شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
نقش كتابخانه‌هاي عمومي در ترويج علم

عضو هيات علمي گروه كتابداري دانشگاه تربيت مدرس گفت: كتابخانه‌هاي عمومي به عنوان يكي از نهادهاي اجتماعي مرتبط با اقشار مختلف، نقش ويژه‌اي در تقويت جريان علم در جامعه ايفا مي‌كنند._

دکتر محمد حسن‌زاده، استادیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: گسترش سريع علم به عنوان نتيجه قهري تلاش بشر براي شناخت پديده‌هاي پيراموني خود وضعيتي را پيش كشيده است كه به شكاف ادراكي عموم نسبت به علم مشهور است. يكي از نتايج قهري شكاف ادراكي نسبت به علم، عدم پذيرش علم، عدم حمايت از علم و از همه مهم‌تر عدم مشاركت در علم است كه مانع و چالش بسيار جدي پيش روي رشد روزافزون علم تلقي مي‌شود.

وي با بيان اين مطلب كه ترويج علم يكي از راه‌هاي اساسي براي از بين بردن شكاف بين علم و توان درك عموم به حساب مي‌‌آيد، افزود: ترويج علم، شامل مجموعه‌اي از برنامه‌ها و فعاليت‌هايي است كه در راستاي فهم‌پذيركردن مفاهيم علمي براي عموم مردم و ارتقاي توان درك عموم براي فهم مفاهيم علمي انجام مي‌شود. بر اين اساس تمام سازمان‌ها، نهادها و افراد جامعه به نوعي موظف به فعاليت در راستاي ترويج و همگاني‌كردن علم هستند.

حسن‌زاده گفت: در اين ميان، برخي از نهادهاي اجتماعي با توجه به جايگاه مردمي خود از اولويت خاصي براي فعاليت اثرگذار در حوزه ترويج و همگاني‌كردن علم برخوردار هستند. كتابخانه‌هاي عمومي يكي از مهم‌ترين نهادهاي اجتماعي هستند كه با توجه به فلسفه شكل‌گيري و ماهيت فعاليت‌هاي خود به عموم مردم نزديك‌تر هستند و در واقع به همه اقشار جامعه از سطوح مختلف تعلق دارند.

وي يادآور شد: كتابخانه‌هاي عمومي بر اساس ماهيت فعاليت و فلسفه شكل‌گيري خود مي‌توانند نقش ويژه‌اي در تقويت جريان علم در جامعه داشته باشند. اين نقش ممكن است به تنهايي يا در قالب مشاركت در يك نظام فراگير ايفا شود.‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها