کردند، غذا گردآوری می‌کردند و ابزارهای سنگی برای شکار و ماهیگیری می‌ساختند.

پس از پایان عصر یخبندان تقریبا در 1200 سال قبل، بالا آمدن دریاها پل‌های خشکی منتهی به ژاپن را مسدود کرد. وقتی انسان‌های اولیه با محیط جدید خود سازگار شدند دوران نوسنگی شکل گرفت که تا سال 3000 ق.م در کره ادامه داشت. در این دوره کره‌ای‌ها پناهگاه‌های کوچک می‌ساختند، ظروف سفالی درست می‌کردند، ابزارهای سنگی و تیغه می‌تراشیدند و آرامگاه‌های سنگی می‌ساختند. گذشته از شکار و جمع‌آوی غذا، کشاورزی هم می‌کردند.

مرحله تاریخی بعدی تقریبا سال 1500 ق.م با عصر برنز در کره شروع شد. باستان‌شناسان قطعات جواهر، سگک کمربند، زنگوله، شمشیر، آینه و تبری را که برنزکارهای ماهر ساخته بودند از زیر خاک درآورده‌اند. بسیاری از این اقلام در آرامگاه‌های تدفینی پیدا شده است. اقلام ظریف و آثار فلزی گرانبهای این مقبره‌ها نشان‌دهنده به‌وجود آمدن گروهی ممتاز وقدرتمند درون جامعه بزرگ‌تر کرده است. در این مرحله ساختارهای اجتماعی در حال تغییر بود و چندان طول نکشید که اولین کشور کره‌ای ثبت شده یعنی چوسون قدیم تاسیس شد.

در بخشی از این‌ کتاب می‌خوانیم: «دو سال بن‌بستی که به آتش‌بس موقت منتهی شد نشان‌دهنده سازش‌ناپذیری هر دو طرف بود. در اکتبر ۱۹۵۱، گفتگوها درباره آتش‌بس موقت به روستای پانمونجوم درست در شمال مدار ۳۸ درجه منتقل شد. این شهر کوچک محل مذاکرات شد و این در حالی بود که جنگ در دو سوی مرز ادامه داشت. کره شمالی و جنوبی سرسختانه درباره شرایط صلح بحث کردند، از جمله آزادی اسرای جنگ. مطابق معاهده ۱۹۴۹ ژنو، اسرای جنگ باید با پایان یافتن جنگ بلافاصله آزاد و به کشور زادگاه خود بازگردانده می‌شدند.

کره جنوبی مخالف این کار بود، به استدلال آن‌ها بسیاری از اسرای جنگ که در اختیار آن‌ها بود در واقع اهل کره جنوبی بودند و علی‌رغم میل باطنی‌شان با کره شمالی همکاری کرده بودند. الزام به بازگرداندن این سربازان نفی آزادی واقعی آن‌ها بود. از سوی دیگر، چین و کره شمالی به بازگرداندن تمامی اسرای جنگ اصرار داشتند، می‌دانستند که اگر این کار انجام نشود بسیاری از زندانیان ماندن در کره جنوبی را ترجیح خواهند داد.

در مذاکره طرفین قبول کردند تعداد اسرای تحت نظرشان را اعلام کنند. به گزارش نیروهای سازمان ملل، آن‌ها ۲۰۷۰۰ سرباز چینی و ۹۵۵۳۱ سرباز کره شمالی را در اختیار داشتند. ۱۱۵۰۰ سرباز ایالات متحده در حین عملیات ناپدید شده بودند. به استثنای این‌تعداد که در شمار اسرای جنگ آمده بود، وقتی کره شمالی اعلام کرد فقط ۳۱۹۰ آمریکایی در زندان دارد مقامات ایالات متحده شوکه شدند. اختلاف تعداد سربازان کره جنوبی حتی تکان‌دهنده‌تر هم بود.»

کتاب «کره شمالی: نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز» نوشته الینور برَدشو به‌تازگی با ترجمه شهربانو صارمی در 104 صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها