شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
یک رمان خوب می‌تواند بزرگ‌ترین معلم داستان‌نویسی باشد

تیمور آقامحمدی، نویسنده و منتقد گفت: ویژگی خاص کارگاه‌های داستان‌نویسی و ارتباط با استاد داستان‌نویس یک راه میان‌بُر در این زمینه است و یک رمان خوب می‌تواند بزرگ‌ترین معلم داستان‌نویسی باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تیمور آقامحمدی، نویسنده و منتقد، در برنامه میز داستان شبکه کتاب، با اشاره به تاریخچه ادبیات داستانی در کشور، بیان کرد: زمانی که داستان تازه پا گرفته بود، نویسندگان دور هم جمع می‌شدند و آثار خود را می‌خواندند و مورد نقد و بررسی قرار می‌دادند. این شیوه ادامه پیدا کرد و در دهه ۴۰ به صورت جدی «جُنگ ادبی اصفهان» با حضور احمد میرعلایی، هوشگ گلشیری، محمد کلباسی، ابوالحسن نجفی و دیگران شکل گرفت و نتیجه جلسات مستمر آنها برای داستان نویسی در «جُنگ ادبی اصفهان» منتشر می‌شد؛ هوشنگ گلشیری این شیوه آموزش داستان‌نویسی را به صورت جدی دنبال کرد و مدام با شاگردان خود در ارتباط بود و تجربه‌های خود را به آنها منتقل می‌کرد.

وی تاکید کرد: کارگاه‌های داستان‌نویسی صرفاً آموزش داستان نیست و زمانی که ما درباره کارگاه داستان‌نویسی صحبت می‌کنیم یعنی به مباحث نظری در کنار امر آفرینش توجه داریم و فردی که وارد این حوزه می‌شود زیر نظر راهبری کسی قرار می‌گیرد که صاحب تجربه است و بر مبانی داستان‌نویسی تسلط دارد.

این نویسنده در خصوص ویژگی کارگاه‌های داستان‌نویسی، عنوان کرد: ویژگی خاص کارگاه‌های داستان‌نویسی و ارتباط با استاد داستان‌نویس یک راه میان‌بُر در این زمینه است و یک رمان خوب می‌تواند بزرگ‌ترین معلم داستان‌نویسی باشد. استاد چون تجارب مختلفی دارد و بیشتر از هنرجو خوانده و نوشته است مسیر را برای فردی که به سراغ کارگاه‌های داستان‌نویسی رفته کوتاه‌تر می‌کند.

وی با توجه به تفاوت شعر و داستان، تصریح کرد: داستان اساساً مبتنی بر جمع و گروه است و به وجود آمده تا صدای توده مردم باشد اما شعر مبتنی بر خلوت است؛ کسی که می‎‌خواهد نویسنده شود، پیش فرض این است که کتاب‌های بسیاری را خوانده باشد. ما در دهه ۸۰ در انجمن‌ها و کانون‌های داستان‌نویسی بیشتر به داستان کوتاه پرداختیم و خلأ رُمان و عطش و نیاز جامعه به آن احساس می‌شود. اولین چیزی که در رُمان باید بیاموزیم، نظم است و زمانی که می‌خواهید داستانی بنویسید ابتدا مدیریت زمان را می‌آموزید و آنچه که بیش از هرچیزی یک رُمان‌نویس را فرسوده می‌کند، رمان ناتمام است.

آقامحمدی همچنین گفت: آموزش داستان و کارگاه‌های مرتبط با آن در روزگار فعلی از معنا تهی شده و استانداردها پایین آمده است و به همین دلیل در یک مناسبات کاملاً اشتباه ناشران حرفه‌ای آثار ضعیفی را چاپ می‌کنند که در این بین آثار خوب گم و ناپدید می‌شوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه شوشتریان IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    با درود فراوان خدمت ادیبان و فرهیختگان خردورز. با صحبت جناب آقای تیمور آقا محمدی نویسنده خوب مان موافقم که ناشر نباید هر رمان و داستانی را چاپ کند. مخاطب همیشه دنبال یک داستان خاص و جذاب می رود . و آگاهانه در جستجوی کتابی است که کشش و جذابیت بدون تکرار در خود داشته باشد. خوشبختانه چند سال اخیر با فراخوان های متعدد جشنواره های داستان کوتاه و رمان . شاهد روند خوبی در آثار نویسندگان گمنام هستیم و این بسیار مهم باعث شده تا استعدادهای کشف نشده خود را نشان دهند. باشد که در عرصه ترویج کتاب و کتابخوانی کوشا و توانمند باعث رشد و پیشرفت خواندن و نوشتن و بارور سازی این امر واقع گردیم .
  • محمدحسین IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    خیلی دقیق و عالی بود. 👌
  • وب‌گرد IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    بحث درستیه. احسنت. کاش فیلم جلسه رو هم میذاشتید.
  • الینا IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    بد بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها