دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
به بهانه بازدید رهبر از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳؛ تقریظ مکتوب و اقتباس مطلوب

رهبر انقلاب در تمامی ادوار گذشته از عرصه نشر و فرهنگ و هنر ایران حمایت کرده‌اند. در این گزارش چند عنوان از کتاب‌هایی که تقریظ رهبری دارند و اقتباسی سینمایی از آن ساخته شده است را تدوین کرده‌ایم.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) _علیرضا خلیل‌زاده؛ بازدید رهبر از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ در روز ششم انجام شد و ایشان از ناشران هنری همچون «گیلگمش»، «لگا»، «هرمس»، «یساولی»، «ایجاز»، «پرگار»، «جمال هنر»، «فرهنگستان هنر»، «نظام‌الملک»، «نمایش»، «سوره مهر» و «امیرکبیر» بازدید کردند.

رهبری در تمامی ادوار گذشته این عمل نیک را انجام داده و از عرصه نشر و فرهنگ و هنر ایران حمایت کرده‌اند. در ادامه گزارش، چند عنوان از کتاب‌هایی که تقریظ رهبری دارند و اقتباسی درخور از آن ساخته شده است را تدوین کرده‌ایم.

بازدید رهبر از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳؛ تقریظ مکتوب و اقتباس مطلوب

آن بیست و سه نفر

آن بیست و سه نفر اثر احمد یوسف زاده حاوی خاطرات بیست و سه نوجوان است که توسط ارتش بعث، در عملیات بیت المقدس به اسارت درآمدند و دیکتاتور عراق سعی داشت از این نوجوانان برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران استفاده کند.

نگارش این کتاب از روی دست‌نوشته‌های سال ۱۳۷۰ احمد یوسف زاده و متن فیلم مستند آقای مهدی جعفری صورت گرفته که حاوی ساعت‌ها مصاحبه‌ی محمد شهبا با افراد گروه بیست‌وسه است. از این رو، خواننده می‌تواند مطمئن باشد آنچه در این کتاب می‌خواند تخیل و قصه‌پردازی نیست؛ بلکه روایتی است از آنچه این ۲۳ نفر دیده و از سر گذرانده‌اند.

رهبر انقلاب در تقریظ این کتاب نوشتند:

در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته‌ی شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده‌ی خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه‌ی این زیبائی‌ها، پرداخته‌ی سرپنجه‌ی معجزه‌گر اوست درود می‌فرستم و جبهه‌ی سپاس بر خاک می‌سایم.

یک بار دیگر کرمان را از دریچه‌ی این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم.

از این کتاب، فیلمی با همین عنوان اثر مهدی جعفری ساخته شده است؛ جالب توجه است که «آن بیست و سه نفر» تنها فیلمی است که سردار سرافراز اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی در پشت‌صحنه آن حضور یافته است.

بازدید رهبر از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳؛ تقریظ مکتوب و اقتباس مطلوب

حوض خون

کتاب «حوض خون» روایتی از مجاهدت بانوان اندیمشکی از رخت‌شویی در دوران دفاع‌مقدس است که در ۵۰۴ صفحه، به قلم سرکار خانم فاطمه‌سادات میرعالی نوشته و توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چاپ شده است.

اولین احساس، پس از خواندن بخش‌هائی از این کتاب، احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی‌ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ئی از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌ئی که این کار پرزحمت را به‌عهده گرفته و بخوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه‌ی جبهه‌ی فرهنگی عمیقاً تشکر شود.

مقام معظم رهبری در تقریظ این کتاب نگاشتند:

اولین احساس، پس از خواندن بخش‌هائی از این کتاب، احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی‌ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ئی از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌ئی که این کار پرزحمت را به‌عهده گرفته و بخوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه‌ی جبهه‌ی فرهنگی عمیقاً تشکر شود.

از کتاب «حوض خون» اقتباسی در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲، با عنوان «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی ساخته شد که گزارش کامل آن را در لینک زیر «چطور اعتبار یک کتاب پرفروش را خرج خاطرات شخصی کنیم!» بخوانید. همچنین اقتباس دیگری از این کتاب توسط سازمان سینمایی سوره و هادی مقدم‌دوست در دست ساخت است.‌

بازدید رهبر از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳؛ تقریظ مکتوب و اقتباس مطلوب

عصرهای کریسکان (کیانوش گلزار راغب)

«عصرهای کریسکان کتابی به قلم کیانوش گلزار راغب نوشته شده که امیر سعیدزاده و همسرش سعدا حمزه‌ای آن را روایت کرده‌اند.

سعیدزاده پیش از انقلاب، از طرف ساواک، مورد پیگیری و بازخواست قرار گرفته و فراری می‌شود، بعد از آن اسیر کومله می‌شود و از سازمان کومله نیز فرار می‌کند. چهار سال بعد از جنگ، سعید زاده به اسارت یکی از گروهک‌های معاند در می‌آید و این دوران از ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۷۴، یعنی یک دوره ۱۵ ساله، به طول می‌انجامد.

رهبری در تقریظ این کتاب نوشتند:

بسیار جذّاب تهیّه شده است؛ هم خود سرگذشت این جوان آزاده‌ی کُرد جذّاب است و هم نوع نگارش صریح و کوتاه و بی‌حاشیه‌ی کتاب. با اینکه نیروهای مبارز کُردِ طرف‌دار جمهوری اسلامی را از نزدیک دیده و شناخته‌ام، آنچه از فداکاری‌های آنان در این کتاب آمده، برایم کاملاً جدید و اعجاب‌آور است. نقش مادر و همسر هم حقّاً برجسته است. دلاوری و شجاعتِ راوی و خانواده‌اش ممتاز است و نیز برخی عناصر دیگر کُردی که از آنان نام برده شده است. در کنار این درخشندگی‌ها، رفتار قساوت‌آمیز و شریرانه‌ی کسان دیگری که بدروغ از زبان مردم شریف کُرد سخن می‌گفتند نیز بخوبی تشریح شده است. کتاب جامعی است؛ تاریخ، شرح حال، شناخت قوم کُرد، شناخت حوادث تلخ و شیرین منطقه‌ی کردی در اوایل انقلاب در آذر ۹۹ مطالعه شد.

این کتاب با عنوان «سوران» در یک مجموعه تلویزیونی ۱۸ قسمتی از سازمان سینمایی سوره در سال ۱۴۰۲ منتشر شد که مردم نیز اقبال خوبی به آن نشان دادند.

بازدید رهبر از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳؛ تقریظ مکتوب و اقتباس مطلوب

مهاجر سرزمین آفتاب

کتاب «مهاجر سر زمین آفتاب» از جمله آثار انتشارات سوره مهر است که در آن حمید حسام و مسعود امیرخانی، خاطرات مرحوم کونیکو یامامورا (سبا بابایی) را در قالب مصاحبه با وی گردآوری و تدوین کرده‌اند. کونیکو یامامورا اصالت ژاپنی داشت و پیش از انقلاب با یک تاجر مسلمان ایرانی در کشورش آشنا شد و همراه او به ایران مهاجرت کرد و نام خانوادگی همسرش را همراه با یک نام قرآنی برگزید و با نام سبا بابایی در ایران مشغول فعالیت‌های انقلابی شد. همچنین یکی از فرزندانش به‌نام محمد در جنگ تحمیلی شهید شد و همین باعث شد کونیکو یامامورا لقب تنها مادر شهید ژاپنی را در جمهوری اسلامی ایران از آن خود کند.

سیدعلی خامنه‌ای در تقریظ این کتاب فرمودند:

سرگذشت پرماجرا و پرجاذبه این بانوی دلاور که با قلم رسا و شیوای حمید حسام نگارش یافته است، جداً خواندنی و آموختنی است. من این بانوی گرامی و همسر بزرگوار او را سال‌ها پیش در خانه‌شان زیارت کردم. خاطره آن دیدار در ذهن من ماندگار است. آن روز، جلالت قدر این زن و شوهر با ایمان، با صداقت و با گذشت را مثل امروز که این کتاب را خواندم، نمی‌شناختم؛ تنها گوهر درخشان شهید عزیزشان بود که مرا مجذوب می‌کرد. رحمت و برکت الهی شامل حال رفتگان و ماندگان این خانواده باد.
ساخت فیلم بر اساس زندگی خانم بابایی، حرکت مهم و مؤثری در جهت معرفی و آبرو بخشیدن به خانواده اسلامی و مردم مسلمان است و نباید از آن غفلت شود.

سازمان سینمایی سوره نیز قصد دارد از این کتاب، سریالی به کارگردانی لیلی عاج تولید کند که نویسندگی آن را نیز خود لیلی عاج برعهده دارد. هنوز جزئیات کاملی از این پروژه در دست نیست.

بازدید رهبر از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳؛ تقریظ مکتوب و اقتباس مطلوب

بینوایان

رهبر معظم انقلاب سال‌ها قبل درباره شاهکار «ویکتور هوگو» اینگونه اظهار داشتند: «به نظر من بینوایان ویکتور هوگو برترین رمانی است که در طول تاریخ نوشته شده است. من همه رمان‌های طول تاریخ را نخوانده‌ام، شکی در این نیست، اما من مقدار زیادی رمان خوانده‌ام که مربوط به حوادث قرن‌های گوناگون هم هست. بعضی رمان‌های خیلی قدیمی را هم خوانده‌ام. مثلاً فرض کنید کمدی الهی را خوانده‌ام. امیرارسلان هم خوانده‌ام. الف لیله و هزار و یک شب را هم خوانده‌ام. وقتی نگاه می‌کنم به این رمانی که ویکتور هوگو نوشته است، می‌بینم این چیزی است که اصلاً امکان ندارد هیچ شخصی بتواند بهتر از این بنویسد یا نوشته باشد و معروف نباشد و مثل منی که در عالم رمان بوده‌ام، این را ندیده باشم یا اسمش را نشنیده باشم. من می‌گویم بینوایان یک معجزه است در عالم رمان‌نویسی، در عالم کتاب‌نویسی. واقعاً یک معجزه است. زمانی که جوان‌ها زیاد در کنار من می‌آمدند قبل از انقلاب، بارها این را گفته‌ام که بروید یک بار حتماً بینوایان را بخوانید. این بینوایان کتاب جامعه‌شناسی است، کتاب تاریخی است، کتاب انتقادی است، کتاب الهی است و همچنین کتاب محبت و عاطفه و عشق است.»

از این کتاب چندین و چندبار در سینما و تئاتر مورد اقتباس قرار گرفته و مردم نیز از این آثار اقتباسی، استقبال فراوان کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ص IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻🌹
  • افسانه IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    رهبر قشنگم😍😍😍😍

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها