دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
نشست صنفی فعالان نشر در هفته کتاب برگزار می‌شود/اجرای طرح تخفیف ۲۰ درصدی کتابفروشان

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تشریح برنامه‌های اتحادیه به‌مناسبت هفته کتاب گفت: برگزاری نشست صنفی فعالان حوزه نشر، طرح تخفیف ۲۰ درصدی کتابفروشان و کتابگردی اهالی نشر در کتابفروشی‌ها ازجمله برنامه‌های این تشکل صنفی در هفته کتاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری تشریح برنامه‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در هفته کتاب با حضور ابراهیم کریمی، رئیس اتحادیه، حسن قربانی نایب‌رئیس دوم و جمعی از خبرنگاران دوشنبه (۲۲ آبان‌ماه) در ساختمان این اتحادیه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کریمی با اشاره به برنامه‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در هفته کتاب، گفت: نشست صنفی ناشران، کتابفروشان و موزعان کتاب نخستین برنامه اتحادیه است که چهارشنبه (۲۴ آبان‌ماه) همزمان با دومین روز هفته کتاب از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در باشگاه رفاه دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. این برنامه با هدف بررسی مسائل و مشکلات فعالان صنفی برگزار خواهد شد، تلاش می‌کنیم دغدغه‌های صنفی در این نشست مطرح شود و با جمع‌بندی، بررسی و مطالعه نکات در هیئت‌مدیره اتحادیه، به رفع مشکلات کمک کنیم.

کریمی با بیان اینکه برنامه‌های این هفته با شعار «شکوفایی ایران با ما آغاز می‌شود؛ کتاب بخوانیم» دنبال می‌شود، افزود: اختصاص تخفیف ویژه ۲۰ درصدی کتابفروشی‌ها در هفته کتاب نیز برنامه دیگری اتحادیه برای این ایام است، این طرح با تخفیف‌های فریبنده ۵۰ درصدی که این روزها در پیاده‌روها و ایستگاه‌های مترو مواجه هستیم فرق می‌کند، بخش عمده کتاب‌ها در این تخفیف‌های فریبنده آثار نازل با کیفیت پایین هستند.

به‌گفته رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اما کتاب‌هایی که در طرح ۲۰ درصدی به فروش می‌رسند، آثار جدی، معتبر و خوبی هستند که کتابفروشی‌های عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عرضه می‌کنند.

وی در ادامه از کتابگردی اعضای هیئت‌مدیره و پیشکسوتان صنعت نشر کشور از کتابفروشی‌ها در روزهای هفته کتاب خبر داد و بیان کرد: طبق سنت هرساله امسال نیز این طرح برگزار خواهد شد و از مسئولان فرهنگی کشور دعوت می‌کنیم، در این رویداد با اعضای اتحادیه همراه باشند.

نشست صنفی فعالان نشر در هفته کتاب برگزار می‌شود/اجرای طرح تخفیف 20 درصدی کتابفروشان

بخش دیگر این نشست خبری به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت.

کریمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره اقدامات اتحادیه برای برخورد با پدیده قاچاق کتاب، توضیح داد: پیش از این در کارگروه صیانت اتحادیه، اقدامات بسیار خوبی برای برخورد با این پدیده انجام شد و حدود یک‌میلیون جلد کتاب غیرمجاز از انبار قاچاقیان کتاب توقیف و امحاء شد. در دولت جدید اما کارگروه ساماندهی بازار کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده که از اتحادیه نیز نمایندگانی در این کارگروه حضور دارند، در این حوزه مطالعات و بررسی‌هایی انجام شده است.

کریمی در پاسخ به سوال دیگر ایبنا درباره برخورد با بساط‌گستران خیابان انقلاب و تلاش‌های اتحادیه در این حوزه نیز یادآور شد: این موضوع در کارگروه ساماندهی بازار کتاب با حضور نمایندگان شهرداری، نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌ها طرح شده اما عملیات اجرایی طرح بنا به ملاحظاتی با تعویق همراه شده است، اما امیدواریم به‌زودی اجرا شود و خیابان‌های مقابل دانشگاه تهران، از این وضعیت اسفناک دربیاید.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تشکیل کمیسیون و کارگروه‌های تخصصی در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران توضیح داد: پنج کمیسیون تخصصی تشکیل شده است؛ کارگروه‌های تخصصی مثل «صیانت از حقوق صنف»، «رفاه»، «بین‌الملل و ناشران»، «کتابفروشان و موزعان» نیز به تناسب ضرورت و نیاز اتحادیه تاکنون تشکیل شده در حال جذب نیرو هستیم.

کریمی درباره چگونگی اعمال ۲۰ درصد تخفیف کتابفروشان در هفته کتاب نیز گفت: این تخفیف با مشارکت ناشران، توزیع‌کنندگان و کتابفروشان خواهد بود و برخلاف سایر تخفیف‌های فریبنده از بابت کتاب‌های نازل، واقعی است.

وی در ادامه درباره فروش مستقیم کتاب برخی ناشران با تخفیف نیز با بیان اینکه ناشر تولیدکننده کتاب و کتابفروش، فروشنده این کالا است، گفت: خوب است که در صنف، هر رسته‌ای حقوق همدیگر را رعایت کنند. حمایت از کتابفروشان در درازمدت به نفع ناشران است؛ اگر کتابفروشان دچار رکود شوند آسیب آن به ناشر می‌رسد، زیرا در کشور، ناشران زیاد هستند اما ویترین کتابفروشی‌ها کم؛ بنابراین خوب است ناشران به این موضوع دقت داشته باشند که از این مقدار ویترین محدود حمایت کنند.

کریمی همچنین در پایان صحبت‌های خود، کمبود تقاضا را مهمترین مشکل صنعت نشر طی سال‌های اخیر دانست و با بیان اینکه به جای فعالیت تبلیغی و اقتصادی باید برای کتابخوانی و بیشتر کتاب خواندن افراد جامعه تلاش کرد، یادآور شد: در زمینه تولید، توزیع و عرضه کتاب نه‌تنها کمبود و مشکلی نداریم بلکه با تراکم و ازدیاد تولید هم مواجهیم؛ علاوه‌براین کمبود تقاضا داریم و این تقاضا برای کشور با جمعیت ۸۰ میلیونی کم است.

به گفته وی، اگر کتابخوانی در جامعه رواج بدهیم، کتاب راه خود را برای رسیدن به دست کتابخوانان پیدا می‌کند و جای نگرانی نیست، مسئله مهم کمبود تقاضا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها