شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۷
فرهنگ تالیف مشارکتی کتاب‌های علمی باید در دانشگاه‌ها توسعه پیدا کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: امیدواریم، با حمایت‌ها، تغییر در نوع نگاه ارزشی و پژوهشی به امتیازها و حمایت استادان دانشگاه، فعالیت‌های تالیفی به‌شیوه جمعی سوق داده شود.

محمدعلی زلفی‌گل، در حاشیه بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران درباره حضور ناشران دانشگاهی در این رویداد بیان کرد: فعالیت ناشران دانشگاهی در نمایشگاه سی و پنجم در برآورده کردن انتظارات جامعه دانشگاهی و دانشگاهیان به دلایل مختلف کم و محدود بوده است.

وی با اشاره به محدودیت منابع دانشگاهی افزود: انتظار می‌رفت این منابع بیشتر باشد؛ شاید این منابع، روزهای گذشته و ابتدایی نمایشگاه، فروش رفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به وجود دو مرکز برای توسعه محتوای کتاب‌های دانشگاهی افرود: مرکز نشر دانشگاهی وانتشارات سمت دو انتشارات مهم دانشگاهی هستند؛ تلاش می‌شود با افزایش بودجه این دو مرکز، علاوه بر کتاب‌های دانشگاهی، محتوای علمی رشته‌های مختلف دانشگاهی نیز تبیین و بررسی شود.

زلفی‌گل با اشاره به مشارکت استادان و صاحبان اندیشه برای تولید کتاب‌های دانشگاهی بیان کرد: با ورود فناوری به حوزه نشر دانشگاهی، استادان و دانشگاهیان می‌توانند دانش و اطلاعات هر رشته را در قالب کلیپ‌های تصویری و برنامه‌های بصری به دانشجویان و مخاطبان هر رشته ارائه کنند.

وی یکی از اقدامات وزارت علوم را توسعه محتواهای آموزشی ذکر و تصریح کرد: به منظور اجرای دقیق این اقدام در آیین‌نامه ارتقاء و آیین‌نامه «پژوهانه» برای اعضای هئیت علمی ترفیع و امتیازاتی در نظر گرفته شده است.

وی یکی از مهمترین رئوس فعالیت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را تالیف «کتاب‌های مرجع جمعی آموزشی» ذکر کرد و گفت: به منظور اجرای این طرح مهم، جمعی از استادان حوزه‌های دانشگاهی در رشته‌های مختلف قرار است یک کتاب را تدوین، تنظیم و هم‌آفرینی کنند. با اجماع این استادان یک «درسنامه» نگارش می‌شود تا به‌عنوان یک مرجع و منبع دانشگاهی معتبر برای دانشجویان و دانشگاهیان باشد.

وزیر علوم و تحقیقات در ادامه اظهار کرد: این کتاب مرجع، در واقع با مشارکت هیئتی از مولفان تشکیل شده است که چند استاد دانشگاه را در رشته‌های مختلف دانشگاهی در کنارهم قرار دارند و هریک با توجه به تخصص خود یک فصل از کتاب را تالیف و در نهایت یک کتاب جامع تدوین و تنظیم کرده‌اند.

زلفی‌گل در پاسخ به خبرنگار ایبنا که آیا این اقدام تاکنون در دانشگاه‌های کشور انجام شده است، گفت: تدوین کتاب مرجع آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه وزارت علوم انجام شده و هنوز تبدیل به فرهنگ و به‌اصطلاح همه‌گیر نشده است. امیدواریم، با حمایت‌ها، تغییر در نوع نگاه ارزشی و پژوهشی به امتیازها و حمایت استادان دانشگاه، فعالیت‌های تالیفی به‌شیوه جمعی سوق داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها