علوم انسانی
-
یک پژوهشگر حوزه دین پاسخ داد:
پژوهشهای تکراری چرا و به چه علت؟
به اعتقاد احمد خامهیار متاسفانه بسیاری از پژوهشگران ما در ایدهها و سوژههایی برای کارهای جدید ندارند و این باعث میشود افراد به سمت کارهای تکراری بروند.
-
فراستخواه در نشست مجازی نشست «علوم انسانی، تأثیر اجتماعی و توسعه»:
شهرهای ما با شبهعلم و ایدئولوژی دولتی اداره میشود!/ علوم انسانی تکثیر مسأله میکند
فراستخواه گفت: علوم انسانی قبل از حل مسأله تکثیر مسأله میکند و درباره مسأله شهر میتواند مباحث مرتبط با آن را صورتبندی و تقریر کند؛ چراکه اساساً تقریر مسأله مهمتر از حل مسأله است. امروز شهرهای ما با شبهعلم و ایدئولوژی دولتی اداره میشود!
-
نایبرئیس انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران بیان کرد:
غربیها در مطالعات اسلامی پیشرفت بهتری دارند/ نتوانستیم علوم انسانی را تولید کنیم
به اعتقاد ابراهیم افشار زنجانی، حتی در مطالعات علمی اسلامی غربیها پیشرفت بهتری دارند و اگر ترجمه خوب صورت بگیرد بین ترجمه و تالیف هیچ تناقضی وجود ندارد.
-
موسی اکرمی از دلایل ضعیف تألیفات علوم انسانی سخن میگوید؛
کتابهای ضعیف و سلایق مبتذل در علوم انسانی همدیگر را تقویت کردند
موسی اکرمی میگوید: در فضای سلطه رسانههای الکترونیک سلایق مردم دچار افت کیفی میشود و کتابهای ضعیف و سلایقی که دچار تنزل شدهاند همدیگر را تقویت میکنند. در این شرایط کمتر کسی به دنبال تألیف اثر جدی ارزشمند میرود.
-
انقلاب چهارم؛ ضرورت اندیشه در عصر دیجیتال
این تغییر متافیزیکی نمایانگر مرحله چهارم پس از انقلاب کپرنیکی، تکامل داروین و ایدههای انقلابی فروید است. به عبارت دیگر، اکنون با چهارمین انقلاب کلان در جهان مواجهایم.
-
سخنی از سیدعبدالامیر نبوی در باب کیفیت آثار پژوهشی و کتب علوم انسانی
تاثیرات اخلال و اختلال در رابطه علوم انسانی ایران با دانشگاهها بر کیفیت آثار
چه کسی میتواند انکار کند اخلال و اختلال در رابطه علوم انسانی ایران با دانشگاهها و مراکز پژوهشی معتبر خارج از کشور طی سالها و دهههای گذشته اثری بر کیفیت مطالعات و پژوهشهای داخلی نگذاشته است؟
-
«مسئله علم و علم انسانی در دارالفنون عصر ناصری» در خبرگزاری ایبنا نقد و بررسی شد؛
توفیق: سعی کردیم جور دیگری بخوانیم/ حیدری: دارالفنون یک پدیده خلق الساعه و نهاد تقلیدی نیست
آرش حیدری میگوید: دارالفنون یک پدیده خلق الساعه و یک نهاد تقلیدی نیست، دارالفنون صرفا محصول تفکر چند آدم نخبه نیست بلکه محصول یک بستر تاریخی است.
-
نظام بهرامی کمیل پاسخ میدهد؛
چرا نخبگان علوم انسانی فرصتی برای ظهور پیدا نکردهاند؟
به گفته یک پژوهشگر جامعهشناسی سیاستهای اخیر دولت این بوده که کتابهای علوم انسانی و اجتماعی را با وسواس بیش از حد دنبال کرده و به همین دلیل نخبگان فرصتی برای ظهور پیدا نکردهاند.
-
مقصود فراستخواه از دلایل ضعف تالیفات در علوم انسانی میگوید؛
علوم انسانی سوژههای اهلی شده است/ جامعه ایران آبستن کتابهای اصیل است
مقصود فراستخواه معتقد است: احساس میکنیم دوران قهرمانهای علمی و خلق آثار شاخص به سر آمده است. انگار دورِ نویسندههای معمولی است اما در واقع جامعه ایران آبستن کتابهای اصیل است.
-
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:
«سمت» بازوی وزارت علوم در حمایت از تولید آثار علوم انسانی میشود
غلامحسین رحیمی گفت: با تعریف نقشه راه جدید و ایجاد تمرکز در زیر مجموعههای وزارت علوم، «سمت» بتواند در جایگاه تنها بازوی وزارت علوم در مسیر حمایت از تولید آثار علوم انسانی قرار گیرد.
-
گفتوگو با مترجم برگزیده کتاب سال درباره ضعف تالیف در علوم انسانی
برای مردهای زاری میکنند که خودشان کشتهاند
سالار کاشانی با انتقاد از وضعیت تالیف کتاب در علوم انسانی میگوید: شارلاتانها، حقهبازها و کسانی که صورتک پژوهشگر و روشنفکر دارند اما در واقع دنبال اهداف دیگری هستند، خیلی وقت است که بازی را بردهاند. برخی افراد که برای علوم انسانی ناله سر میدهند در واقع دارند برای مردهای زاری میکنند که خودشان کشتهاند.
-
اهمیت ترویج علم در کتابهای درسی از نگاه یک کارشناس
نشانهای از ترویج علم در کتابهای درسی ما نیست
بهلولی معتقد است؛ در کل فضای آموزش پرورش فضای ترویج علمی ندارد و سیستم آموزشی ما علم محور نیست. با اینکه کتابهای درسی سهم عمدهای در این امر دارند اما تماما رخداد این معضل را نمیتوان بر گردن کتابها انداخت.
-
گزارشی از تعامل علوم انسانی با دنیای فناوری
پاسخ به پرسشهای انسانگرایانه با ابزار دیجیتالی
ژوهانا دراکر معتقد است؛ علوم انسانی دیجیتال، مجموعهای عظیم از ابزارهای فنی و سیستمعاملها است که به پرسشهای انسانگرایانه پاسخ میدهد؛ وی در کتاب «علوم انسانی-دیجیتال» به موضوع اهمیت مهارت در کار با ابزار دیجیتالی برای ورود به این علم میپردازد.
-
اثری جدید از نعمتالله فاضلی منتشر میشود:
مساله و مساله شناسی در علوم اجتماعی و انسانی در ایران
نعمت الله فاضلی در کتاب «زندگی سراسر فهم مساله است» میکوشد رویکرد مسئلهشناسی فرهنگی را از طریق نگاهی میان/فرارشتهای و با الهام و اقتباس از رویکردهای فلسفی و جامعهشناختی به مسئله ارائه کند.
-
شجاعی جشوقانی در نشستی مجازی مطرح کرد:
نیازمند خودآگاهی و خود انتقادی در علوم انسانی هستیم/ بزرگانی که الگویشان نیوتن است
شجاعی جشوقانی گفت: الگوگیری از پارادایمهای غالب جهانی، امروز هم در علوم انسانی وجود دارد و مقاومت گفتمانی در این باره حس نمیشود. نخبگان علوم انسانی باید وارد گفتوگو با سیاستگذاران، بدنه کارشناسی و تصمیمسازان شوند تا مدام بازتولید پارادایم ترجمه را نداشته باشیم.
-
مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو برگزار میکند؛
متن خوانی و شرح رساله «پرتونامه» سهروردی با تدریس منوچهر صدوقی سها
درسگفتار مجازی «متن خوانی و شرح رساله «پرتونامه» شهاب الدین سهروردی؛ بازخوانی حکمت مشایی در اندیشه اشراقی» با تدریس منوچهر صدوقی سها به همت مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو برگزار میشود.
-
معرفی و بررسی کتاب علوم انسانی ـ دیجیتال
عصر دیجیتال چه بر سر علوم انسانی خواهد آورد؟
اگر میخواهید بدانید که علوم انسانی دیجیتال دقیقاً چیست و چه تغییراتی در فعالیتهای پژوهشی سنتی به وجود میآورد، چه شکلهای جدیدی از تولید و تقسیم دانش را میسر میسازد، چه واقعیتهایی را به چالش میکشد و به چه دنیاهای قشنگ نو و به چه کابوسهایی دامن میزند، کتاب علوم انسانی-دیجیتال برای شما نوشته شده است.