پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
فرهنگ کتابخوانی باید از خانه آغاز شود

مدیر انتشارات «سیب صادق» گفت: فرهنگ کتابخوانی در ابتدا از خانه اشاعه پیدا می‌کند و والدین با در دست گرفتن کتاب و خواندن آن در مقابل فرزند خود و قصه‌گویی نه تنها از ابتدا کودک را به کتاب علاقه‌مند می‌کنند، بلکه باعث می‌شود کودک در سن رشد و هنگام شکل‌گیری هویت خود به فضای مجازی علاقه پیدا نکند.

علی‌اکبر میرزاآقایی خوانساری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به مقدمه آغاز فعالیت خود در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی در روستای تیدجان اظهار کرد: مغازه‌ای بازمانده از پدربزرگم در روستای تیدجان وجود داشت که پس از فوت پدر تصمیم گرفتم که این مغازه خشت و خشگلی را با الهام از خانه کتاب و ادبیات ایران، به یک خانه کتاب در روستای تیدجان تبدیل کنم و در ابتدا این کار را با ۱۰ کتاب از کتابخانه خانه‌ی خود آغاز کردم.

وی افزود: فعالیت من در حوزه نویسندگی و نشر باعث شد تا دغدغه ترویج کتاب و کتابخوانی را در میان کودکان و زنان خانه‌دار داشته باشم و به همین دلیل با دوچرخه در سطح روستا حرکت کرده و به کودکان کتاب هدیه می‌دادم و اگر کودکی خلاصه کتاب را می‌گفت و یا می‌نوشت هدیه نقدی به آنان تعلق می‌گرفت.

مدیر انتشارات سیب صادق ادامه داد: شعار خانه کتاب روستای تیدجان «کتاب ببر، بخوان، بیاور» بود و حتی اگر فردی کتاب را باز نمی‌گرداند ایرادی در این زمینه گرفته نمی‌شد.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۴ هزار نفر از یک تا چند جلد کتاب از خانه کتاب تیدجان به امانت گرفتند، و حتی یک سوم کتاب‌های این خانه هیچ وقت بازگردانده نشد و مهمان همیشگی خانه مردم تیدجان شد.

میرزاآقایی خوانساری با اشاره به سایر فعالیت‌های خود در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی عنوان کرد: فعالیت من در فضای مجازی در راستای معرفی کتاب باعث شد تا از سوی کتابخانه ملی ایران تعدادی عنوان کتاب به کتابخانه تیدجان اهدا شود و امید است در زمینه کتاب‌های کودک و نوجوان نیز اقدامات اینچنینی رخ دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت خود در زمینه ترویج سبک زندگی سالم ادامه داد: طرح «کتاب با طعم سنجد و لذت دوچرخه» از دیگر اقداماتی است که برای ترویج سبک زندگی سالم توامان با ترویج کتاب و کتابخوانی در روستای تیدجان انجام می‌شود که در این طرح همراه با اهدای یک کتاب، سنجد نیز به خواننده کتاب تقدیم می‌شود.

مدیر انتشارات سیب صادق با اشاره به آثار خود تصریح کرد: «مثلث تندرستی»، «سلام دوچرخه»، «آمبولانس»، «من ویزا ندارم»، «بامداد امید»، «کشف دوباره هفت‌سین» و «راز سلامتی» از جمله آثار من در حوزه سبک زندگی سالم و ترویج فرهنگ بومی است.

وی در پایان گفت: فرهنگ کتابخوانی در ابتدا از خانه اشاعه پیدا می‌کند و والدین با در دست گرفتن کتاب و خواندن آن در مقابل فرزند خود و قصه‌گویی نه تنها از ابتدا کودک را به کتاب علاقه‌مند می‌کنند، بلکه باعث می‌شود کودک در سن رشد و هنگام شکل‌گیری هویت خود به فضای مجازی علاقه پیدا نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها