شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۶
پاسخ‌های معمارانه به شرایط طبیعی بوم ساخت

کتاب «آموزش طراحی معماری مسکونی در اقلیم گرم و خشک» نوشتهٔ عترت لعل بخش، هوبه تحویلداری، لیدا بهادری پیله رود در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۵۰۰ نسخه در ۲۲۸ صفحه به قیمت ۱۹۸ هزار تومان توسط انتشارات اول و آخر منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «آموزش طراحی معماری مسکونی در اقلیم گرم و خشک» نوشتهٔ عترت لعل بخش، هوبه تحویلداری، لیدا بهادری پیله رود در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۵۰۰ نسخه در ۲۲۸ صفحه به قیمت ۱۹۸ هزار تومان توسط انتشارات اول و آخر منتشر شده است.

این کتاب با موضوع معماری ایران و عوامل اقلیمی، معماری بومی مناطق خشک ایران و همچنین معماری خانگی و ساختمان‌های تاریخی گردآوری شده است.

کتاب «آموزش طراحی معماری مسکونی در اقلیم گرم و خشک» در سه فصل کامل و جامع با عناوینی چون کلیات، تعاریف، اصطلاحات و نمونه‌های موجود، تقسیم‌بندی‌شده است که هر یک از این عناوین با موضوعات مرتبط به‌صورت کامل شرح داده شده است.

در قسمت مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «ساختمان‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند. شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرارگیری فضاهای داخلی آن می‌توانند به گونه‌ای باشد که موجب ارتفاع سطح آسایش درون ساختمان گردد و درعین‌حال از طریق عایق‌بندی صحیح سازه موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید این دو فرایند مذکور ناگزیر دارای همپوشانی و نقاط مشترک فراوان می‌باشند».

همچنین می‌خوانیم: «شهر اقلیم گرم و خشک به‌عنوان زیست‌بوم شکل‌دهنده به الگوی مسکن بومی در این کتاب، محیطی با شرایط طبیعی خاص مانند نوسان بالای دمایی در فصول و ساعات متفاوت خشکی بیش از حد هوا، وجود بادهای همراه با سرمای زمستان و گرمای تابستان شکل‌گرفته است. قالب‌های شکل‌دهنده به الگوی معماری بومی این منطقه نشات گرفته از پاسخ‌های معمارانه به شرایط طبیعی بوم ساخت آن است که باتوجه به عدم وجود تکنولوژی انسان‌ساخت در زمان شکل‌گیری این الگوها قالب‌های طراحی و ساخت خانه به هدف ایجاد شرایط مطلوب زندگی به طور درون‌زا و طبیعی در فضاهای داخلی آن موردتوجه خاص قرار گرفته است».

نویسنده کتابِ «آموزش طراحی معماری مسکونی در اقلیم گرم و خشک» آن را یک کتاب کاربردی می‌داند که بر اساس تحلیل‌های صورت‌گرفته پیشنهادات و بررسی‌هایی طی این عناوین داده انجام شده است.

این کتاب علاوه بر اینکه به آموزش طراحی معماری مسکونی در مناطق گرم و خشک پرداخته است به مطالبی توجه داشته که می‌تواند دانش مخاطب را در این حوزه افزایش بدهد.

برای مثال در قسمتی از کتاب می‌خوانیم که: «اکنون عمر و تاریخ مصرف خانه‌های تاریخی به‌صورت آنچه بوده‌اند سپری شده و سکونت معاصر، خانه‌های دیگری را طالب است. باید تا آنجا که می‌توانیم از تخریب و نابودی گونه‌های خانه‌های تاریخی جلوگیری کنیم؛ اما نه به‌خاطر استفاده مسکونی یا تقلید از آن‌ها بلکه به‌خاطر دانش پایداری که در درون آن‌ها نهفته و باتکیه‌بر این دانش ما می‌توانیم به چگونگی پاسخگو بودن معماری مرتبط با نیازهای معاصرمان پی ببریم».

کتاب «آموزش طراحی معماری مسکونی در اقلیم گرم و خشک» علاوه بر اینکه می‌تواند به افزایش دانش معماران و هنروران در حوزهٔ معماری کمک کند می‌تواند برای علاقه‌مندان به طراحی ساختمان‌ها به‌خصوص در مناطق گرم و خشک مفید و مؤثر واقع گردد.

این کتاب تمام ساختمان‌ها و طراحی خانه‌ها و ساختمان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و در کنار آن به عواملی توجه دارد که برای ساخت و طراحی یک ساختمان باید لحاظ شود. در انتها به طراحی ساختمان در مناطق گرم و خشک می‌پردازد و به طور وسیع شرح و تفسیر می‌دهد.

کتاب «آموزش طراحی معماری مسکونی در اقلیم گرم و خشک» به تألیف عترت لعل بخش، هوبه تحویلداری و لیدا بهادری پیله رود در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۵۰۰ نسخه در ۲۲۸ صفحه به قیمت ۱۹۸ هزار تومان توسط انتشارات اول و آخر منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها