یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲
نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین پایگاه فرهنگی  و ادبی کشور/ نیاز مبرم به ایجاد کتابخانه‌های صوتی

خراسان شمالی- نویسنده و پژوهشگر بجنوردی گفت: نمایشگاه کتاب تهران یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور است که همه گردآورندگان و پدیدآورندگان یک کتاب در آنجا جمع و مردم می‌توانند به راحتی از این رویداد فرهنگی به نحو احسنت بازدید و استفاده کنند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - اکرم عباسی: با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی و ادبی کشور یعنی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت سال جاری در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری برگزار می‌شود، گفتگویی را با نویسنده پیشکسوت بجنوردی ترتیب دادیم.

احسان سیدی زاده بیان کرد: بدون شک و تردید برپایی و برگزاری مراسم فرهنگی در هر نقطه از کشور تاثیر مثبت بسزایی در اندیشه مراجعه کنندگان دارد.

سیدی زاده افزود: نمایشگاه کتاب تهران از تاثیرگذارترین فعالیت‌های ادبی است که میلیون‌ها ایرانی را از گوشه و کنار کشور به سوی خود فرا می‌خواند.

وی اظهار کرد: بارها و بارها در طی سالیان گذشته شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای خرید کتاب در این نمایشگاه بوده‌ایم و این فقط به این دلیل است که ناشران محصولی با اندیشه نو و احساس پاک را به مخاطبان ارائه می‌کنند.

سیدی زاده با اشاره به حضور پدیدآورندگان بومی کتاب در نمایشگاه کتاب تاکید کرد: مَثل زیبایی در بین عامه مردم وجود دارد که می‌گویند «این گوی و این میدان» میدانی وسیع، با مراجعه کنندگان بیشمار آن هم در مرکز ایران در اختیار ناشران و پدیدآورندگان بومی قرارگرفته است.

وی گفت: بارها در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتم و شاهد بودم شهرستانی‌های مقیم تهران، سراغ انتشاراتی‌های شهر و دیار خودشان بودند که آخرین آثار منتشر شده از سوی ناشران بومی را شاهد باشند.

سیدی زاده با اشاره به مشکلات مالی فراوان پدیدآورندگان مطرح کرد: اگر چه توان مالی و اندک برخی از ناشران بومی اجازه حضور آنها را در نمایشگاه نمی‌دهد ولی اندک انتشاراتی‌هایی که شرکت می‌کنند راضی از معرفی خود و فروش کتاب‌هایشان بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ای کاش متولیان فرهنگی، شهرستان‌ها نیز به شکل دادن وام به ناشران آنها را به حضور در این عرصه فرهنگی ترغیب و تشویق کنند چرا که این حضور می‌تواند به خودباوری ناشران کمک کند. کم نیستند ناشران شهرستانی که با ارائه کتابی از سوی نویسنده بومی اسم و رسمی در بین کتاب خوان‌های کشور پیدا کردند.

سیدی زاده گفت: چه کسی باور می‌کرد روزی نویسنده بومی بجنوردی مهرداد صدقی کتاب های «آبنبات هلدار»، «آبنبات دارچینی»، «آب‌نبات پسته‌ای» و… به علاقه‌مندان کتاب عرضه کند که بعضی از آنها بیش از ده بار تجدید چاپ شود.

این معلم بجنوردی با تاکید بر ارتباط بین پدیدآورندگان بومی با مخاطبان نمایشگاه و ایجاد فضایی برا مواجهه با یکدیگر بیان کرد: پایان نمایشگاه هرگز به معنی تمام شدن آن نیست. کتابی از سوی ناشری توسط گروهی از مراجعه کنندگان و مخاطبان خریداری می شود که گاهی کتاب آن قدر در جذب مخاطب اثر می‌گذارد و خواننده با آن هم ذات پنداری می‌کند که ترغیب می‌شود بخش زیادی از کتاب‌هایی را که بعد از آن تصمیم دارد بخرد از همین انتشاراتی باشد.

وی گفت: خرید چنین کتابه‌ایی از سوی ناشری که به قولی «دل ربایی» کرده یعنی بهترین ارتباط بین پدیدآورنده و مخاطب برقرار شده است و در کمتر نمایشگاه کتابی است که فضایی برای مواجهه رودرروی ناشران و پدیدآورندگان با هم یا با مخاطبان را شاهد نباشیم.

سیدی زاده گفت: شاید یکی از زیباترین بخش‌های نمایشگاه همین دورهمی‌ها، نشست‌ها و فعالیت‌های جانبی آن است که در غرفه‌های نمایشگاه‌های قبلی ناشران و پدیدآورندگان توانسته‌اند مخاطبان بیشتری را جذب کنند و حضور فراوان و غیرقابل تصور دوستداران کتاب را شاهد بودیم.

وی با اشاره به شعار همیشگی‌اش گفت: یکی از آرزوهایم این بوده که به این شعار برسیم «کتاب می‌خوانم پس هستم» و امروزه با رشد و توسعه تکنولوژی، و به وجودآمدن کتاب‌های الکترونیکی تعداد کتاب‌هایی که خوانده می‌شود با ده سال قبل قابل مقایسه نیست.

سیدی زاده گفت: در این میان کتاب‌های صوتی برای کسانی که حوصله و وقت کتاب خواندن را ندارند نقش بسزایی در بالابردن آمار کتاب خوان‌ها داشته است و بارها وبارها درسال‌های اخیر از دوستان و دانشجویانم درباره زمان گذاشتن برای کتاب خواندن سوال کرده‌ام و پاسخی متفاوت دریافت کرده‌ام که می‌گویند در مسیر منزل تا محل کار، درطی مسیر مسافرتی کتاب‌های صوتی را گوش می کنیم.

وی افزود: بنابراین فروش کتاب چه به شکل صوتی، چه کاغذی در دنیای مجازی فرصت خوبی است که هر انسان خواهان کتاب از گوشه و کنار باشد و کتاب مورد علاقه‌اش را خیلی راحت تهیه و ادامه این فرایند، مسلماً در فروش کتاب، ارتباط پدیدآورندگان و مخاطبان تاثیر داشته و در این زمینه تبلیغات گسترده‌ای انجام و نیاز به پدید آمدن کتاب خانه‌های صوتی به گوش مسئولین می‌رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط