سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
«تنبک نوازی به روایت امیرناصر افتتاح» به کتابفروشی‌ها رسید

«تنبک نوازی به روایت امیرناصر افتتاح» با ویرایش و بازنویسی حمید قنبری و پدرام خاورزمینی از سوی نشر «نای و نی» منتشر شد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشر «نای و نی» به‌تازگی کتاب «تنبک‌نوازی به روایت امیرناصر افتتاح» را به چاپ رسانده و روانه بازار نشر کرده است.

با توجه به اینکه تا امروز کتاب‌های زیادی در زمینه آموزش ساز تنبک منتشر شده، اما علاقه‌مندان هنوز در یافتن روشی مطمئن برای فراگیری تکنیک‌ها و نواختن این ساز سردرگم مانده‌اند.

با این توضیح، حمید قنبری و پدرام خاورزمینی با همکاری نشر «نای و نی» کتاب« تنبک‌نوازی به روایت امیرناصر افتتاح» را که برآمده از  دست‌نوشته‌های این هنرمند فقید بوده و سال‌هاست در دیگر کتاب‌های آموزشی برای ساز تنبک به‌عنوان یکی از منابع معتبر و شناخته‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، با درنظر گرفتن تغییرات در دوره کنونی توجه به سهولت در تدریس روانه بازار نشر کرده‌اند.

این کتاب در 132 صفحه شامل «مقدمه»، «بخشی از سخنان استاد امیرناصر افتتاح»، «یادداشت‌هایی از ابوالحسن صبا درباره تنبک»، «علائم و تکنیک‌ها»، «تصاویر»، «جدول راهنمای نت‌ها و سکوت‌ها»، «فصل اول»، «فصل دوم»، «فصل سوم»، «فصل چهارم»، «فصل پنجم» و «فصل ششم» است.

در صفحه 5 این کتاب که بخشی از سخنان امیرناصر افتتاح را در خود جای داده، می‌خوانیم: «من امیرناصر افتتاح متولد 1314 نوازندگی تنبک را از سن دوازده‌سالگی آغاز کردم و از سن هفده‌سالگی با رادیو همکاری داشته‌ام که به‌صورت همکاری با برخی تک‌نوازان و بعضی ارکسترها بوده است و در اجرای برنامه‌های رادیویی همچون «گل‌ها»، «برگ سبز»، «گل‌های جاویدان»، «گل‌های صحرایی» و... نیز شرکت داشته‌ام.

درگذشته اجرای این ساز بدین گونه که امروز هست، نبوده و بنیان‌گذار نوازندگی نوین این ساز شادروان «حسین تهرانی» است. البته قبل از جناب تهرانی نوازندگانی همچون«مهدی غیاثی»، «شعبان قناری» و آقای «روانبخش» هم بوده‌اند، ولی زحمات جناب تهرانی عامل اصلی تحول این ساز است. بعد از آقای تهرانی دیگران نیز سعی در ارتقای این ساز داشته‌اند ولی آن‌گونه که حق این ساز است که شناخته شود، متأسفانه هنوز اقدامی انجام نشده است.»

«تنبک‌نوازی به روایت امیرناصر افتتاح» نخستین‌بار با ویرایش و بازنویسی حمید قنبری و پدرام خاورزمینی با شمارگان یک‌هزار و 100نسخه در 132 صفحه به همراه یک لوح فشرده آموزشی به بهای 26 هزار تومان از سوی نشر «نای و نی» روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها