یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۶
کتاب و خواندن متفکرانه شاه کلید توسعه در اغلب زمینه‌هاست

کردستان - نویسنده حوزه کودک و نوجوان کردستانی با اشاره به شعار امسال نمایشگاه کتاب یعنی «بخوانیم و بسازیم» گفت: بدون شک خواندن البته از نوع خلاق و انتقادی آن در تمام دوران‌ها امری مقدس بوده و متفکران بسیاری بر این باورند که کتاب و خواندن متفکرانه شاه کلید توسعه در اغلب زمینه‌ها است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ اردیبهشت جاری با حضور ناشران کشور در مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه‌مندان خود است که در این راستا خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با جبار شافعی زاده، نویسنده حوزه کودک و نوجوان کردستانی به گفت‌وگو نشست که در ادامه خوانید.

- برگزاری نمایشگاەهای کتاب چه ضرورتی دارد؟

طبعاً نمایشگاه کتاب فضایی را هم برای ناشران و پدیدآورندگان و هم برای مخاطبین کتاب فراهم می‌کند که ارتباط مستقیمی میان آنها برقرار شده و فاصله فیزیکی موجود میان آنها را به حداقل برساند. چنین وضعیتی این امکان را فراهم می‌سازد تا سه ضلع این مثلث در گفتمانی دموکراتیک و برابر با هم گفت‌وشنود داشته و از فرایند خلق و تولید کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی مطلع شوند. چنین دیدار مستقیمی به‌ویژه برای مخاطبان کودک بسیار لذت بخش بوده و می‌تواند تجربه‌ای بکر را برای آنها رقم بزند.

- پیشنهاد شما برای خرید کتاب از نمایشگاه کتاب تهران چیست؟

بالشخصه نمی‌توانم هیچ کتاب خاصی را به مخاطبین ادبیات کودک و نوجوان پیشنهاد کنم چون در عصر حاضر با مخاطبینی روبرو هستیم که از اغلب نویسندگان، شعرا و تصویرگرانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، پیشروتر بوده و به درستی نیاز مطالعاتی خود را تشخیص می‌دهند. حضور نسلی از خوانندگان خلاق و فعال و به‌ویژه ترویج گران کودک و نوجوان در گستره‌ی جغرافیایی جهان گواه چنین مدعایی است. به صورت کلی کتاب‌هایی را پیشنهاد می‌کنم که به بنیان‌های ادبیات کودک و نوجوان توجه جدی داشته و حرف و سخنی تازه را به شکلی نو و خلاقانه بیان می‌کنند.

- روش مجازی کتاب چه تاثیری بر فروش این کالای فرهنگی دارد؟ چه پیشنهادی برای بهتر شدن این شیوه دارید؟

زندگی در جهان الکترونیک سبک و سیاق مختص به خود را می‌طلبد. خرید و فروش از پایاپای و کالا به کالا در زمان‌های قدیم به نوع دیجیتال در فضای مدرن تغییر شکل پیدا کرده و طبعاً کتاب هم نمی‌تواند از این قاعده مستثنا باشد. تهیه کتاب به صورت دیجیتال لذت خاص خود را ایجاد می‌کند. البته نابسامانی‌هایی سیتماتیک هنوز در کشور ما وجود دارد که برای برون رفت از آن هم به انقلاب سخت افزاری نیاز است هم به تغییرات گسترده‌ی نرم افزاری.

برای بهتر شدن وضعیت موجود ضرورت دارد هم دولت و هم صاحبان خصوصی کالاهای فرهنگی سازوکارهایی هوشمندانه را به کار بگیرند که مخاطب را تشویق کرده و مورد حمایت جدی قرار دهد. مثل بخشودگی هزینه‌های پستی، ارسال سریع و به موقع، اعمال تخفیفات قابل توجه و…

- نظر شما در مورد شعار امسال نمایشگاه کتاب یعنی «بخوانیم و بسازیم» چیست چه پیشنهادی برای عملی شدن آن دارید؟

خود شعار در ذات خود شعار بسیار ارزشمندی است، ارزشمندترین نوع یادگیری را نه صرفاً یادگیری برای دانستن که یادگیری برای ساختن معرفی می‌کند. بدون شک خواندن البته از نوع خلاق و انتقادی آن در تمام دوران‌ها امری مقدس بوده و متفکران بسیاری بر این باورند که کتاب و خواندن متفکرانه شاه کلید توسعه در اغلب زمینه‌هاست.

برای عملی شدن چنین شعاری ضرورت دارد دولت نقش خود را به عنوان حمایتگر به صورت جدی ایفا کند و اقدامات خاصی را انجام دهد.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط