یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۹
فردوسی منادی عزت و شاهنامه گواهی صادق بر عظمت  ایران است

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تاکید کرد: فردوسی منادی عزت و عظمت این مرز و بوم و شاهنامه نیز سند و گواهی صادق بر عظمت و تمدن ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در نشست رسانه‌ای بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که عصر یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، گفت: توجه به مفاخر، فرزانگان و فرهیختگان از مهم‌ترین محورها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است چه آن‌هایی که امروز در قلمرو سیاسی ما آرامگاه دارند و چه آن‌هایی که آرامگاه ندارند اما متعلق به قلمرو فرهنگی ایران اسلامی هستند و یکی از بزرگترین مفاخر ما فردوسی است که نقش مهم و محوری او در فرهنگ و تمدن ایران بر کسی پوشیده نیست. فردوسی منادی عزت و عظمت این مرز و بوم و شاهنامه نیز سند و گواهی صادق بر عظمت و تمدن ایران است. از آن روز که حکیم بزرگ طوس این اثر گران سنگ را ارائه کرد تا به امروز به عنوان زبان گویایی از فرهنگ و عزت ما به شمار می‌رود. فردوسی از منادیان صلح، صفا و دوستی و صمیمیت و پیوند میان ملت‌های مختلف به شمار می‌رود. هر چه برای فردوسی آیین‌های بزرگداشت برگزار شود باز هم جا دارد که شخصیت، منش، روش، دانش و اثرش شناخته شود و وزارت فرهنگ و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برنامه‌هایشان را برای این مهم به یک هفته تا ده روز تسری دادند.

شالویی ادامه داد: برنامه‌های هفته بزرگداشت فردوسی بیست و یکم اردیبهشت در مشهد آغاز می‌شود و منادیان بزرگداشت فردوسی با اعلامی مردم را از آیین بزرگداشت مطلع می‌کنند، در ادامه هم در تهران بیست و چهارم اردیبهشت برنامه‌ای از سوی میراث فرهنگی و بیست و پنجم اردیبهشت هم برنامه دیگری در دانشگاه فردوسی مشهد و بیست و ششم همین ماه هم همایش علمی در این موضوع برپا می‌شود. جمع قابل توجه اندیشمندان و بیش از چهل سخنران علمی در این برنامه‌ها سخنرانی خواهند داشت. بیست و هفتم اردیبهشت هم نشست بین‌المللی مجازی برپا خواهد شد.

وی افزود: همچنین از ۲۵ اردیبهشت تا سوم خرداد هم برنامه‌ها هم‌زمان با فتح خرمشهر درباره بزرگداشت حکیم فردوسی ادامه خواهد داشت و از همایش‌های علمی گرفته تا برنامه در آرامگاه فردوسی بزرگ را شامل می‌شود. امسال چاپ نسخه‌های شاهنامه را در دستور کار انجمن قرار دادیم و تلاش می‌کنیم با توضیحات اشعار و ابیات گرانسنگ زمینه استفاده ساده و روان را به‌ویژه برای جوانان و نوجوانان هموار کنیم. برای درست انجام شدن برنامه‌ها کارگروه حکیم طوس را تشکیل دادیم که از همین امروز کارشان را شروع کردند و امیدواریم با پیگیری‌های وزارت فرهنگ به زودی بنیاد حکیم طوس در شورای فرهنگ عمومی به تصویب برسد. برنامه بزرگداشت‌ها قرار نیست در مراسم‌ها محدود شود بلکه ساخت فیلم و سریال و مستند در دستور کار ماست. همچنین در همه این همایش‌ها محور بودن زبان فارسی در دستور کار ماست و برخی سفارت خانه‌ها نظیر هندوستان برای برگزاری و میزبانی مناسبت‌های فرهنگی و بزرگداشت مفاخر اعلام آمادگی کرده‌اند. در نظر داریم از فردوسی به ابن حسام خوسفی که حماسی‌سرای بزرگ ما بعد از فردوسی بوده است برسیم.

محمود شالویی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره مقالات همایش و کار ویژه برای کودکان گفت: حدود ۲۴۰ مقاله فردوسی‌پژوهشی داریم. در حوزه کودکان و برای شناساندن فردوسی بزرگ به کودکان همایش نقالی در همایش برای نوجوانان را داریم و نیز ساخت انیمیشین‌های سینمایی را در برنامه داریم و به زودی انیمیشن ماجرای نوید در این زمینه ساخته خواهد شد.

فردوسی منادی عزت و شاهنامه گواهی صادق بر عظمت  ایران است

در ادامه مراسم، رئیس موسسه فرهنگی اکو با ابراز خوشحالی از ارج نهادن به مفاخر ایران فرهنگی عنوان کرد: یکی از وظایف اکو برپایی رویدادهای فرهنگی در عرصه هنر، فرهنگ و بزرگان کشورهای عضو چون ایران و ترکیه و افغانستان است. شخصیت فردوسی فرصت خوبی است که در ایران و کشورهای عضو اکو برنامه داشته باشیم. امیدواریم این رویدادها در دیگر کشورهای عضو اکو و حتی دیگر قاره‌ها افزایش یابد و موسسه فرهنگی اکو در ترجمه شاهنامه به زبان اردو اقدام کند. متاسفانه تا به حال ترجمه‌ای از شاهنامه فردوسی به زبان اردو ندیده‌ام، آرزو دارم بتوانم این کتاب را به زبان اردو بخوانم.

فردوسی منادی عزت و شاهنامه گواهی صادق بر عظمت  ایران است

فردوسی ایران دوست بود

محمد حسین‬ زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز بیان کرد: امروز ندای مظلومیت مردم فلسطین در جهان طنین انداخته و این مرام ایران و فردوسی‬ ایران‬ است که همیشه کنار مظلوم بوده است. فردوسی ایران‬ دوست بود‬ و‏ پاسداری و مقاومت او زبان فارسی رو گسترش داد.

حسین‌زاده با توضیح جزئیاتی از برنامه‌های هفته بزرگداشت فردوسی گفت: از جمله برنامه‌ها می‌توان به برنامه علمی دانشگاه فردوسی، ورزش های حماسی و پهلوانی، نقالی و شاهنامه خوانی و ده شب برنامه‌های آیینی مبتنی بر داستان های شاهنانه در آرامگاه فردوسی و ویژه برنامه خلاقانه ویژه کودک و نوجوان اشاره کرد. همچنین سال‌های قبل برگزیده‌هایی از بین شاعران تا کارگردان‌ها و سازندگان واکسن کووید داشتیم و امسال هم بیست و پنجم اردیبهشت بر مزار فردوسی برگزیدگان برای دریافت نشان فردوسی انتخاب می‌شوند. تلاش می‌کنیم تا هر شهری در ورودی شهر میدانی به نام فردوسی با همت شهرداری داشته باشیم و این موضوع را درباره ساخت مجسمه هم پیگیری می‌کنیم.

فردوسی منادی عزت و شاهنامه گواهی صادق بر عظمت  ایران است

در ادامه این نشست، سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی بیان کرد: حکیم ابوالقاسم فردوسی متعلق به دنیا و ایران است و برنامه های ویژه ما از بیستم اردیبهشت برپا می‌شود، ۱۷۰ خودروی کمپر همان روز از آرامگاه فردوسی به راه خواهند افتاد. معرفی شخصیت فردوسی در عرصه های فرهنگی یکی دیگر از برنامه های ماست و روز ۲۵ اردیبهشت برنامه‌هایی در بخش‌های علمی، پژوهشی، فرهنگ و هنر برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها