چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
کانون خانواده عامل مؤثر در ترویج حجاب و عفاف/ آگاهی بخشی و حرکت جهادگونه سد محکمی مقابل دشمن است

خراسان شمالی- علی حصاری شاعر و مؤلف حوزه عفاف و حجاب اهل خراسان شمالی معتقد است که امروزه کانون گرم خانواده و تأثیرات تربیتی خانواده‌ها عامل موثری در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): ۲۱ تیرماه، سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز حجاب نامگذاری شد.  روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.
 
يكي از پليدترين توطئه‌های دشمنان اسلام در تاريخ معاصر، توطئه‌ كشف حجاب است.  رضا‌خان كه با طرح كودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و با حمايت و هدايت انگليسی‌ها بر سر كار آمد؛ درصدد اجرای تز اسلام‌زدائی و جايگزينی ارزش‌های ليبراليستی در جامعه بود.

بنابراین در ایران نامگذاری روزهای مقارن با ۲۱ تیر ۱۴۰۲ (روز حجاب و عفاف) توسط شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام شد.
 
براساس این نامگذاری، روز شنبه ۱۷ تیر به نام «حجاب، کرامت و هویت»؛ روز یکشنبه ۱۸ تیر به نام «حجاب و عفاف، امنیت و غیرت»؛ روز دوشنبه ۱۹ تیر به نام «حجاب، تفاهم اجتماعی و احترام به قانون»؛ روز سه شنبه ۲۰ تیر به نام حجاب، هنر، رسانه و فضای مجازی؛ روز چهارشنبه ۲۱ تیر به نام «حجاب، سبک پوشش و لباس ایرانی»؛ روز پنجشنبه ۲۲ تیر به نام «حجاب، خانواده و نوجوان» و روز جمعه ۲۳ تیر به نام «حجاب، مقاومت، انتظار و سلامت اجتماعی» نامگذاری شده است.

حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و به ویژه جوامع اسلامی مطرح است. همواره این دو واژه در کنار هم به کاربرده  می‌شوند. حجاب نماد تفکر و اندیشه دین و یکی از احکام شناخته شده و تردید ناپذیر اسلامی است که اصل آن مورد تایید همه مذاهب اسلامی است.
 
 از دیدگاه قرآن می‌توان آن را زبان عفاف نامید. به عبارت دیگر این دو، جدایی ناپذیرند و بدون یکدیگر معنای حقیقی و اصیل خود را از دست می‌دهند، حجاب بدون عفاف خود نوعی برهنگی فرهنگی برای گسترش فساد است.

علی حصاری شاعر اهل خراسان شمالی که چندین تألیف در زمینه عفاف و حجاب داشته در گفتگو با ایبنا با بررسی ابعاد مختلف حجاب و عفاف پرداخته است.
 
- در مورد ابعاد توجه به موضوع عفاف و حجاب، به نظر شما چه عواملی بر روی این حوزه اثر می‌گذارد؟
 
شخصیت افراد در کانون خانواده شکلی می‌گیرد. به عقیده بنده خانواده ۹۰ درصد و جامعه ۱۰ درصد تأثیر دارند. فرد بعد از بلوغ و رشد دست به انتخاب می‌زند طبعا هر چقدر خانواده و مدرسه و جامعه سالم باشد فرد نیز سالم تر به بار می‌آید. 
کانون گرم خانواده و عقاید مذهبی نقش پررنگی در حجاب دختران دارند خصوصا اعتقاد قلبی که باید در بستر مناسب شکل بگیرند.

برخی افراد در کشورهای غیر مسلمان با مطالعه و شناخت به این مرحله می‌رسند و این خیلی ارزشمند است و حجاب را در وجود خودشان نهادینه می‌کنند یعنی پشت آن آگاهی وجود دارد و او به مقام زن بودن خودش رسیده و فهمیده است که حجابچه معنایی دارد.
 
- متولیان فرهنگی در کشور چگونه می‌توانند در بین جوانان حضور داشته باشند و مسئله حجاب را تقویت کنند؟
 
 نکته خطیری در این امر وجود دارد، اینکه باید متولی، برنامه‌های جذابی داشته باشد تا بتواند از طریق جاذبه خوب جوان را به طرف خودش بکشاند و با آگاهی بخشی و شناخت اینکار را انجام بدهد؛ چرا که در غیر این‌صورت حالت رسمی پیدا می‌کند و تأثیر چندانی ندارد.
 
متولیان این امر باید تلاش و برای این مسئله با هم رقابت کنند و این رقابت سالم می‌تواند رشد زیادی در بین آن‌ها ایجاد کند و باید کار خالصانه انجام دهند و کار خالصانه همیشه نتیجه بخش بوده است.

حجاب با بخش‌نامه و توصیه‌های کلیشه‌ای فراگیر نمی‌شود بلکه باید با برنامه‌های دراز مدت قرین باشد تا نتیجه بدهد.
قطعا قانون درست، اجرا و نظارت بر آن هم می‌تواند تاثیر گذار باشد.
 
- نقش رسانه‌های بیگانه علیه حجاب رو چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
 پاسخ به این سوال را با یک بیت شعر آغاز می‌کنم:
به دشمن برد استواری مباد 
 که دشمن درختی است تلخ از نهان
 
دشمن حساسیت موضوع را درک کرده و با برنامه وارد مقوله حجاب شده است. 
 
به عنوان مثال حافظه تاریخی ما از آندلس تجربه تلخی بوده است؛ مسلمانان حدود ۷۰۰ سال پرتغال و اسپانیای امروزی را در دست خودشان داشتند و بر آنجا حکومت می‌کردند و تا الان نیز آثار هنری بسیار از مسلمانان موجود و شاهکار به حساب می‌آید.

دشمن که دید با نیروی نظامی قادر به شکست مسلمانان نیست پس از حوزه فرهنگی وارد شد.
 
اکنون نیز دقیقا دشمن به دنبال پیاده‌سازی همین برنامه‌ها به روش‌های مختلف از جمله فضای مجازی، ولنگاری اخلاقی است که فریب جوانان را انجام دهد.
 
ما باید سد و پوشش محکمی در برابر آنها ایجاد کنیم و آن آگاهی بخشی و بازگشت به خویشتن و فرهنگ خودمان است هر چند مسیری سخت و جهاد گونه است.

- نقش رسانه‌های ملی در این زمینه چیست؟
 
رسانه باید هماهنگ باشد و همه باید یک هدف دنبال کنند. رسانه معاند و معارض قطعا دلسوز نیست. و راهکارشان وارداتی است و بدرد متن جامعه ما نمی‌خورند اکنون در جهان جنگ، جنگ رسانه‌ای است.
 
و متاسفانه افراد ناآگاه هر دروغی را از دشمن قبول می‌کنند و سخن راست رسانه خودمان را کمتر باور دارند و این یعنی بمباران اطلاعاتی. واین بسیار جای تعجب دارد چراکه تفکر جایگاه بالایی در دین اسلام دارد و دشمن می‌خواهد این تفکر را از ما و جوان ما بگیرد  و اینهمه هزینه برای فکر نکردن و پیروی کورکورانه ما از آن‌هاست.

- چه عواملی در تشدید و ایجاد وضعیت کنونی حجاب و عفاف موثر است؟
 
عواملی مختلفی در این امر دخیل است، اکنون با توسعه‌ فضای مجازی، هجمه‌ها و مشکلات تازه‌ای در برابر خانواده‌ مسلمان و اصیل ایرانی پدید آورده‌اند.
 
کسانی که در دام این شبکه‌ها افتاده‌اند کم نیستند. فقط با تدبیر و اتحاد می‌توان از گسترش این فاجعه جلوگیری کرد. زیرا چه خانواده‌هایی که از هم پاشیده و چه فرزندان بی‌گناهی که آواره و در به در شده‌اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها