چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
دانشگاه‌ها سهم اندکی در ادبیات دفاع مقدس دارند

سردار عباس بایرامی، در رونمایی «درس‌گفتارها؛ درنگ‌ها و کندوکاها در قلمرو ادبیات دفاع مقدس» گفت: در میان خیل کسانی که در عرصه دفاع مقدس قلم می‌زنند استادان دانشگاه سهم اندکی دارند و افراد جدیدی که علاقه‌مند به این عرصه هستند و آثاری هم تولید کردند که نیاز دارند رشد پیدا کنند. قصد ندارم بگویم که در گذشته در عرصه دفاع مقدس کم کار شده است، اما نویسندگان و مولفان جوان زیادی بدون طی کردن برخی آموزش‌ها، خیلی زود وارد این حوزه شده و بعد در یک جایی متوقف می‌شوند.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ سردار بایرامی؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در رونمایی «درس‌گفتارها؛ درنگ‌ها و کندوکاها در قلمرو ادبیات دفاع مقدس» گفت: با بررسی که انجام شد در سال بین ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس از سوی ناشران دولتی و خصوصی منتشر می‌شود که اگر از این میان ۴۰۰ تا ۵۰۰ عنوان آن چاپ دومی باشد، تقریباً ۲۰۰ تا ۲۲۰۰ کتاب چاپ اول در ژانرهای مختلف در کشور به چاپ می‌رسد، اما این نگرانی وجود دارد که اگر نسل جدید به این سمت گرایش پیدا کند و بخواهد در عرصه دفاع مقدس قلم بزند، به چه سمتی برود و از چه الگویی پیروی کند؟

او افزود: در میان خیل کسانی که در عرصه دفاع مقدس قلم می‌زنند استادان دانشگاه سهم اندکی دارند و افراد جدیدی که علاقه‌مند به این عرصه هستند و آثاری هم تولید کردند که نیاز دارند رشد پیدا کنند. قصد ندارم بگویم که در گذشته در عرصه دفاع مقدس کم کار شده است، اما نویسندگان و مولفان جوان زیادی بدون طی کردن برخی آموزش‌ها، خیلی زود وارد این حوزه شده و بعد در یک جایی متوقف می‌شوند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: در حال حاضر مولفان و نویسندگانی که در زمینه دفاع مقدس قلم می‌زنند، افراد علاقه‌مند به این حوزه هستند یا افرادی در سطح دانشگاه‌ها که لازم است یادآوری کنم ما ۳۶ اندیشکده پایداری داریم که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما بعضی از پژوهشگران دانشگاهی که قصد ورود به این حوزه را دارند از کمبود منابع گلایه دارند. از این لحاظ متوجه شدیم که ما در معرفی منابع مشکل داریم و باید بهتر عمل کنیم اما در این میان تولید آثاری چون کتاب «درس‌گفتارها؛ درنگ‌ها و کندوکاها در قلمرو ادبیات دفاع مقدس» خیلی ارزشمند است و ما از این دست آثار بسیار استقبال می‌کنیم.

سردار عباس بایرامی گفت: دوستان ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان سال‌هاست در زمینه ادبیات جنگ فعالیت می‌کنند و حاصل کار آنها کتاب «خاطره‌نویسی در زیست بوم دفاع مقدس؛ گفتارها و مقاله‌ها» است که در آن پژوهشگران صاحب قلمی دست به تالیف زدند. حالا باید جلد دوم آن را هم تهیه و منتشر کنند، اما ما به کارهای تخصصی در زمینه جنگ تحمیلی بسیار نیازمندیم. جمله آخرم این است که بررسی کارشناسی آثار این حوزه در حیطه کار سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و از سراسر کشور، آثاری به سازمان می‌آید که در حال حاضر ۴۳۰ کارشناس در حال بررسی آثار رسیده هستند و من هم در کنار کارشناسان به آثار بررسی شده با حساسیت نگاه می‌کنم تقریباً بخش اعظمی از آثار از لحاظ ادبی دچار مشکل است.

او ادامه داد: بررسی آثار نشان می‌دهد ضعف بزرگی به لحاظ ادبی در آنها وجود دارد که این ضعف‌ها را باید با تکیه بر آثاری چون «درس‌گفتارها؛ درنگ‌ها و کندوکاها در قلمرو ادبیات دفاع مقدس» حل کرد. لذا باید بگویم ما از تألیف چنین آثاری استقبال می‌کنیم و این نکته را هم باید اضافه کنم در حال حاضر بین ۱۳ تا ۱۴ هزار استقبال کننده برای شرکت در کارگاه‌های نویسندگی سازمان داریم. برای همین جامعه مخاطب ما جامعه بزرگی است و برای جامعه مخاطب آموزش نیاز است و در نگاهی هم که رهبری به این حوزه دارند تأکید بر تربیت نیروی انسانی است؛ نیروی انسانی آگاه و مطلع که بتواند کار را به خوبی انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها