یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
مارگارت آتوود با یک کتاب جدید می آید

مارگارت آتوود نویسنده مشهور کانادایی جدیدتریی کتابش را پاییز امسال منتشر می کند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، کتاب جدید مارگارت آتوود با عنوان «آدام دیوانه»(MaddAddam) از سوی انتشارات دابلدی به بازار می آید.

این کتاب قسمت سوم از سه گانه ای است که با کتاب «اوریکس و کریک» شروع شد و با «سال سیلاب» ادامه یافت. این مجموعه، جنبه ای اسطوره ای از زندگی انسان را بیان می کند.

این رمان در جایی شروع می شود که «اوریکس و کریک» و «سال سیلاب» به پایان رسیده بود و این درست زمانی است که بیشتر گونه های انسانی توسط یک بیماری که به دست انسان ایجاد شده، از میان رفته اند.

آتوود در دو کتاب قبلی به کشف دنیایی متفاوت پرداخته بود. در این دنیا نام دو شخصیت اصلی از «اوریکس» نوعی آهوی آفریقایی و «کرِیک» یک نوع پرنده  به نام یلوه حنایی گرفته شده است. در این دو کتاب که به فاصله شش سال از هم منتشر شدند، آتوود یک بیماری ر‌ا خلق می کند که نژاد بشر را محو و نابود می‌کند. هر چند این دو کتاب از نظر مضمونی مرتبط به هم هستند و برخی شخصیتهای مشترک هم دارند، اما یک داستان نیستند و در عین حال هر دو بر مسایل سیاسی و زیست محیطی تمرکز کرده اند.

منتقدان اعتقاد دارند بهتر است این سه گانه به عنوان مجموعه ای علمی تخیلی طبقه بندی شود. از مهمترین این منتقدان اورسولا کی. ل گوین است که سال 2009در نقدی از کتاب «سال سیلاب» در گاردین نوشته بود: «اگر بتوانم کتاب آتوود را با عنوان همان چیزی که هست خطاب کنم می توانم درباره اش آزادانه تر و حقیقت گرایانه تر صحبت کنم و تحسینی را که به عنوان یک اثر تخیلی و آفرینشی هزلی سزاوار آن است به آن تقدیم کنم».

آتوود نیز در  سالهای متوالی با سکوت سنجیده به این مسایل پاسخ داد. او که در سال 1987 نخستین جایزه آرتور سی کلارک  را برای کتابهای علمی تخیلی  برای کتاب «داستان خدمتکار» دریافت کرد،  دوست دارد آثارش را با عنوان داستانهای خلاق به خوانندگانش معرفی کند.
او در مصاحبه ای در مورد کتاب جدیدش کمی بیشتر درباره ژانر داستانی خلاق توضیح داد. به گفته او این ژانر با خلق آثار اولیه رمان نویس فرانسوی ژول ورن شکل گرفت. «ورن» رمانهای «از زمین تا ماه» و «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» را بیش از یکصد سال قبل از اینکه انسان روی ماه راه برود و درست زمانی که زیردریایی ها شروع به رفتن زیر اقیانوسها کردند نوشت. کارهای تخیلی او بر اساس نظریه هایی شکل می گرفت که انسان می توانست آنها را به عنوان تصوری واقعی در نظر بگیرد. آنها احتمالات بودند.

اما به گفته آتوود، بر خلاف اینها، اچ جی ولز نویسنده انگلیسی پدربزرگ ژانر علمی تخیلی است، او بر خلاف «ورن» در مورد موضوعهایی می نوشت که امکان اتفاق افتادنشان کم بود، مانند کتاب «جنگ دنیاها»، که درآن، مریخی ها به سیاره زمین حمله می کنند. می توان به این اشاره کرد که ولز نیز از امکاناتی مانند فساد رادیو اکتیو استفاده کرد، اما آیا نویسنده موفقی مانند آتوود با هوشی وسیع واقعا نیاز به این چیزها دارد؟

سه گانه شوم آتوود پیش زمینه هایی دارد که همگی قابل باور هستند، از جمله نفوذ کمپانی های صنعتی بزرگ در دنیای امروز، تغییراتی که بر روی محیط و آب و هوای زمین به وجود می آورند و صدمه هایی که ناخواسته به وجود می آورند و  به جهشهای ژنتیکی می انجامد. کتابهای آتوود از حیوانی که از ترکیب یک راسو و راکون به وجود آمده اند و خوکهای جهش یافته ژنتیکی صحبت می کنند.
از آتوود درباره عنوان آخرین کتابش و دو حرف اضافه «d» در نام «MaddAddam» سوال شد و اینکه آیا فلسفه خاصی پشت این اسم وجود دارد یا خیر. آتوود توضیح داد که "Mad Adam" نام دامنه اینترنتی است که از قبل گرفته شده بود و در حال کار بود، بنابراین او باید راهی دیگر پیدا می کرد.

این کتاب 416 صفحه ای به قیمت 27 دلار و 95 سنت منتشر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها