شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
در نمایشگاه کتاب با «نی بی‌صدا» حضور دارم

زهرا سلحشور بیان کرد: «نی بی‌صدا» زندگی‌نامه داستانی شهید محمدجواد قربانی است، شهیدی که متولد مشهد است و در جو آن زمان در دوره محمدرضا شاه به مدرسه رفته است.

زهرا سلحشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب‌های پیشین خود گفت: من از ۱۲ سالگی می‌نوشتم و شعر می‌گفتم تا جایی که یکی از معلمانم مرا تشویق کرد. سال‌ها دوست داشتم داستان زندگی مادرومادربزرگم را که بسیارعجیب وجذاب بود، بنویسم و بالاخره رمان «مخصمه» در سال ۹۸ شکل گرفت.

سلحشور درباره رمان «مخمصه» گفت: این کتاب رمانی اجتماعی است که برهه‌ای تاریخی به مدت ۶۰ سال را در برمی‌گیرد. بعد از آن تصمیم گرفتم به سراغ دغدغه‌هایم بروم.یکی ازدغدغه های من مشکلات اجتماعی زنان است، دربحث طلاق وعواقب آن رمان چتری بنام عشق رانوشتم که رمانی درژانر عاشقانه و روانشناسی است.بعد کنجکاو شدم بدانم چه اتفاقی رخ می‌دهد که یک زن متهم شده، مجرم شناخته می‌شود، بر این اساس کتاب تبرئه شکل گرفت، این کتاب داستان سه روز زندگی یک خانم در بازداشتگاه موقت زنان مشهد است. در این کتاب به من جرم‌های متعددی که خانم‌های حاضر در بازداشتگاه به آن متهم شده بودند، پرداختم. از فرارازخانه تاقاچاق موادوکیف قاپی گرفته تا قتل و شرکت در پارتی.

وی اضافه کرد: کمی بعد دو مجموعه ازاشعارم با عنوان «بر بال شعر» و «برگی از باغ بهشت» منتشر شد، البته مجموعه شعر دیگری نیز دارم که هنوز به چاپ نرسیده است.

در حوزه دفاع مقدس، اولین کتابی که تالیف کردم «داوت» بود که توسط انتشارات روایت فتح منتشر شد، داوت زندگی‌نامه داستانی جانباز رمضانعلی خردمند است، کسی که جهادگر است و جانباز ۴۰ درصد اعصاب و روان، او به عرصه اجتماعی وارد می‌شود و روستای پدری‌اش راکه توسط طالبان ناامن شده و ساکنان آنجا را تخلیه کرده اند، باکمک نیروهای سپاه نجات میدهدوامنیت وزندگی را به آنجا برمیگرداند و روستا

را آبادمیکند.

سلحشور درباره کتاب تازه خود با عنوان «نی‌بی‌صدا» گفت: این کتاب زندگی‌نامه داستانی شهید محمدجواد قربانی است، شهیدی که متولد مشهد است و در جو آن زمان در دوره محمدرضا شاه به مدرسه رفته و در انقلاب اسلامی با اینکه نوجوان بود، نقش داشت، یک فعال اجتماعی، یک حامی برای خانواده، بک بازوی قوی برای پدر و یک دوست خوب و همراه برای هم‌محله‌هایش بود. کسی که باستانی کار بود و قدرت بدنی زیادی داشت و برای کمک به دیگران از این قدرت بدنی استفاده می‌کرد. شهیدی که راه را به خوبی تشخیص داد و تصمیم درستی که گرفت او را تبدیل به قهرمان کرد.

وی گفت: مصاحبه‌های حضوری من حدود ۴۰ ساعت و با ۳۰ نفر صحبت کردم. در هنگام نوشتن کتاب، یک‌سال بعد از اتمام مصاحبه‌ها، حلقه گمشده‌ای داشتم که بازماندگان گردان اخلاص (نیروهای اطلاعات عملیات دفاع مقدس) را دعوت کردم و با مصاحبه تکمیلی، حلقه مفقوده بدست آمد. البته برای نوشتن آن، از کتاب بابانظر وحماسه کاوه وکتب تاریخ شفاهی واطلاعات سایت های مختلف هم برای دستیابی به اطلاعاتی درباره عملیات خیبر و والفجر۹ استفاده کردم.

سلحشور افزود: کتاب دیگری نیز نوشته‌ام که باز هم انتشارات روایت فتح قرار است چاپ شود و ان‌شاءالله سال جاری منتشر می‌شود، کتابی درباره جانبازی شیمیایی وکتاب همسر روایتی نوشته شده است.درحال حاضردرحال مصاحبه وپژوهش برای نوشتن آثاردیگری هستم.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها