یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵
تاکید بر الکترونیکی کردن اسناد

کرمان- مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور گفت: برای فراهم کردن تسهیلات دسترسی اسناد، به الکترونیکی کردن اسناد تأکید داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، ریحانه شهیدی در مراسم گرامیداشت هفته اسناد ملی و میراث مکتوب که به همت انجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد، اظهار داشت: موفقیت هر ملتی ریشه در شناسنامه گذشته آن ملت دارد و ما بر این باوریم که می‌توانیم به پشتوانه گنجینه‌ای که در اسناد تاریخی وجود دارد، منابع ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران قرار دهیم تا بتوانیم هرچه بیشتر در شکوفایی جامعه گام برداریم.

وی با اشاره به لزوم اهمیت الکترونیکی کردن اسناد عنوان کرد: امیدواریم با استفاده از روش‌های علمی به‌روز در راستای حفظ و میراث داری از این سرمایه ملی گام برداریم.

این مسئول افزود: این نشست ها در راستای حفظ گنجینه های اسناد تاریخی و تبیین اهمیت آنها بسیار موثر است و کار ارزشمندی است که دانشگاه کرمان انجام داده و در این راستا قدم بر می دارد.

سند ردپای تاریخی هر ملت است

رئیس مرکز کرمان‌شناسی، تقارن هفته اسناد ملی و میراث مکتوب و روز دختر را به فال نیک گرفت و وجود دختران و زنان را سندی بر ادامه هستی دانست و گفت: سند، رد پای تاریخی هر ملت است، امروز هر کشوری که در این زمینه قوی‌تر عمل کند، اقتدارش بیشتر خواهد بود.

سید محمدعلی گلاب زاده افزود: در جهان امروز، کشورها در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و … با یکدیگر رقابت دارند و ایران به لحاظ فرهنگی دست بالا را دارد و لازم است به مسئله حفاظت از میراث‌فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از کشورها که از روشنای تفکر و اندیشه برخوردارند، این زمینه را ایجاد کرده‌اند و قدر اسناد تاریخی خود را می‌دانند.

این مسئول خاطرنشان کرد: هر واژه این اسناد برای یک پژوهشگر بسیار ارزشمند است امروز خوشبختانه مؤسسه‌ای بنام سازمان اسناد تأسیس شده که اسناد را نگهداری می‌کند؛ اما هنوز کسانی هستند که داخل خانه‌ها خود آنها را نگهداری کرده و قدر نمی‌دانند، در دهان آتش می‌سپارند و خاکستر می‌کنند.

گلاب زاده ابراز کرد: گاهی یک برگ سند تاریخی، سرنوشت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی یک کشور و ملت را دگرگون می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های مرکز کرمان‌شناسی به دلیل تهیه بخشی از گزارش‌های ارسالی سِر پِرسی سایکس، سرکنسول انگلیس در کرمان و تلاش‌های اخیر برای ترجمه و انتشار مجموعه کتاب‌های مرتبط بیان کرد، خزانه اسناد ملی باید آن‌قدر غنی باشد که از دیگر کشورها برای مطالعه و انجام فعالیت‌های پژوهشی به ایران مراجعه کنند.

تاکید بر الکترونیکی کردن اسناد

ضرورت درس سند پژوهی و مطالعات آرشیوی در رشته تاریخ

جمشید روستا، عضو هیئت علمی بخش تاریخ دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ضمن تبریک دهه کرامت بیان کرد: یکی از افسوس‌های ما در گذشته فقدان درسی به نام اسناد آرشیوی در سرفصل دروس رشته تاریخ بود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های فراوان در سرفصل جدید، درس سند پژوهی و مطالعات آرشیوی در مقطع کارشناسی وارد شده است. اما در مقطع کارشناسی ارشد تاریخ و ایران‌شناسی، علی‌رغم ضرورت آشنایی دانشجویان با شیوه جستجوی منابع کتابخانه‌ای و آرشیوی، درسی به نام سند پژوهی نداریم.

روستا عنوان کرد: امیدواریم این درس در سرفصل دروس کارشناسی‌ارشد هم پیش‌بینی شود و از طرفی ارتباط بین جامعه دانشگاهی و مرکز اسناد نیز بیش‌ازپیش برقرار باشد.

به گزارش ایبنا، مراسم گرامیداشت هفته اسناد ملی و میراث مکتوب به همراه نمایشگاه اسناد تاریخی کرمان در محل پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

در پایان این مراسم از فعالان این عرصه، اکبر ایرانمنش، حسن اشرف گنجو و پروین محمدرضایی تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها