پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
مخاطب باید قدم‌به‌قدم به محتوای رادیکال نزدیک شود

سید احمد موسوی خوئینی گفت: مخاطب باید قدم به قدم به محتوای رادیکال و انتقادی نزدیک شود. این کار باید از طریق خود کتاب‌ها اتفاق بیفتد و بسیار تدریجی است. نمی‌شود که ما کتاب رادیکالی را انتخاب کنیم و بعد به مخاطب توضیح دهیم که تو قدم به قدم باید به چیزی که در ذهن ما وجود دارد نزدیک شوی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سید احمد موسوی خوئینی، مدیر انتشارات ترجمان علوم انسانی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا به جدیدترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های این نشر پرداخت. او گفت: جدیدترین کتاب ما، «ویجر» نام دارد. ماجرایی که در این کتاب اتفاق می‌افتد در زمان استعمارگری اسپانیا و بریتانیایی روایت می‌شود. تم این داستان جنگ روایت‌ها است و اینکه چه می‌شود که هر کدام از این امپراتوری‌ها سعی می‌کنند روایت خودشان را از این ماجرا جا بیندازند و خودشان را در نبرد امپراتوری‌ها پیروز نشان دهند.

او افزود: داستان این کتاب دربارۀ یک کشتی بریتانیایی است که با هدف توقیف کردن یکی از کشتی‌های مهم اسپانیایی عازم دریا می‌شود و تا دو سال از این کشتی خبری نمی‌شود. بعداً دو گروه از بازماندگان کشتی ویجر پیدا می‌شوند که هر کدام ادعا می‌کنند بازماندگان کشتی هستند و دادگاه‌هایی برای اثبات ادعای آن‌ها شکل می‌گیرد. این کتاب یکی از نمونه‌های مثالی است که در جنگ روایت‌های سیاسی وجود داشته است. این کتاب مضامینی مثل تقابل جامعه متمدن و بربر را هم دربرگرفته است. اینکه چطور غربی‌ها با چهره‌ای متمدن سراغ جوامع بومی می‌رفتند و برخوردی که با آنها می‌کردند در دل این داستان وجود دارد. این کتاب و نویسنده آن در اکثر فهرست‌های برگزیده دنیا انتخاب شده است. ک ت کتابی‌هایی مثل «ویجر» جزییاتی به ما می‌دهد که در تاریخ‌های رسمی کمتر دیده می‌شود.

حسینی با اشاره به کتاب «موهبت اختلاف» گفت: این کتاب‌، دربارۀ شکاف‌های اجتماعی و اختلافات در سطح اجتماعی و فردی می‌پردازد. در این کتاب به موضوع چگونگی شکل‌گیری شکاف‌های اجتماعی و تبعات آن برای روابط بین افراد می‌پردازیم. در حوزه نشر کتاب‌های دربارۀ اختلاف نظر بیشتر بر مهارت‌های پیروزی در مذاکره و به مبانی نظری شکل‌گیری اختلاف نمی‌پردازد و شناخت مکانیسم‌های تشدید اختلاف نمی‌پردازد. ما در شماره ۲۵ فصلنامه با عنوان «در دام تعارض» و هم در کتاب‌هایی مثل «موهب اختلاف» و «سلطنت ترس» با رویکرد بررسی مبانی فکری و نظری به این موضوع پرداختیم.

او ادامه داد: در کتاب «موهب اختلاف» با برخی از یافته‌های علوم شناختی، انسانشناسی و فلسفه کمک می‌گیرد تا علت تبدیل اختلاف‌های ثمربخش به نزاع‌های ویرانگر دو قطبی را بررسی کند. در کتاب «سلطنت ترس» هم به ریشه‌های روانشناختی که تعارضات سیاسی را دامن می‌زند پرداخته شده است. کتاب جدید دیگری هم با نام «سرگذشت انسان؛ خاستگاه‌های ثروت و نابرابری» لیزا هرتسک منتشر کردیم که در این کتاب نظریه‌ای با نام نظریه یکپارچه رشد بحث می‌شود. در مقدمه این کتاب توضیح داده می‌شود مخاطب این کتاب کسانی هستند که آشنایی با نظریات اقتصاد سیاسی ندارند. نویسنده ماحصل فعالیت‌های آکادمیک خود را در این کتاب ارائه می‌دهد. رشد انفجاری ثروت در بعضی از ملت‌ها و افزایش شدید نابرابری در تاریخ بشر و عدم توزیع متناسب در این کتاب تبیین می‌شود و رانه‌های اصلی توسعه به صورت تاریخی توضیح داده می‌شود. کتاب سرگذشت و موهبت اختلاف از پرفروش ترین‌های امسال بوده‌اند.

موسوی در پایان گفت: ما رگه‌های فکری مشخصی را در انتشارات ترجمان دنبال می‌کنیم. اما هدفمان دادن مانیفست و کتاب‌های کلیشه‌ای نیست. در فرم نشر، مخاطب باید قدم به قدم به محتوای رادیکال و انتقادی نزدیک شود. این کار باید از طریق خود کتاب‌ها اتفاق بیفتد و بسیار تدریجی است. نمی‌شود که ما کتاب رادیکالی را انتخاب کنیم و بعد به مخاطب توضیح دهیم که تو قدم به قدم باید به چیزی که در ذهن ما وجود دارد نزدیک شوی. هدف ما، شکستن کلیشه‌های مرسوم ساختارهای نظری دنیای مدرن است که ایران امروز درگیر آن‌هاست. در کتاب‌های ترجمان دسته‌بندی‌های کلیشه‌ای بازار نشر شکسته می‌شود. ترجمان در موضوعات مختلف، از توسعه فردی و سبک زندگی تا کتاب‌های نظری مربوط به مبانی اندیشه غرب، سعی دارد بدیل دیگر نگاه‌ها و سویه‌ها باشد و خارج از دوگانه‌های کلیشه‌ای چپ و راست قرار بگیرد. ما سعی می‌کنیم به نحوی نگاه بدیل دادن و آلترناتیو بودن را در کارهایمان دنبال کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط