پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
پیشنهاد برپایی هفته فرهنگی مختومقلی فراغی ارائه شد

گلستان- در آیین نکوداشت و دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی، شاعر و عارف شهیر ایرانی ترکمن، پیشنهاد برپایی هفته فرهنگی مختومقلی فراغی با همکاری ایران و کشور دوست و برادر ترکمنستان ارائه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مراوه‌تپه، عصر پنج‌شنبه آیین نکوداشت و دویست و نود و یکمین سالروز تولد «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف ایرانی ترکمن هم‌زمان با دهه کرامت و با حضور هیئتی رسمی از کشور ترکمنستان، استاندار گلستان، جمعی از نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی، علما و ائمه جماعت شیعه و سنی، مسئولان استانی و شهرستانی و اهالی فرهنگ و ادب و اقشار گوناگون مردم در جوار آرامگاه این شاعر واقع در روستای آق توقای شهرستان مراوه‌تپه برگزار شد.

اشعار مختومقلی فراغی همچون ضرب‌المثل جاری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در این مراسم ضمن تبریک دهه کرامت و خیرمقدم به مهمانان و مسئولان حاضر در آیین نکوداشت گفت: ایران اسلامی از دیرباز تا به امروز همواره مهد فرهنگ باوران، فرهنگ‌سازان و فرهنگ مداران بوده است و هر بار که برگی از تاریخ این مرز پرگهر را ورق زدیم، نام و نشانی از چهره‌های درخشانی چون مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ایرانی ترکمن را مشاهده کرده‌ایم.

الهام متین افزود: فردی که افکار و آثارش چون گوهر درخشانی تنها در قلمرو جغرافیایی زادگاهش محدود نماند و مشق و منشش، آوازه‌ای ملی و فراملی یافت و اشعارش در بین مردم همچون ضرب‌المثل جاری است و این نشان می‌دهد که اشعارش فقط شعر نیست بلکه چراغ راهی برای جامعه است.

پیشنهاد برپایی هفته فرهنگی مختومقلی فراغی ارائه شد

مختومقلی فراغی الگویی برای تربیت نسلی متعهد

وی ادامه داد: اندیشه‌های این ادیب وارسته و شاعر اخلاق مدار خطه همیشه‌بهار گلستان، سرچشمه از آموزه‌های قرآنی و اسلامی و سیره نبی اکرم و اهل‌بیت (ع) دارد. همچنین رمز ماندگاری مختومقلی فراغی مردم‌داری و توجه به عدالت اسلامی و مبارزه با ظلم و جور و بی‌عدالتی است. چیزی که اکنون از هر گوشه جهان صدایش به گوش می‌رسد و آه مظلوم هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند.

متین افزود: مختومقلی فراغی با اشعارش، مسلمانان، خداباوران و آزادگان دنیا را به وحدت، انسان‌دوستی و معرفت الهی دعوت کرد و امیدوارم ما نیز ضمن تأسی از او بیش‌ازپیش به سمت خوبی‌ها، انسان‌دوستی و وحدت حرکت کنیم و در گام دوم انقلاب اسلامی و برای تربیت نسلی متعهد و باورمند، الگویی چون او را به نیکی به نسل آینده معرفی کنیم.

پیشنهاد برپایی هفته فرهنگی مختومقلی فراغی ارائه شد

هفته فرهنگی مختومقلی فراغی

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه چاپ کتاب ۴ جلدی مختومقلی فراغی در دستور کار است، گفت: ثبت روزی به نام شاعر در تقویم و ثبت در فهرست مفاخر کشور ازجمله برنامه‌های ما در سال جاری است.

الهام متین در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم هفته فرهنگی مختومقلی فراغی با همکاری کشور دوست و برادر ترکمنستان برپا شود.

شاهد توسعه تعاملات فرهنگی هستیم

معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان نیز در این مراسم گفت: از دیرباز بین دو کشور ایران و ترکمنستان روابط فرهنگی و اجتماعی دوستانه جاری بوده است و در حال حاضر میزان مراوده‌های تجاری و فرهنگی بین دو کشور افزایش پیداکرده است.

نور صحت شیریم اُف افزود: برای مختومقلی فراغی تنها در ایران و ترکمنستان مراسم‌هایی برپا نمی‌شود بلکه در گوشه و کنار دنیا شاهد برپایی رویدادهایی هستیم.

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های معرفتی در آثار مختومقلی فراغی گفت: امیدوارم در سال‌های آینده شاهد تداوم فعالیت‌های فرهنگی مشترک باشیم.

پیشنهاد برپایی هفته فرهنگی مختومقلی فراغی ارائه شد

عرفان مختومقلی اجتماعی بود

استاندار گلستان نیز در بخش دیگری از مراسم عنوان کرد: آنچه ما را در این مکان گرد هم آورده شعاع شعر و اندیشه شخصیتی است که از او به‌عنوان پدر ادبیات ترکمن یاد می‌کنیم.

علیمحمد زنگانه گفت: مختومقلی فراغی عارف مسلمان ایرانی که شعرش همچنان زنده و جاری است و نور معارفش همچنان هدایت‌گر است.

وی افزود: مختومقلی هم‌سفر آفاقی و هم‌سفر انفسی را تجربه کرده است و عرفانش در عزلت ماندن و دور از جامعه ماندن نبود، بلکه عرفان او اجتماعی بود.

استاندار گلستان افزود: ما امروزه به چنین عرفانی نیاز داریم که هم باعث توسعه فردی و هم جامعه‌ساز است و باور دارم جامعه بدون معنویت جامعه‌ای آسیب‌پذیر و جامعه بدون هویت جامعه‌ای آسیب‌پذیرتر است.

پیشنهاد برپایی هفته فرهنگی مختومقلی فراغی ارائه شد

بهره‌مندی از زبان هنر برای معرفی مختومقلی فراغی

وی با تأکید بر ضرورت شناساندن شخصیت مختومقلی فراغی به نسل جوان گفت: باید چشمه اندیشه و معرفت مختومقلی فراغی در جامعه و نیز جهان جاری شود.

استاندار گلستان ادامه داد: مقرر بود برای مختومقلی فراغی سریال بسازند و نمایش تولید کنند اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیدیم و امیدوارم بتوانیم این مهم را با نگاه مردمی انجام دهیم.

مختومقلی شخصیتی تقریبی و وحدت‌گرا بود

وی افزود: در بین مفاخر منطقه هیچ‌کسی به‌اندازه مختومقلی فراغی، وحدت‌گراتر و تقریبی‌تر از مختومقلی فراغی نیست و این یک نکته بسیار ارزشمند و قابل‌توجه است.

استاندار گلستان در بخش دیگری از سخنانش نیز گفت: تبیین اندیشه‌های مختومقلی فراغی در طول سال انجام شود و آموزش‌وپرورش با برپایی اردوهای فرهنگی و آوردن دانش آموزان به آرامگاه شاعر و بهره‌مندی از زبان هنر برای معرفی این شخصیت فرهنگی در کنار دیگر دستگاه‌های فرهنگی کوشا باشد.

پیشنهاد برپایی هفته فرهنگی مختومقلی فراغی ارائه شد

زنگانه در بخش پایانی سخنانش نیز ضمن قرائت قطعه شعری درباره این شاعر شهیر ترکمن، گفت: دیار گلستان نام‌آوران بسیاری دارد و از مسئولان می‌خواهم به سایر مفاخر استان نیز توجه ویژه‌ای نشان دهند.

مختومقلی اگر زنده بود برای مردم فلسطین می‌سرود

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم با اشاره به برخی از ابعاد شخصیتی مختومقلی فراغی و جایگاه اجتماعی و ابعاد اندیشه جهانی‌اش گفت: او شاعر و ادیب بزرگ ترکمن زبان‌ها و دارای روحیه معنوی و عرفانی و سجایای اخلاقی متعدد بود.

آیت‌الله سید محسن طاهری افزود: تأثیرپذیری شاعر از معارف قرآن و محبت و ارادت به رسول اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) و داشتن روحیه انقلابی و ظلم‌ستیزی از دیگر ویژگی‌های بارز این شاعر شهیر است.

وی ادامه داد: یقیناً اگر مختومقلی فراغی الآن زنده بود؛ پرچم مبارزه با استکبار و صهیونیست را بر دوش می‌گرفت و اشعاری را برای مردم مظلوم فلسطین می‌سرود.

پیشنهاد برپایی هفته فرهنگی مختومقلی فراغی ارائه شد

در بخش پایانی مراسم نیز به‌پاس سال‌ها تلاش مجدانه و پژوهش درباره شخصیت و آثار مختومقلی فراغی از یعقوب رحیمی داشلی برون و آنا دوردی عنصری از چهره‌های فعال در این عرصه تجلیل به عمل آمد.

سخنرانی امان محمد باشقره فرماندار مراوه‌تپه، شعرخوانی بای محمد قلیچی و آق بی‌بی بسیم، اجرای سرود دو زبانه ای‌ایران، اجرای آیین ذکر خنجر، ادای احترام و تقدیم گل و حضور بر سر مزار مختومقلی فراغی و پدرش دولت محمد آزادی از دیگر برنامه‌های این رویداد فرهنگی بود.

به گزارش ایبنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ایرانی ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته‌کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت. پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

وی بزرگ‌ترین شاعر ترکمن‌ها محسوب می‌شود و هیچ‌یک از شاعران ترکمن نتوانسته‌اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به تعبیری فردوسی ترکمن‌ها و به‌عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می‌شود.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گران‌بهایی بوده و به چندین زبان زنده دنیا تا به امروز ترجمه و چاپ‌شده است.

پیشنهاد برپایی هفته فرهنگی مختومقلی فراغی ارائه شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها