اقتباس
-
بازآفرینی معاصر در نور جدید؛
بررسی نمایشنامه کلاسیک «هملت» و اقتباس مدرن آن
نمایش «هملت پسر انسان»، به کارگردانی و نویسندگی بابک سعیدیان، از یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به روی صحنه رفته است
-
سینما در سوگ؛
سعید راد درگذشت
سعید راد؛ بازیگر مطرح سینمای کشورمان پس از تحمل یک دوره بیماری، دقایقی قبل درگذشت.
-
اقتباس ادبی فراموش شده؛
چرا در زمینه ساخت فیلم درباره عاشورا کمکاری میکنیم؟
آیا سینمای ما که در طول سال بیش از چند اثر گران قیمت کمدی تولید میکند نمیتواند هزینه ساخت فیلم اقتباسی درباره امام حسین علیهالسلام را متحمل شود؟ آیا واقعه عاشورا بار دراماتیک کافی برای امروز سینمای ایران ندارد؟ مشکل کجاست؟
-
نشست نقد مجموعه «یک پاورقی»- ۴
رستم در شاهنامه تیپ است و در مجموعه «یک پاورقی» شخصیت
امیرحسین زنجانبر، نویسنده مجموعه «یک پاورقی» گفت: شاهنامه چون قصه است و قصهها شخصیت ندارند، رستم از نوع تیپ است. طبیعی هم است و اجازه میدهد که آن رستم، تیپ باشد؛ اما وقتی آن را در داستان میآوری باید شخصیتش بکنی. شخصیت چیست؟ اینکه فکر دارد و نیرنگ میکند، بخشش دارد، ضعف دارد و بیرحمی. شما میگویید شخصیت درنیامده است؛ اتفاقاً به نظر من در متن پاورقی، شخصیت سهبعدی است و در متن بالا دوبعدی.
-
یادداشت؛
نهضت حسینی و هنرهای نمایشی آیینی
اقتباس ادبی از واقعه عاشورا یک امر مهم است که جامعه امروز همخوانی دارد.
-
نمایشنامهنویس کتاب «متادراما» مطرح کرد؛
اقتباس یکی از عناصر متادرما است
نمایشنامهنویس کتاب «متادراما» گفت: اقتباس یکی از عناصر مهم، نوع نمایشی «متادراما» است. خوشبختانه تماشاگران ایرانی نیز تا حدی با متادرام آشنا هستند.
-
نشست نقد مجموعه «یک پاورقی»- ۳
ساختار اقتباس مجموعه «یک پاورقی» پستمدرن است/ قصهها در این مجموعه خوب پیش میرود ولی یکهو رها میشود!
محمد دهریزی، نویسنده این مجموعه گفت: در اقتباس کلاسیک یک متن پیشین داریم که متن اصلی به حساب میآید و در همهجا سایه سنگینش روی اقتباسگر هست و اصطلاحاً سعی میکند «آسته بیاد، آسته بره تا گربه شاخش نزنه» تا اهانتی به متن اصلی نشود؛ ولی ساختار مجموعه «یک پاورقی» پستمدرن است و در کنار تکریم شاهنامه، میخواستیم نقدش هم کنیم.
-
کتاب، تئاتر و سینمای کودک و نوجوان- ۲۱
قطار کوچولویی که میتواند اعتمادبهنفس کودکان را بالا ببرد
در این مطلب به معرفی انیمیشن بلند «The Little Engine That Could» پرداختهایم که بر اساس کتاب «قطار کوچولویی که توانست!» ساخته شده است.
-
گزارش تصویری
نشست «اقتباس از ادبیات کلاسیک برای کودک و نوجوان»
نشست اقتباس از ادبیات کلاسیک برای کودک و نوجوان؛ نقد مجموعه یک پاورقی، در اتاق گفتوگوی ایبنا برگزار شد.
-
نشست نقد مجموعه «یک پاورقی»- ۱
مخاطب اصلی شاهنامه بچهها هستند نه بزرگسالان
یک نویسنده و پژوهشگر ادبیات کلاسیک گفت: شاهنامه تماماً در مورد خِرَد است. از همان ابتدا خرد را ستایش میکند و میگوید «به نام خداوند جان و خرد»؛ این جمله به ما میگوید که کلاً بحثمان در این کتاب، خرد است. حالا شما بهترین مخاطبی که میتوانید برای ساختن نسل و ساختن آینده انتخاب کنید چه کسانی هستند؟ درست است، بچهها! شما میتوانید بچهها را با این فرآیند آشنا کنید و آینده را تضمین کنید.
-
یک منتقد سینما در گفتوگو با ایبنا؛
«مست عشق» پرداختی نادرست از مولانا و شمس/ اقتباسی که باید پشتوانه مطالعاتی میشد
بوشهر– افشین علیار، منتقد سینما با انتقاد از ضعف ساختاری و محتوایی فیلم «مست عشق» گفت: این فیلم میتوانست با پردازشی صحیح پشتوانه مطالعاتی برای ما باشد ولی با بسنده کردن به کاری بازاری، پرداختی تعجبآور از مولانا و شمس ارائه کرده است.
-
بررسی کتاب «اسطورههای صهیونیستی در سینما»؛
نادیده گرفتن اشغال و مظلومیت فلسطین در هالیوود بر جهان پوشیده نماند
کتاب «اسطورههای صهیونیستی در سینما» نوشته دکتر محمدحسین فرج نژاد، پژوهشگر و منتقد سینما، به این نکته اشاره میکند که فیلم «on life» به طور کامل تاریخ اشغال فلسطین توسط اسرائیل را نادیده میگیرد و بهجای آن، تصویری مظلومانه از اسرائیل بهعنوان قربانی تروریسم ارائه میدهد.
-
خبرهایی جدید از اچبیاو؛
اقتباسی جدید در دنیای بزرگ «بازی تاج و تخت»
سریال «شوالیه هفت پادشاهی: شوالیه بیزمین» به عنوان پیش درآمد بازی تاج و تخت، در دست ساخت قرار دارد و اکنون بازیگرهای نقش اصلی آن انتخاب شده است.
-
یادداشت؛
اقتباس شهیدجمهور؛ آری؟
نویسنده قصد دارد نگاهی اجمالی به تاریخ داشته و نیم نگاهی هم به ساخت فیلم سیاسی از زندگی رئیسجمهورهای دیگر داشته باشد و درآخر نتیجه بگیرد که آیا باید آستینها را بالا زد و کاری کرد؟
-
احمدرضا معتمدی، کارگردان سینما؛
هنرمندان اقتباسی را در سینما سرکوب میکنند
احمدرضا معتمدی با ابراز تعجب از سرکوب فیلم «دیوانهای از قفس پرید» به دلیل بهرهگیری از اقتباس گفت: دغدغه من همواره فلسفه بوده و با وارد کردن ضربالمثلهای موجود در زبان به این فیلم تلاش داشتم تا اثبات کنم که ما در کشور، شاهد نوعی مدرنیته بیریشه هستیم.
-
یادداشتی در باب فصل سوم زخم کاری؛
جسارت تحسینبرانگیز مهدویان در اجرای تراژدی شکسپیر با قالبی ایرانی
محمدحسین مهدویان، کارگردان جوان و خلاق سینمای ایران، با سریال «زخم کاری» توانسته است نگاهی تازه به هنر اقتباس در عرصه نمایش خانگی ارائه دهد.
-
با ادای احترام به دو تن از عوامل فقید؛
تصویربرداری سریال اقتباسی «رویای نیمهشب» از سر گرفته شد
تصویربرداری سریال «رویای نیمهشب» به کارگردانی حسن آخوندپور بعد از وقفه کوتاه با ادای احترام به دو تن از عوامل فقید، از سر گرفته شد.
-
خبری از تالار حافظ؛
فروش «مجنون آن لیلی» در تالار حافظ میلیاردی شد
موسیقی نمایش مجنون آن لیلی با میزبانی تالار حافظ به فروش میلیاردی رسید.
-
هادی مقدمدوست بیان کرد؛
«مریضخانه مرکزی» فیلمی خوشساخت و باتسلط
هادی مقدمدوست با اشاره به ورزیدهبودن چهار فیلم کوتاه پاتوق دوازدهم، بر لذت تماشای دستهجمعی و گروهی فیلم، تاکید کرد.
-
پروژه جدیدی از تهیهکننده «آرکین»؛
اقتباسی از دل اساطیر یونان
استودیوی انیمیشن فورتیش تهیهکننده «آرکین»، امروز در جشنواره انیمیشن آنسی از پروژه بعدی خود پرده برداشت. یک انیمیشن علمی تخیلی با عنوان «پنلوپی از اسپارتا» که در دنیایی اقتباسی از اساطیر یونانی قرار دارد.
-
یادداشتی براساس مقایسهٔ نسخهٔ سینمایی و کتاب «من پیش از او»؛
کتاب یا فیلم اقتباسی؟ مسئله این است
فیلمسینمایی «بر باد رفته» احتمالاً معروفترین فیلم سینماییهای است که بر اساس یک رمان ساخته شده است.
-
یادداشت؛
لذت دیدن یک اقتباس بیوگرافیکال ورزشی
«پرویزخان» اقتباسی از زندگی پرویز دهداری مربی اخلاق مدار تیم ملی ایران در سالهای دهه شصت است. فیلم یک اقتباس بیوگرافیکال و همینطور یک فیلم مهیج ورزشی است. کارگردان جوان فیلم اولی این کار علی ثقفی است.
-
حسین پارسایی با اثری اقتباسی بازمیگردد؛
جزئیاتی از تئاتر «رستم و سهراب»
این نمایش برداشتی آزاد از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که متین ایزدی آن را در قالب یک تراژدی برای اجرای میدانی نگاشته است.
-
با استقبال علاقهمندان به سینمای بهرام بیضایی؛
کتاب «از اسطوره تا سینما» به چاپ دوم رسید
قزوین- کتاب «از اسطوره تا سینما» تالیف ندا خوینی توسط انتشارات شمع آوید قزوین به چاپ دوم رسید.
-
یک اتفاق ویژه در سینمای جهان؛
اقتباس از «صد سال تنهایی» قطعی شد/ رئالیسم جادویی مارکز بهزودی دیدنی میشود
شبکه نتفلیکس رسماً اعلام کرد امتیاز برگردان تصویری «صد سال تنهایی» را خریداری کرده است. به گفته مدیران نتفلیکس این سریال قرار است در یک فصل ۱۶ اپیزودی تولید شود تا بتواند کلیت داستان نول را پوشش دهد.
-
پژوهشگر سینما مطرح کرد:
اقتباس ادبی در سینمای ایران را از منظر ساختار بررسی کردم
نویسنده دو کتاب تخصصی در حوزه اقتباس ادبی در سینمایی ایران گفت:پژوهشهای من حول محور اقتباسهای ادبی در سینماست. با همین رویکرد در سال ۱۳۹۰ کتابی با عنوان «واژه در قاب» و در سال از 1397 کتابی با عنوان «خاطرهنگاری بر پرده جادو» منتشر کردم.
-
در کوشک کتاب برگزار شد؛
چراغ همیشه روشن «کتاب و سینما»
مدیر انتشارات فارابی گفت: برای عبور از واحد کلمه در رمان و رسیدن به واحد فریم در فیلم، سه پارامتر خط داستانی یا پیرنگ، شخصیت و اتمسفر، قابل انتقالترین بخشها هستند که به شکل آشکارا از ادبیات به سینما میآیند.
-
در نشست اقتباس ادبی مطرح شد؛
سینما عرصه تصویر است؛ اما کتاب عرصه تصور است
هادی مقدمدوست مطرح کرد: سینما عرصه تصویر است اما کتاب عرصه تصور است. در سینما برای ما با خیره شدن به پرده سینما مجذوب میشویم اما برای خواندن کتاب ما تنها با تصور است که میتوانیم از خواندن آن لذت ببریم.
-
در نشست صمیمانه؛
هنرمندان فیلم «پروین» از ارتباط کتاب و ادبیات با سینما گفتند
تهیه کننده، کارگردان و بازیگران فیلم سینمایی «پروین»، در بازدید از نمایشگاه کتاب و غرفه بنیاد سینمایی، دیدگاههایشان را درباره ارتباط ادبیات و سینما و تولید آثار اقتباسی مطرح کردند.
-
کارگردان فیلم کوتاه «حرف» مطرح کرد؛
متن به تصویر تبدیل میشود
کارگردان فیلم کوتاه «حرف» گفت: از دیرباز به اقتباسهای ادبی در سینما علاقهمند بودم و دنبال کننده فیلمهایی هستم که بر اساس رمانها و داستانها ساخته شدهاند.