«آموزش به مثابه فرهنگ؛ بررسي فرهنگ آموزش در ژاپن و مقايسه آن با آمريكا» عنوان كتابي است كه به تازگي از سوي موسسه فرهنگي منادي تربيت راهي بازار نشر شده است./
ساختار كتاب و مجموعه مباحثي كه در آن به صورت گفتوگو مطرح شده است، به بازانديشي در انديشه و عمل تربيتي ميپردازد و ويژگيهاي فرهنگي آموزش و يادگيري در ژاپن و آمريكا را با هم مقايسه ميكند.
در برخي از بخشها، گفتوگو از تبيين ويژگيهاي اصلي فرايند آموزش و يادگيري نيز فراتر ميرود و تصويري عيني از فرهنگ آموزش در غرب و شرق را ترسيم ميكند. موضوع اصلي گفتوگوها درباره آموزش و يادگيري است كه كيفيت فرهنگي دارد و فعاليت آموزشي مدرسه را به مثابه يك فعاليت فرهنگي تجزيه و تحليل ميكند.
اين اثر نخستين بار در سال 2005 و توسط موسسه آموزشي ـ پژوهشي «پياچپي» به زبان ژاپني منتشر شد و در ژاپن و آمريكا استقبال خوبي از آن صورت گرفت. كتاب «آموزش به مثابه فرهنگ؛ بررسي فرهنگ آموزش در ژاپن و مقايسه آن با آمريكا» از متن ژاپني ترجمه شده و نخستين اثري است كه تصويري فرهنگي از آموزش و پرورش ژاپن را در مقايسه با غرب، به طور مستقيم از ژاپني به زبان فارسي به علاقهمندان در ايران عرضه ميكند.
اين نوشتار از چهار فصل تشكيل شده كه فصل نخست آن به بازانديشي در فرهنگ آموزش و يادگيري ژاپن در مقايسه با آمريكا اختصاص دارد و «دكرت تاكهاو دواي» ديدگاههاي خود را درباره تحولات برنامههاي آموزشي ژاپن به ويژه در فرآيند مدرنسازي ژاپن و دوران پس از جنگ جهاني دوم تجزيه و تحليل ميكند و مهمترين دغدغههاي فرهنگي ژاپنيها و مسايل آنها را در معرض چشم مخاطب ميآورد.
فصل دوم به مباحث سه جانبه دكتر «دواي»، دكتر «لوئيس» و خانم «سوگا» اختصاص دارد. مهمترين مبحث اين فصل درباره كيفيت آموزش و پرورش ژاپن به مثابه الگويي براي بهسازي آموزش و پرورش جهان است. گفتوگوهاي بين فرهنگي اين فصل درباره آموزش و پرورش ژاپن و آمريكا، آموزههاي بسيار اثربخشي براي معلمان و پژوهشگران آموزشي جهان به همراه دارد.
فصل سوم به گفتوگوهاي دكتر «لوئيس» و خان «سوگا» درباره پژوهشهاي مردمنگارانه درباره آموزش و پرورش قلبها و انديشههاي كودكان با رويكردي فرهنگي مربوط است. پژوهش مردمنگارانه دكتر «لوئيس» درباره پرورش موزون قلب، ذهن و دستهاي كودكان در مدارس ژاپن موضوع اصلي گفتوگوهاي اين فصل است و به دليل اثربخشي آموزش و پرورش ژاپن، با رويكردي فرهنگي به آموزش و يادگيري، تجزيه و تحليل ميشود.
فصل چهارم كه به قلم «يوكيكو سوگا» نوشته شده، به مثابه صورتبندي مسايل مطرح شده در فصلهاي پيشين است و پيامدهاي اصلي گفتوگوها را جمعبندي كرده است. در عين حال، بنيادهاي اساسي آموزش كودكان براي پرورش توانايي زيستن را تبيين ميكند و با مروري بر چالشهاي آموزش و پرورش ژاپن در مقايسه با آمريكا چشماندازهاي تازهاي براي تجزيه و تحليل فرهنگي فرايند آموزش و يادگيري ارايه ميدهد و ايدههاي تازهاي براي معلمان، كارشناسان و پژوهشگران آموزش و پرورش مطرح ميكند.
چاپ نخست كتاب «آموزش به مثابه فرهنگ؛ بررسي فرهنگ آموزش در ژاپن و مقايسه آن با آمريكا» اثر مشترك «تاكهاو دواي»، «كاترين لوئيس»، «يوكيكو سوگا» و «يوشي يوكي ماتسودا» با ترجمه «محمدرضا سركارآراني»، «نائومي شيميزو» و «تويوكوموريتا»(مترجمان فارسي) در شمارگان 3000 نسخه، 188 صفحه و بهاي 25 هزار ريال از سوي موسسه فرهنگي منادي تربيت منتشر و راهي بازار نشر شده است.
نظر شما