سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
آیینه روایت راوی باشید/ روایت فداییان اسلام در «لباس شخصی‌ها»

نویسنده کتاب «لباس شخصی‌ها» این اثر را روایتی از قاسم صادقی و نقش گروه فداییان اسلام دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مراسم نقد و بررسی «لباس شخصی‌ها» با حضور جواد کلاته عربی نویسنده اثر، جواد کامور بخشایش منتقد ادبی و قاسم صادقی راوی کتاب در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب برگزار شد.


کامور بخشایش منتقد ادبی در این نشست اظهار کرد: کتاب «لباس شخصی‌ها» را مدتی پیش هدیه گرفتم و دیروز عصر برای اولین بار این کتاب را خواندم و از عصر تا شب این کتاب را به صورت بی‌وقفه خواندم زیرا داستان مخاطب را جذب می‌کند.


وی افزود: تاریخ دفاع مقدس حوادث عجیب و غریبی به خود دیده است و مطابق هیچکدام از جنگ‌های دنیا نیست. گروهی به نام فداییان اسلام در بخشی از جبهه حاضر هستند و کار خود را انجام می‌دهند.


منتقد ادبی ادامه داد: گروه‌های زیادی مثل فداییان اسلام داریم که نقش آفرین بودند و این کتاب موفق شده ابعاد مختلف زندگی قاسم صادقی و نقش فداییان اسلام در آبادان را به تصویر بکشد. صراحت و صداقت لهجه باعث می‌شود تمام نکات منفی و مثبت روایت شود. ما با راوی طناز و صادق روبه‌رو هستیم.


کاموربخشایش اضافه کرد: به نظر من نثر روان نویسنده ویژگی مثبت این کتاب است. یک نثر زلال و روان که خواننده را با خود همراه می کند و مخاطب را به صورت روان به جلو هدایت می‌کند. همچنین به صورت تخصصی به مسائل مختلف اشاره می‌شود و تمرکز کتاب روی گروه فداییان اسلام است.


وی تاکید کرد: بحث مهم در نوشتن تاریخ شفاهی شناساندن در جغرافیای سیاسی و ادبی راوی است. مخاطب باید راوی و تاریخچه و گذشته آن را بداند و در کتاب ما با انبوهی از داده‌ها و اعتقادات مردم شهر تهران روبه‌رو هستیم و صداقت راوی در این حوزه تحسین برانگیز است.


کامور بخشایش خاطرنشان کرد: ما آرام آرام با رشد شخصیت آقای صادقی روبه‌رو می‌شویم. ما قاسم صادقی و تحول و رشد او را به صورت واقعی می‌شناسیم. کتاب به مرور جایی می‌رود که راوی به پخش کردن اعلامیه می‌پردازد. در حالی که این روند که در ابتدا با حضور راوی در تهران می‌توانست مسیر دیگری داشته باشد.


وی تاکید کرد: کتاب در حوزه تاریخ شفاهی موضوعی مهم و اثرگذار است. کتاب فقط زندگی و خاطرات راوی نیست و روند کتاب سعی دارد گروه فداییان اسلام و لباس شخصی‌ها را روایت می‌کند و می‌تواند به منبعی در خصوص گروه فداییان اسلام و لباس شخصی‌ها شود.


منتقد ادبیات پایداری گفت: کتاب «لباس‌شخصی‌ها» روایتی صادقانه و صریح و دیدن همه ابعاد منفی و مثبت از فداییان اسلام است. باید کتاب‌های دیگری از گروه فداییان اسلام منتشر شود تا نگاه‌های مختلف به فداییان اسلام را ببینیم. فداییان اسلام گروه محتوا شده‌ها بود.


سطح صیقلی خاطره راوی باشید

همچنین کلاته عربی نویسنده کتاب «لباس شخصی‌ها» در این مراسم اظهار کرد: یک پیشنهاد به کسانی که می‌خواهند خاطره نویسی را آغاز کنند. جایگاه پژوهشگر حوزه خاطره آیینه بودن و باید روایت خودمان را تبدیل به سطح صیقلی برای دیدن شدن راوی کنیم‌. نباید از خودمان چیزی که بهت خاطرات اضافه کنیم و اگر راه را برویم و پرسشگری عمیق باشد ما با فرهنگ‌های مختلف در مورد راویان آشنا می‌شویم.


وی افزود: آقای صادقی راوی خوبی است و خاطرات زیادی را در ذهن خود دارد و من در مقام‌کشی که باید طرح و ایده برای نوشتن و تدوین کتاب داشته باشم و به کشف جزییاتی که به روایت کمک کند می‌پردازم. من خواستم سطح صیقلی باشم برای زندگی شهید صادقی.


نویسنده کتاب «لباس شخصی‌ها» تاکید کرد: نویسنده باید خواننده و واقعه را با هم تنها بگذارد. ما هر جا در مرحله پژوهش برای کشف جزییات تمام تلاش خود را کنیم موفق هستیم که بتوانیم با مخاطب ارتباط بهتری برقرار کنیم. اینکه خواننده زندگی جنوب شهر تهران را حس می‌کند نتیجه آینه بودن است.


رزمندگان همه اهل نماز شب نبودند

همچنین قاسم رضایی، راوی کتاب «لباس شخصی‌ها» در این مراسم اظهار کرد: من معتقدم همانی که هست باید نوشته شود. مخاطب این کتاب جوانان هستند، زیرا روایتی واقعی از یک جوان در دوره دفاع مقدس است و اگر کسی از آن دوره کتاب را بخواند ۹۰ درصد می‌گویند روایت دقیقاً همان چیزی که بوده، گفته می‌شود.


وی افزود: کتاب می‌خواهد زندگی واقعی فرد را بگوید که همه رزمندگان کسانی نیستند که نماز شب بخوانند. من نخواستم در روایت افراد را به سمت بدی بکشم، بلکه این کتاب یک روایت واقعی از زندگی من است.


گفتنی‌است، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم، بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها