چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
یازده مقاله درباره آراء فلاسفه پیش سقراطی و سقراط به روایت علی‌محمد حق‌‌شناس

کتاب «درباره‌ی چند متن فلسفی یونان قدیم» نوشته علی محمد‌حق‌شناس منتشر شد. این اثر مجموعه‌ای از یازده مقاله در توضیح و تفسیر فشرده‌ آراء فلاسفه پیش سقراطی و سقراط است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایینا) این كتاب، به واقع اثری غیرقابل تكرار است كه نه تنها به لحاظ اعتبار محتوایی آن، بلكه به دلیل ارزش خاص این كتاب از آخرین تلاش‌های علی محمد حق شناس، اثری است كه باید خوانده شود.

مطالعه این كتاب علاوه بر دیدگاه عمیقی كه از اخلاق و جهان هستی بدست می‌دهد، ادبیات روان، شیوا و مسحور كننده‌ای دارد كه عمیق‌ترین مفاهیم در آن بسیار قابل فهم توصیف شده‌اند.

عباس مخبر در مقدمه‌ای درباره چگونی انتشار این کتاب می‌نویسد: «متنی که پیش رو دارید آخرین ترجمه زنده یاد استاد علی‌محمد حق‌شناس است. مجموعه‌ای از یازده مقاله در توضیح و تفسیر فشرده‌ آراء فلاسفه پیش سقراطی و سقراط، مقاله دوازدهم که درباره پروتاگوراس است ناتمام مانده و من اصل مقاله را پیدا نکردم تا آن را تکمیل کنم.

بر صفحه مقوایی در آغاز دست نوشته استاد آمده است: "درباره چند متن فلسفه یونانی قدیم ترجمه علی محمد حق شناس، و پائین‌تر اضافه شده: این متن توسط پیک برای نشر مرکز ارسال شده بود و اسم کتاب به خط آقای فاطمی روی پاکت نوشته شده بود."

و جالا که من این چند خط را می‌نویسم هیچ یک از این دو عزیز در میان ما نیستند. این ماموریت را ژاکلین(همسر) و اشلینگ(دختر) استاد حق‌شناس به من داده بودند که تکلیف این متن را روشن کنم و در صورت امکان آن را به چاپ برسانم. اما جستجوی من و دوستان در این جا و آنجا به نتیجه نرسید و هیچ ردپایی از کتاب‌های اصلی پیدا نشد که نشد.

دست‌نوشته پیش من ماند و هر وقت نگاهم به تصادف به آن می‌افتاد از بابت اینکه نتوانتسه‌ام آن را به سرانجام برسانم دلخور می‌شدم. در این حیص و بیص، دوست عزیزم بابک پرهام که نمی‌دانم در این روز و روزگار، به کدام دلیل و برهان، تصمیم به انجام فعالیت فرهنگی از جمله نشر گرفته است، درخواستش را برای همکاری با من نیز در میان نهاد. به نظر می‌رسد این ترجمه نیز به سرنوشت ناگزیر خود برای چاپ، دیده شدن و خاونده شدن رسیده بود. کار، با نثر درخشان و فاخر استاد، با کمترین دخل و تصرف و در حد اصلاح علائم سجاوندی و لغزش‌های نادر متن به انجام رسید. کار نمونه‌خوانی را همسرم هما سعید‌پور که از عشاق زنده زیاد حق شناس هم هست با دقت انجام داد. شک ندارم که خوانندگان از این کار ارزشمند استاد مثل دیگر آثارش بهره‌ خواهند برد.»

در پشت جلد کتاب نیز می‌خوانیم: «هستی اگر از شماری اشیاء نامربوط درست نشده است، آشفته بازاری از رخدادهای عنان گسیخته هم نیست. آنچه رخ می‌دهد بر اساس موازینی رخ می‌دهد و نمونه نخستین آن موازین عقل کل یا عدالت است. خورشید از حوزه موازین فراتر نمی‌رود، اگر می‌رفت ایزدان خشم، پاسداران عدالت‌اند، آن را سرجای خودش باز می‌نشاندند. این کیهان را که برای همه یکی است، نه خدایان آفریده‌اند و نه آدمیان. تا بوده، آتشی بوده هماره زنده؛ چنین بوده است و چنین هست و خواهد بود...»

کتاب «درباره‌ی چند متن فلسفی یونان قدیم» نوشته علی محمد‌حق‌شناس با شمارگان 500 نسخه در 220 صفحه به بهای 29 هزار تومان از سوی نشر نیو و با همکاری نشر معیار علم منتشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها