جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
«دنیا! منم فوعه» اقتباسی از تاریخ شفاهی مقاومت است/ فیلم بلندم را با تکیه بر اقتباس ادبی می‌سازم

مصطفی آقامحمدلو کارگردان «دنیا منم فوعه» مطرح کرد: حفظ فضای نمایشی همراه با حفظ اصالت رویداد واقعی، فیلم‌ساز را محدود می‌کند و کار سختی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ فیلم کوتاه «دنیا! منم فوعه» به کارگردانی مصطفی آقا محمدلو اقتباسی از تاریخ شفاهی حاضران در محاصره شهر فوعه است. کارگردان این فیلم درباره چرایی اقتباس در مورد این موضوع گفت: من با شروع بحران‌های منطقه‌ای در سال ۱۳۹۲ به عنوان مستندساز در منطقه حضور داشتم و حدود ۲۰ تا ۲۵ فیلم مستند در عراق، سوریه، افغانستان ساخته‌ام. البته بعدتر حس کردم فقط ساخت فیلم مستند در این زمینه جوابگو نیست. چراکه بسیاری از حقایق موجود در میدان را فیلم مستند نمی‌تواند پوشش بدهد.

آقا محمدلو درباره ایده فیلمش توضیح داد: ایده «دنیا! منم فوعه» حاصل حدوداً ۲۰۰ مصاحبه با افرادی که از داخل محاصره مرگبار و تاریخی فوعه بیرون آمدند، است و از سفر به مناطق گوناگون مقاومت دست آمده است. باید بگویم، همه آدم‌های فیلم در واقع واقعی هستند و در نهایت به عنوان حاصل حرف‌هایی که در این چند سال با این آدم‌ها زدم، فیلم کوتاه «دنیا! منم فوعه» ساخته شد.

وی ادامه داد: تألیفات زیادی از این خاطرات و افراد زیادی که در این محاصره بودند منتشر شده است که حتماً اشتراکاتی وجود دارد ولی رفرنس اصلی من تألیف نیست. من به طور مستقیم با همان آدم‌هایی که سرمنشا مصاحبه‌های آن تالیفات بودند صحبت کردم.

وی در باره سختی کار اقتباس توضیح داد: اینکه شما به حقیقتی که به وقوع پیوسته وفادار باشید و همین حقایق و رویدادها را بخواهید به صورت نمایشی و دراماتیک نمایش دهید، عامل پیچیدگی است. حفظ فضای نمایشی همراه با حفظ اصالت رویداد واقعی، فیلم ساز را محدود می‌کند و کار سختی است. در ساخت فیلم فقط فیلمنامه نیست که مهم است شما در همه اجزای فیلم در حوزه صحنه، لباس و ارتباط بین آدم‌ها و دیالوگ نویسی باید همه مؤلفه‌های آن رویداد را حفظ کنید این به خودی خود کار را پیچیده می‌کند و هزینه‌بر نسبت به فیلمی است که شما می‌توانید از صفر تا صد آن را تخیل کنید.

وی درباره دیگر کارهای اقتباسی خود توضیح داد: کار قبلیم با نام «اسما» نیز در واقع به همین شکل از روایت شفاهی اقتباس شده و سال گذشته به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرد. آن فیلم هم یک رویداد واقعی در سوریه را روایت می‌کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای ساخت فیلم بلند به سراغ اقتباس می‌روید، عنوان کرد: بله حتماً اصلاً سینمای شخصی بنده و گروه هنری مهاجر سینمایی از حقایق ناگفته منطقه‌های مقاومت است.

آقامحمدلو در توضیح گروه هنری مهاجر گفت: این گروه هنری یک موسسه مستقل تولید فیلم است که از سال ۸۹ فعالیتش را از عراق و سوریه شروع کرد به طور ویژه در فضای مقاومت کار می‌کند.

وی از برنامه‌های گروه مهاجر درباره فلسطین گفت و توضیح داد: گروه‌های ایده‌پردازی و فیلمنامه نویسی ما به شدت مشغول کارکردن هستند. همین الان هم ما ایده‌های خیلی زیادی داریم که فکر می‌کنم به زودی آن‌ها را کار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که ویژگی‌های یک داستان برای ساخت فیلم اقتباسی چیست؟ گفت: روایت جزئی و ریز از همه ابعاد رویداد کمک می‌کند اقتباس خوبی صورت بگیرد. اگر نویسنده از رفتن به فضاهای شعاری و جانبدارانه و الحاق حرف‌های گل‌درشت به اصل روایت پرهیز کرده باشد و چنین منبعی در اختیار فیلم‌ساز هنرمند قرار بگیرد به نظرم اتفاق خوبی خواهد افتاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها