چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸
شهید طهرانی مقدم نماد انسان چند وجهی / او الگوی زندگی و آخرت است

آئین نگاهی به چند اثر برجسته با موضوع زندگی شهید سردار حاج حسن طهرانی مقدم در محل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آئین نگاهی به چند اثر برجسته با موضوع زندگی شهید سردار حاج حسن طهرانی مقدم با حضور محمدحسین علیجان‌زاده نویسنده کتاب «فاتح قدس» و محمد بختیاری نویسنده کتاب «با دست‌های خالی» در محل گوشه نقد نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.


علیجان‌زاده نویسنده کتاب «فاتح قدس» در این نشست اظهار کرد: اگر ما بخواهیم برای بشر و انسان امروزی که در محل جغرافیایی ما به دنیا می‌آید و زندگی می‌کند، الگویی تعریف کنیم باید نماد زندگی و آخرت و معنویات باشد. با بروز و ظهور انقلاب اسلامی و به اعتراف غربی‌ها برنامه و نظم جدیدی رخ داد، بتوانیم برای این بستر نمادها و سمبل‌ها را معرفی کنیم.


وی با طرح پرسش که برای تبدیل شدن به نماد چه کسانی بهتر از شهدا هستند؟ افزود: شهدا افراد خودساخته‌ای هستند که راه انقلاب اسلامی مورد هجمه و طمع دنیا قرار نگرفتند و در کنار زندگی سالم سعی کردند آخرت‌گرایی را هم در زندگی خود داشته باشند و اینجا وجه فرق ما با غربی‌هاست.


نویسنده کتاب «فاتح قدس» ادامه داد: الگوها در غرب بازیگران سینما، خوانندگان و ورزشکاران هستند که انتهای آن پوچ‌گرایی و بی‌معنایی زندگی و خانواده است. جوانان ما متاسفانه بدون شناخت از الگوهای اصلی ما که شهدا هستند به نمادهای غربی توجه می‌کنند.


وی با بیان اینکه شهید طهرانی مقدم با نگاهی مقدس پا به عرصه موشکی گذاشت، تصریح کرد: موشک صنعتی هایتک و به‌روز و در لبه علم دنیاست. شهید طهرانی مقدم می‌توانست فقط در حد تهدیدات مرز ایران برای خود وظیفه تعریف کند، اما نماد حرکت خود را شعار حضرت امام «اسرائیل باید از بین برود» گذاشت.
علیجان‌زاده اضافه کرد: طهرانی مقدم دهه‌ها قبل از اینکه اتفاقات امروز در سرزمین بیت‌المقدس اتفاق بیفتد، برای آن برنامه داشت و آن آینده دور را می‌دید، مسجد الاقصی که باید آزاد شود و قدسی که باید فتح شود و بعد از یک دهه این اتفاق افتاد.

همچنین بختیاری نویسنده کتاب «با دست‌های خالی» در این نشست اظهار کرد: شهید طهرانی مقدم چند وجهی بود. در حوزه کاری خود یعنی حوزه موشکی که جذابیت زیادی برای جوانان و نوجوانان دارد، سرآمد است و در جنبه‌های شخصی زندگی نیز سرآمد است. او بسیار فوتبالی و ورزشکار بود و به دور از کلیشه‌هایی بود که از شهدا شنیده‌ایم.


وی افزود: طهرانی مقدم به واسطه روحیات و مسئولیت ناشناخته بود و دوربین گریز بود و من به عنوان یک خبرنگار حوزه دفاع و امنیت که ۱۵ سال در این حوزه فعالیت کردم، او را نمی‌شناختم، زیرا دنبال این نبود که خود را نشان دهد، اما در حوزه کاری خود در اوج است. او مهم‌ترین بازوی دفاعی ایران را تشکیل داد.


نویسنده کتاب «با دست‌های خالی» ادامه داد: این کتاب را سال ۱۳۹۴ نوشتم و آن موقع اوایل دوره شهادت طهرانی مقدم بود و در مورد کارها و اقدامات او به دلیل درجه امنیتی صحبتی نمی‌شد و خیلی از مصاحبه‌ها که امروز عمومی شده است، آن روز امکان انتشار پیدا نکرد.


بختیاری خاطرنشان کرد: یکی از اولین روایت‌هایی که از شهید طهرانی مقدم به صورت عمومی منتشر شد ماجرای رفتن اولین تیم ایران به سوریه بود که توان موشکی را پایه‌گذاری کنند. در مصاحبه‌هایی که بعداً از شهید طهرانی مقدم پخش شد، روایت می‎‌شود که آنها حتی موشک را از نزدیک ندیده بودند و در سوریه برای اولین بار از نزدیک موشک می‌بینند.
وی ادامه داد: در کتاب روایت می‌شود که تیم ۱۳ نفره برای ایجاد توان موشکی باید هر کدام ۳ تخصص را یاد می‌گرفتند که به صورت معمول باید به ازای هر نفر یک تخصص را در زمان ۲ یا ۱ سال آموزش می‌دیدند در حالی که آن تیم ۱۳ نفره باید در طول سه ماه این کار را می‌کرد، آن هم در حوزه موشکی که در لبه تکنولوژی است.


نویسنده کتاب «با دست‌های خالی» اضافه کرد: بعد از ماجرایی مجبور می‌شوند خودشان موشک را شلیک کنند و این کار را حتی بدون دفترچه راهنما انجام می‌دادند و عنوان کتاب «با دست‌های خالی» از همین روزها آمده است، زیرا حقیقتاً با دست خالی شروع کردند.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها