دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۹
حال و هوای آن روزها در «آتش فتنه» پیداست/سامان آینده با ثبت تاریخ

شهبازی گفت: این روایت‌ها نه تنها گذشته را خلق می‌کند بلکه آینده را سامان می‌دهد. به نظرم کار یزدان‌پناه این حس و حال را می‌دهد که انگار در دل ماجرا هستیم و لحظات کف خیابان را در آن روزها احساس می‌کنیم.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست معرفی کتاب «آتش فتنه» تالیف زهره یزدان‌پناه با حضور شهبازی و حجت‌الاسلام اشرفی‌نصب در غرفه انتشارات راه‌یار در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

زهره یزدان‌پناه، مولف و پژوهشگر گفت: فتنه ۸۸ فقط یک اعتراض مردمی نبود و مسأله عاشورا که اتفاق افتاد، ابعاد واقعی آن مشخص شد. هر چند وقتی سال‌ها بعد گذارم به سوریه و عراق افتاد و شاخصه‌هایی که در جنگ سوریه روی داد، از نزدیک درک کردم متوجه شدم درست همان اتفاقات سال ۸۸ است که به مسایل تشرین در عراق هم شبیه بود. انگار برنامه‌ها در یک اتاق فکر طراحی شده و مطابق با شرایط هر کشور روی داد. خوشحالم که این موضوع در تاریخ ثبت شد تا در آینده باعث افزایش آگاهی شود.

او افزود: درباره اتفاقات سال ۸۸ تنها منحصر به مسجد لولاگر نبود و من مجبور بودم وسیع‌تر از مسأله مسجد لولاگر کار کنم. در این میان درباره سایر اتفاقات هم پژوهش کردم لذا حتی در سالی که به نمازگزاران میدان جمهوری حمله شد، سراغ آنها رفتم و محدوده اتفاقات را وسعت دادم. قبل از تالیف کتاب مستندی تهیه شد که در این مستند تنها در محدوده موضوع مسجد لولاگر حرکت کردم.


این پژوهشگر عنوان کرد: درباره موضوع چالش‌هایی در مستند کردن آن داشتم. از جمله این‌که سعی کردم موضوع را از زبان راویان ضبط کنم با این‌که خودم از شاهدان بیرون از مسجد بودم اما سراغ انواع و اقسام راویانی را پیدا کنم تا تنوع روایت در موضوع وجود داشته باشد. به هر حال عده‌ای حاضر شدند صحبت کنند و در مستند مجبور شدم به جای برخی راویان از بازیگر استفاده کنم. من در سعی کردم در کتاب از بعضی راویان از اسم مشهور استفاده کنم که در مقدمه کتاب هم ذکر کردم.

ثبت لحظات کف خیابان در یک اثر

شهبازی در بخش دیگری از این معرفی گفت: ما تک‌نگاری از وقایع تاریخ که در کشور اتفاق افتاده، کم داریم. برای مثال درباره «وعده صادق» که چند وقت پیش روی داد هنوز جزئیات آن ثبت نشده در صورتی که حال و هوای مردم را باید ثبت کرد.

او افزود: من وقتی کتاب را خواندم یاد «لحظه‌های انقلاب» محمود گلابدره‌ای افتادم که آدم حس می‌کند، در آن فضا قرار دارد. در این کتاب حوادث سی خرداد ۸۸ اتفاق افتاد در حالی که بعد از نمازجمعه وحدت‌بخش قرار بود که اوضاع آرام شود، اما با یکسری اتفاقات فضا را ملتهب کردند و با پررنگ کردن تقلب و برخی هیاهوها فضا به هم ریخت.

این پژوهشگر اظهار کرد: ما آن موقع در دل ماجرا در دانشگاه بودیم و سعی داشتیم بین دانشجویان اتفاقی صورت نگیرد. آن روزی که موضوع مسجد لولاگر روی داد، همان موقع یکسری افراد مومن سعی کردند از تشنج خودداری شود و اوضاع آرام شود، اما تلاش‌ها بی‌فایده ماند. وقتی کتاب را خواندم خودم را در فضای آن روز و در دل ماجرا حس کردم.


شهبازی گفت: این روایت‌ها نه تنها گذشته را خلق می‌کند بلکه آینده را سامان می‌دهد. اگر ماجرای فتنه ۸۸ ثبت شده بود، ماجراهای بعدی اتفاق نمی‌افتاد. به نظرم کار یزدان‌پناه این حس و حال را می‌دهد که انگار در دل ماجرا هستیم و لحظات کف خیابان در کتاب آمده و در زمانی که تحریف تاریخ رواج پیدا کرده است و جای شهید و جلاد عوض شد، به این روایت تاریخی نیاز هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها