شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
روایتی کوتاه از واقعیتی ناپسندیده!

ترجیح می‌دادم در این لحظه فقط به این دو احتمال فکر کنم و از این حقیقت روشن اجتناب کنم که بسیاری از فعالان حوزه کودک و نوجوانی که در ارتباط مستقیم با کودکان هستند از مطالعه در این حوزه به دورند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: آخرین جمعه نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ هم فرا رسید؛ جمعه‌ای که همگی‌مان از ناشر و خبرنگار گرفته تا برگزارکننده‌های نمایشگاه منتظر شلوغی‌هایش بودیم و درست به همان شلوغی‌ای نیز که فکرش را می‌کردیم برگزار شد. راهروهای مملو از جمعیت سالن ناشران کودک و نوجوان این سوال را برایم ایجاد کرده که آیا در میان این شلوغی‌ها که همه سعی دارند به طریقی از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت کنند، کشف و شهودی با کتاب‌ها اتفاق می‌افتد؟ حتماً اتفاق می‌افتد؛ شاید برای من که خلوت‌گزیدن با کتاب‌ها را بیشتر دوست دارم، مقداری این همهمه عجیب است.

دم‌دمای ظهر به نشستی رفتم که یک مجری نام‌آشنای کودک در آن اجرا داشت. همراه با دبیر تحریریه به تماشای اجرای او و تعاملش با بچه‌ها نشستیم و وقتی میان صحبت‌هایش از اهمیت و تأثیرات کتاب کودک و کتابخوانی همراه با دختر کوچکش برای حضار گفت، تصمیم گرفتیم او را به غرفه خبرگزاری ایبنا دعوت کنیم و از او در مورد کتاب‌های کودک محبوبش و دنیای کتاب‌های کودک بپرسیم. برای من و حتماً برای مخاطبان، جذاب است که از زبان یک فعال حوزه کودک و نوجوان در مورد دنیای کتاب‌های کودکان بشنویم. وقتی بعد از برنامه به سراغش رفتیم تا رسماً از او برای گفت‌وگو دعوت کنیم، اعلام کرد که تمایلی به مصاحبه ندارد؛ زیرا کتاب کودک نمی‌خواند و نمی‌تواند در این‌باره اظهارنظر کند!

تا چند دقیقه مبهوت مانده بودم که آیا این مجری به اصطلاح معروف در پشت تریبون به ما دروغ گفت یا به عنوان یک فرد فعال در رسانه اهمیت گفت‌وگو با رسانه‌های تخصصی و نیاز مخاطب را درک نمی‌کند؟! ترجیح می‌دادم در این لحظه فقط به این دو احتمال فکر کنم و از این حقیقت روشن اجتناب کنم که بسیاری از فعالان حوزه کودک و نوجوانی که در ارتباط مستقیم با کودکان هستند از مطالعه در این حوزه به دورند.

امیدوارم در روزگاری نه‌چندان دور، این عزیزان به اهمیت حضور در رسانه تخصصی کتاب و عجین‌شدن با ادبیات کودک آگاه‌تر شوند.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط