موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران
-
ایوب دهقانکار در کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نشر بیان کرد:
نمایشگاه مجازی کتاب برای دیپلماسی فرهنگی بسترسازی کرد
دهقانکار در نخستین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نشر درباره دستاوردهای نمایشگاه مجازی اطلاعرسانی کرد. به گفته او نمایشگاه مصداقی برای عدالت فرهنگی و بشری شد؛ زیرا دانستن حق همه انسانها است و یکی از مطمئنترین رسانهها کتاب است.
-
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی بازدید کرد
ایوب دهقانکار مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در شرکت انتشارات علمی و فرهنگی حضور یافت و از پروژه رو به پایان موزه و مرکز اسناد این انتشارات بازدید کرد.
-
در گفتوگو با رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس مطرح شد؛
دفاع مقدس خروجیِ تعالیم قرآن و اهلبیت (ع) است
سردار علی ناظری با اشاره به بخش ویژه دفاع مقدس در نمایشگاه مجازی قرآن کریم، گفت: دفاع مقدس مملو از مفاهیم و ارزشهای اسلامی و دینی است و با قرآن و عترت مقاربت زیادی دارد. بهنوعی دفاع مقدس خروجی و محصول تعالیم قرآن کریم و اهلبیت (ع) است.
-
تاثیر تخفیفها بر بازار کتاب/8
تخفیفهای مستمر به ابتذال در نشر منتهی خواهد شد
رامسری با تاکید بر اینکه فروش کتاب با تخفیف بالا، در طولانی مدت روی سلیقه مردم تاثیر میگذارد و مخاطب کتاب را سطحیخوان میکند، ابتذال در روند تولید کتاب و مطالعه آن را نتیجه ادامه این روند عنوان کرد.
-
تاثیر تخفیفها بر بازار کتاب/7
تخفیف کتاب در نگاه مخاطبان/ کسی به فکر حلقههای صنعت نشر نیست!
با بررسیِ نگاه و رفتارشناسی مخاطبان کتاب، اینطور بهنظر میرسد که رفع نیاز مطالعاتی به قیمت سادگی و ارزانی، هدف اصلی است؛ حتی اگر نوع خرید آنها به قیمت تضعیف و نابودی انتشاراتیها و کتابفروشیهای حرفهای تمام شود.
-
تاثیر تخفیفها بر بازار کتاب/ 4
تخفیف درازمدت به نفع هیچکس نیست؛ نه ناشر، نه موزع و نه کتابفروش
مدیر انتشارات پنجره فروش کتاب با تخفیف را موجب کمارزش شدن این کالای فرهنگی میداند؛ اقدامی که در قالب اقدامات غیرقانونی و در بازههای زمانی طولانی مدت، تاثیر مخربتری هم خواهدداشت.
-
تاثیر تخفیفها بر بازار کتاب/1
بازار کتاب به برنامههای بلندمدت نیاز دارد/ تخفیف راه حل نیست
مدیر کتابفروشی کتابشار معتقد است، تمرکز روی عرضه کتاب با تخفیف، تنها نیاز به نقدینگی در کوتاهمدت اهالی نشر را رفع میکند اما در درازمدت، تمام حلقههای نشر از رواج تخفیفها (اعم از متعارف و غیرمتعارف) ضربه میخورند.
-
ایبنا در گفتوگو با ناشران؛
سال 1399 سختترین سال برای ناشران بود/ نگرانی از آینده نشر در 1400
سال 99 با نوسانات قیمت ارز و به طبع آن کاغذ و مواد مورد نیاز برای چاپ کتاب، برگزار نشدن نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و چکهای برگشتی فعالان این حوزه از سختترین دوران فعالیت برای آنها بود. این درحالی است که تداوم کرونا، تصویر صنعت نشر در سال آتی را نیز مخدوش کرده است.
-
رایزان فرهنگی ایران در نشستی اعلام کردند:
جنگ، اشغالگری آمریکا و داعش؛ موانع پیشرفت نشر در عراق/ روابط فرهنگی ایران با تایلند سابقه 400 ساله دارد/ علاقه مردم اندونزی به آثار ایرانی
به گفته رایزن فرهنگی ایران در عراق با افزایش امنیت در شهرهای عراق امکان شرکت در نمایشگاه کتاب این کشور و افزایش فعالیتهای فرهنگی ایران در آن مهیا شدهاست. رایزان فرهنگی ایران در تایلند و اندونزی نیز از ظرفیتهای ترجمه و چاپ کتابهای ایرانی در این کشورها گفتند.
-
مدیر کتابفروشی پارسه عنوان کرد:
تخفیفهای مازاد در طرح زمستانه کتابفروشی محلی را از بین میبرد
تیموری خواستار محرومیت ناشر کتابفروشی که قوانین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران را نادیده میگیرد، از شرکت در دورههای بعد طرحهای حمایتی شد.
-
مدیر کتابفروشی بدرقه جاویدان اعلام کرد:
زمستانه کتاب میتواند ضرر کتابفروشیها را جبران کند
علمی با اشاره به افزایش درصد تخفیف در طرح زمستانه کتاب، افزایش سرانه خرید از این طرح را مسالهای ضروریتر عنوان کرد، چراکه با توجه به قیمت هر عنوان کتاب سقف خرید 200 هزار تومانی، مخاطب را محدود میکند.
-
کتاب «زیباییشناسی پوشاک زنان پس از انقلاب اسلامی ایران» نقد شد
زنان هویت خود را با پوشاک بازنمایی میکنند/ بهرهگیری از لباسهای رنگارنک زنان ابیانه
مریم رفعتجاه میگوید: باید نیازهای پوشش زن امروزی را با نگاه انسانشناسی تعریف کرد. پوشش همواره برای زنان و مردان دلالت داشته و هویت آنها را بازنمایی کرده است و هر کسی با توجه به عرف انسانیاش هویت خود را با پوشاک بازنمایی میکند.
-
در نشست «بررسی فعالیت بخش بینالملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران» مطرح شد:
مجری نمایشگاه مجازی در بخش بینالملل از حرفهایها کمک بگیرد
کارشناسان در نشست «بررسی فعالیت بخش بینالملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران» کیفیت برگزاری نشستهای تخصصی، میزان مشارکت ناشران و آژانسهای ادبی خارجی و همچنین جایگاه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را بررسی کردند.
-
در نشست «بررسی میزان تاثیر نمایشگاه مجازی کتاب بر تخلفات» بیان شد:
نظارت بر تخلفات در نمایشگاه مجازی پشتیبانی نرمافزاری میخواهد/ پیش از رواج تخلفات اصلاح ضوابط را آغاز کنید
کارشناسان در نشست «بررسی میزان تاثیر نمایشگاه مجازی کتاب بر تخلفات» بر توجه به جامعه مخاطب و ناشران برای تهیه آییننامه اجرایی نمایشگاه مجازی کتاب و اجرای حکمهای تصویب شده برای جلوگیری از تکرار جرائم تاکید کردند.
-
«نقش کتاب در دیپلماسی نوین و روابط بینالملل» بررسی میشود
سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران «نقش کتاب در دیپلماسی نوین و روابط بینالملل» را بررسی میکند.
-
در نشست «بررسی کارکردهای نمایشگاهی نمایشگاه مجازی کتاب تهران» مطرح شد:
ارتقاء وجوه نمایشگاهی در گروی عملکرد ناشران است/ ایده برگزاری همزمان نمایشگاه فیزیکی و مجازی
برای ارتقاء وجوه نمایشگاهی در فضای مجازی، علاوه بر ایجاد ظرفیتها و زیرساختهای لازم، ناشران نیز باید ضمن دریافت آموزشهای لازم، به ارائه اطلاعات و تعامل با مخاطبان در زمانهای مشخص، متعهد شوند.
-
در سرای اهل قلم بررسی میشود؛
نقد کتاب «زیباییشناسی پوشاک زنان پس از انقلاب اسلامی ایران»
کتاب «زیباییشناسی پوشاک زنان پس از انقلاب اسلامی ایران» نوشته سیده راضیه یاسینی (عضو هیأتعلمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) نقد و بررسی میشود.
-
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کرد:
«کتاب سال» نشاندهنده زنده و پویا بودن پژوهش در ایران است
ایوب دهقانکار در نشست خبری کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال، با اشاره به جایگاه ملی و بینالمللی، زنده بودن کتاب و پژوهش در ایران را اصلیترین پیام استمرار این دو رویداد خواند.
-
«بازخوانی آراء فوکو پیرامون انقلاب اسلامی» بررسی میشود
کتاب «بازخوانی آراء فوکو پیرامون انقلاب اسلامی» در ایام دهه فجر در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران معرفی و بررسی میشود.
-
مدیرفروش انتشارات مروارید مطرح کرد:
فروش در نمایشگاه مجازی کتاب نمونه جهانی ندارد
علیبیک با قدردانی از مردم و توجه آنها به کتاب و فعالیتهای فرهنگی، خرید بالا در نمایشگاه مجازی کتاب را، رویدادی بیمانند در کشورهای جهان اعلام کرد.
-
مدیر انتشارات تیمورزاده در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
فروش بالای نمایشگاه مجازی و مساله کمبود ویترین کتاب در کشور
فرهاد تیمورزاده معتقد است، مسئولان باید رد فروش بالای نمایشگاه مجازی را در کمبود ویترین کتاب در کشور جستوجو کنند و در صدد تقویت کتابفروشیها در قالب طرحهای دیگر باشند.
-
مدیر نشر حوض نقره گفت:
نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران حکم تنفس مصنوعی داشت
آتشینجان فروش حجم نقدینگی بهدستآمده از نمایشگاه مجازی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را در حکم جان تازه و تنفس مصنوعی برای ناشرانی میداند که در شرایط سخت اقتصادی و کرونا فعالیت دارند.
-
مدیرانتشارات براق در گفتوگو با ایبنا بیان کرد:
نمایشگاه مجازی کتاب تهران سهم بزرگی در تغییر رفتارها در بازار کتاب دارد
صفا امیری معتقد است برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، میتواند محدودیتهای دسترسی به کتاب را برای شهرستانها و شهرهای دور، کم کند و تداوم برگزاری آن به تغییر رفتارها و عادت کردن مردم به خرید مجازی کمک میکند.
-
مدیر انتشارات ترمه بیان کرد:
نمایشگاه مجازی کتاب تهران امکان خرید امن را برای مردم ایجاد کرد
عباس غمگسار معتقد است برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانسته ضمن جلوگیری از هزینههای اضافی، امکان خرید و فروش امن را در شرایطی که بیماری کرونا جامعه را تهدید میکند، بهخوبی ایجاد کند.
-
بازدید دهقانکار همزمان با هشتمین روز از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب از مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور؛
تلاش دست اندرکاران پست در نمایشگاه مجازی کتاب/از تهران تا سراوان
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران چهارشنبه(8 بهمنماه) از مرکز تجزیه و مبادلات دفتر پست کشور در چهارراه لشگر بازدید کرد.
-
مدیر انتشارات چترنگ در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
فعالیت 24 ساعته ناشران در ایام نمایشگاه مجازی کتاب و مشکل منع تردد ساعت 21
مدیر نشر چترنگ که از میزان استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ابراز غافلگیری میکند، میگوید؛ پاسخگویی به این حجم از سفارشات، کار را برای ناشران طاقتفرسا کرده و این درحالی است که محدودیتهای ترددی نیز به این سختیها اضافه شده.
-
مدیر انتشارات معین به ایبنا گفت:
تقاضا از نمایشگاه مجازی کتاب بالا است/ دو عنوان کتاب کم آوردیم
به گفته رامسری، تقاضا برای خرید کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب تا حدی بالا است که برای دو عنوان کتاب، مجبور به خرید از کتابفروشی شدهاند.
-
یادداشت مهمان/ امین خرمی
رادیو فرهنگ یاریگر نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
کارشناس-مجری رادیو با اشاره به انعقاد تفاهمنامه همکاری میان شبکه رادیو فرهنگ با موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نوشت: رادیو فرهنگ در راستای اثرگذاری، جریانسازی و پویایی هرچه بیشتر و در نهایت جذب حداکثری مخاطبان در سراسر کشور به رسالت رسانهای خود میپردازد.
-
مدیر انتشارات نگاه بیان کرد:
کتابهای شناختهشده در نمایشگاه مجازی فروش بهتری دارند
به گفته رئیسدانایی با توجه به اینکه برای نخستین بار است که نمایشگاه کتاب بهصورت مجازی برگزار میشود، طبیعی است که برخی از مشکلات وجود داشتهباشد و روند کلی ارائه خدمات روبه بهبود است.
-
بهرنگ کیائیان در گفتوگو با ایبنا:
نشر چشمه برای رسیدگی به هزاران سفارش به نیروهای توانمند نیاز دارد
مدیر نشر چشمه گفت: 24 ساعته به تعداد فاکتورها افزوده میشود. پاسخدهی به این تعداد تقاضا نیازمند نیروی لجستیک توانمند است، احتمالا به همین دلیل میان مخاطبان نشر چشمه نارضایتی به وجود میآید