هیئت داوران جایزهٔ«فارسینما»(زبان فارسی در سینما) پس از تماشا و بررسی زبانی دقیق فیلمهای چهلویکمین جشنوارهٔ فیلم فجر، فیلم «هفت بهارنارنج» ساختۀ فرشاد گلسفیدی را به عنوان خوش زبان ترین فیلم جشنواره چهل ویکم فیلم فجر برگزیدند.
اختتامیه جشنواره فیلم فجر چهلو یکم آغاز شد. باید منتظر شگفتی در اعلام برندگان سیمرغ باشیم که شاید، هیئت داوران به صورت اختصاصی سیمرغ فیلمنامه اقتباسی را برای یک فیلم در نظر گرفته باشند.
میرولیالله مدنی عنوان کرد: هیچکاک 52 فیلم ساخته که هیچکدام را خود ننوشته است. پس این نگاه مولف ربطی به نویسندگی اثر ندارد که بگویند سناریو باید از خودم باشد.
اسامی نامزدهای سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شد که انتظارها برای اعلام نامزدهای فیلمنامه اقتباسی به سرانجام نرسید و باید منتظر شگفتی در اعلام برندگان سیمرغ باشیم که شاید، هیئت داوران به صورت اختصاصی این سیمرغ را برای یک فیلم در نظر گرفته باشند.
میر ولیالله مدنی تهیه کننده عنوان کرد: من از عدهای از روانشناسان و جامعهشناسان این را شنیدهام که اگر بخواهی چیزی را نابود کنی، به آن جایزه بده. باور کنید مثل یک قرعه کشی میشود. من به شخصه به جایزه معتقد هستم و بودنش نیز بد نیست.
مجید کیانیان پژوهشگر حوزه سینما عنوان کرد: برای تغییر رویکرد سینما به سمت اقتباس ادبی یا باید تهیهکنندگان فعلی تغییر کنند و یا باید تفکر خود را اصلاح کنند.
نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی روز پنجشنبه نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی روز پنجشنبه ۲۰ بهمن در سانس دوم برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم برگزار شد.
مجسن محسنی نصب عنوان کرد: در حال حاضر نبود سیمرغ اقتباس به صورت دائم، باعث شده بسیاری از فیلمسازن با وجود اقتباسی بودن اثر، از مطرح شدن این مسئله در تیتراژ فیلم ترس داشته باشند
برخلاف ادعای سازندگان انیمیشن «بچه زرنگ» وقتی شما خط اصلی داستان اصلی داستان را از یک داستان یا فیلم یا هر واقعیتی میگیرید به آن اقتباس میگوید اما وقتی قسمتی از یک داستان معروف را با داستان خودتان ترکیب میکنید این اقتباس نیست.
هدف از گفتوگوهای این کتاب که با طیف متنوعی از فیلمسازان و نویسندگان شاخص و برجسته سینمای ایران و نیز منتقدان و پژوهشگران سینمایی صورت گرفته، جدا از بررسی تاریخی جریان اقتباس ادبی در سینمای ایران، آسیبشناسی این جریان در سینمای بعد از انقلاب ایران نیز بوده است.
عطا مجابی تصریح کرد: اگر از دید سیاستگذار بخواهیم به قضیه بنگریم طبیعتا فراهم کردن فرصتهایی برای فیلمسازان، برای مثال خریداری حقوق داستانها از مولفین و در اختیارفیلمسازان گذاشتن، و همچنین تعیین جوایزی در جشنوارهها میتواند موثر باشد.
بر خود فرض میدانیم که دوستان و همراهان سالهای قبل را محترم بدانیم و منتظر روزی باشیم که با فرو نشستن غبارها، اعضای خانواده سینما، همچون گذشته، یکدل در این جشن شرکت کنند