هرمزگان- کتاب «کَثیفِ دوست داشتنی»، به همت انتشارات «سومیتا» منتشر شد و به دست مخاطبانش رسید.
پس از این مجموعه، داستانک های منتخب دانشآموزان مدارس دخترانه و پسرانه پیشگامان علوی را تحت عنوان «پیشگامان» در سال ۱۴۰۲ گردآوری کرد.
از دیگر آثارش میتوان به مجموعه شعر مشترک با دانشجویان عضو کانون سپیدار دانشگاه آزاد اسلامی به نام «بگو سپیدار را به بلندای کویر بیاویزند» که توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس چاپ شده است. مجموعه داستان مشترک به نام «چقدر حرف نمیزند » برگزیده داستانهای جشنواره داستان انقلاب، سال ۱۳۸۷ از دیگر آثار او قلمداد میشود که توسط انتشارات سوره مهر کتاب شده است.
این نویسنده خلاق، برگزیده جشنواره داستان شهر من، بخش ویژه سال ۱۳۸۶ و نفر سوم جشنواره داستان انقلاب سال ۱۳۸۷ هم هست.
وجه تسمیه اثر «کَثیفِ دوست داشتنی»
مولف در مقدمه به وجه تسمیه اثر اینگونه پاسخ داده است: اما چرا از عبارت کثیف دوست داشتنی برای توصیف پول استفاده میکنم؟ «دوست داشتنی» از آن جهت که انسان هر چقدر هم خود را بینیاز و بیتوجه به این نشانه زندگی متمدن بداند اما باز هم به آن نیاز و رغبت دارد. و «کثیف» فارغ از ویژگی ظاهری که برای آن متصور هستند، دلالت بر وجهی دارد که اگر با شناخت درست نسبت به آن همراه نباشد، میتواند مسیر زندگی انسان را به انحراف بکشاند. از این روست که در فرهنگ بسیاری از کشورهای جهان، به اشتباه؛ پول وسیلهای کثیف تلقی میشود که وفور آن در زندگی سبب ساز بیبند و باری، حسادت اطرافیان، از هم گسیختگی بنیان خانواده و ... خواهد شد.
از چه سنی باید با مقوله «پول» آشنا شد؟
نویسنده، دوران نوجوانی را بهترین و کاربردیترین زمان برای آشنایی با این مقوله کلیدی عنوان میکند و معتقد است: در سنین نوجوانی علاوه بر اینکه بیشترین و عمیقترین حجم از باورهای انسان در حال شكلگیری است، فرد در بالاترین سطح انرژی و یادگیری نیز قرار دارد. اگر در این دوره نوجوان به صورت مداوم از سوی خانواده، جامعه و اطرافیان در بمباران افکار ضد پول قرار گیرد و در امتداد آن به صورت عملی به آنها نشان داده شود که لزومی وجود ندارد که هیچ گونه مسئولیتی را در این خصوص بپذیرد، نباید انتظار داشت که این نوجوان با گذشت تنها یکی دو سال، ناگهان بتواند با ورود به دوره جوانی، محکم و استوار در بازار کاری قدم بگذارد که قُرُقگاه انسانهای کاربلدِ سرد و گرم چشیده و گاه سودجوی فرصت طلب است.
این کتاب به مسائل بنیادین عقیدتی و باور جوامع در مورد پول پرداخته نشده است. بلکه، مجموعه ای از تجربههای فردی و دستاوردهای شخصی در جامعه استفاده شده است و به عنوان ایجاد فرصت هایی برای کسب درآمد در دوره نوجوانی در اختیار مخاطب گذاشته شده است. بنابراین مولف در کنار بیان شیوه تلاش و پویایی انسانهای موفق، به بیان تجربيات خودش میپردازد و کوشش میکند در نهایت سادگی و به قلم پُر مهرش، رویکرد نوجوانان را نسبت به پول و زندگی، لختی تغییر دهد زیرا که باور دارد: «در فضای مهر و دوستی میشود دنیا را از آنِ خود کرد.»
این اثر کاربردی که به یک ضرورت غیر قابل انکار در کیفیت زندگی مرتبط است در ۴ بخش اصلی، یک بخش کتابچه تمرین و جداول ضمیمه شامل برنامه ریزی هفتگی در طول یک سال اختصاص دارد. که کوشش می کند ذهن، باور و نگرش نوجوان را نسبت به پول و ثروت به صورت ملموس و کاربردی تصحیح کند.
فصل نخست، ابتدا به تغییر نگرش و نگرش ذهنی نوجوان نسبت به پول و درآمد در آینده شغلی اش میپردازد. سپس با خطای راهبردی طرح سوال چگونه میخواهم کسب درآمد کنم؟ و به قدرتِ «چرا» در مقابل «چگونه»
مخاطبش را وارد یک چالش میکند و سرانجام با استناد به جمله گرانبهای نیچه: « کسی که چرا برای زندگی داشته باشد، میتواند با هر چگونهای بسازد.» او را متقاعد میکند. در ادامه با پرسش هدف چیست؟ اینگونه به آن پاسخ می دهد: «هدف، یعنی چیزی که به شدت خواستار آنیم و نسبت به آن متعهد میمانیم.» پس از آن با ذکر مثال از ویژگیهای هدف و تفاوت آن با ایده میگوید.
از به دست آوردن پول شاد باش
در فصل دوم، از راهکارها و نقشه راه با ذکر نکته های به ظاهر کوچک اما طلایی، پرده برداری میکند. تیزبین باش، بترس ولی اقدام کن، خجالت نکش، خودت باش، اهداف و ایدههایت را بنویس، تخیل کن، واقع نگر باش، از به دست آوردن پول شاد باش، نقدها را بشنو و انتخاب کن، مودب باش، پول را دوست بدار اما پول دوست نشو، آفرینشگر باش، به خودت تکیه کن، به خودت افتخار کن، پس انداز کن، سرمایه گذاری کن، اخلاق را در نظر بگیر و زندگی کن، را با ذکر جزئیات توضیح میدهد. در واقع به مخاطب نوجوانش میآموزد که چرا و چطور میشود برای پول از لحاظ روانی و فکری تلاش کرد و آماده شد.
ایستگاه سوم، مخاطب را با معنای کلماتی که در کسب درآمد باید بداند آشنا میکند. و به موضوعاتی میپردازد که به طور خاص در مورد درآمد است تا از سواستفاده های مالی جلوگیری و برای پیشرفت بیشتر برنامه ریزی کند از قبیل: حسابداری، تعاریف از بخش های مالی، دانش مالی، تعریف شغل و کسب و کار، تعاریف بنیادین به زبان ساده، انواع دارایی با ارزش افزوده و همراه با کاهش ارزش، مسیر حرکت شغل به سمت کسب و کار، انواع شغل، پیشنهادهایی برای راه اندازی کسب و کار به ترتیب اولویت دانش مالی، مجوزها، پروانهها و صلاحیتها و سرمایههای معنوی؛ و با تاکید بر ارتباط موثر، آن را برای رسیدن به ارزشهای والا واجب میداند تا زندگی بر مدار خوبی و شادی استوار باشد.
فصل چهارم، زمان ورود به کسب و کارهای ساده، جذاب و درآمدزا برای نوجوانان است. بنابراین نویسنده، این مشاغل را شامل: تدریس درس ها و مهارت، فیلمبرداری و عکاسی، راه اندازی وبلاگ شخصی، ادمین پیج، نگهداری از حیوانات، فروش صنایع دستی، خلق و فروش آثار هنری، شستشوی اتومبیل، کمک به سالمندان، فتوشاپ، تایپ و صفحه بندی، فعالیت در کافی شاپ و ... که متناسب با علاقه و بازار روز است به نوجوانان معرفی میکند.
در بخش کتابچه تمرین، ۷ تمرین و برنامههای یکسال به تفکیک ماه آمده و راهکارهای نوشتن اهداف و رویاها بدون در نظر گرفتن موانع را در تمرین اول آموزش میدهد. در تمرین دوم، به نگرش و اعتقاد نوجوان و خانوادهاش نسبت به پول و کسب درآمده اختصاص دارد. در تمرین سوم، به طبقه بندی اهـداف به کوتاه، میان و بلند مدت میپردازد. در تمرین چهارم، ارزشهای زندگی را مشخص میکند. تمرین پنجم، مخاطب را وادار میکند تا درباره خود بیاندیشد. در تمرین ششم، اهداف را به قسمتهای کوچک تقسیم کرده و تمرین هفتم درباره یادداشت روزانه است. در ادامه از مخاطب میخواهد تا ۱۰ هدف سال را بدون اولویت بنویسد، سپس سه هدف مهم را به ترتیب اولویت استخراج میکند، سرانجام اقدامات مهم برای رسیدن به اهداف متفاوت را به صورت مجزا مینویسد.
جدول ضمیمه در پایان کتاب با برنامه ریزی هفتگی، در طول یکسال؛ از اهـداف مهم هفته با پرداختن به اقدامات و تماس ها میپردازد.
اندرزهای اندیشمندانه مولف به مخاطبانش
عمر سریعتر از آنی که فکرش را میکنی خواهد گذشت بنابراین اهداف و رویاهایت را جدی بگیر. تو نوجوان عصر تکنولوژی هستی و برای یافتن دانش، آگاهی و تجربه فقط کافیست کلیک کنی تا به دنیای دانش و آموزش متصل شوی. تو میتوانی بدون حسرت داشتن دوست داشتنیها زندگی کنی و از آن لذت ببری در حالی که به خودت به عنوان یک انسان افتخار میکنی و با وجود پربرکت خود دنیا را جای بهتری برای زیستن تمام انسانها و موجودات خواهی کرد.
سرمایه های معنوی
در بخشی از کتاب آمده است: مهمترین نوع سرمایه. افرادی که ما در طول زندگی با آنها در ارتباط هستیم. دوستان و آشنایانی که در اطراف ما قرار دارند و روابط اجتماعی ما در پیشرفت اهداف و کیفیت زندگی ما به شدت تاثیرگذار هستند. افرادی که حتی شاید با یک تلفن بتوانند مسیر ما را برای رسیدن به هدف هموار کنند. بنابراین هرچه دایره ارتباطات ما وسیعتر باشد میتوانیم مطمئنتر در این راه قدم برداریم. هر چه روابط ما قویتر باشد و با تدبیر و درایت و البته بر طبق اصول اخلاقی و ذهنی که برای خودمان تعریف کردهایم دوستان بیشتری را انتخاب کنیم و با آنها در ارتباط باشیم هم کیفیت زندگی ما تغییر خواهد کرد هم در کسب و کارمان با چالشهای کمتری روبرو خواهیم شد. دوست خوب نعمتی است که برای نگاه داشتنش باید تلاش کرد و سرمایه واقعی رفاقت هایی است که برای رسیدن به ارزشهای والا پیوند خوردهاند.
کتاب «کَثیفِ دوست داشتنی»، به عنوان یک نیاز اساسی با ایجاد اندیشه درآمدزا برای نوجوانان است و مولف آن را به نوجوانان سرزمین ایران پیشکش کرده است.
«کَثیفِ دوست داشتنی» به قلم مرجان هدایت، با تصویرگری الناز چیتساز ، با طرح روی جلد امیر حسین والا، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۱۱۶ صفحه مصور همراه با جدول، به ارزش ۶۵ هزارتومان، سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار به همت انتشارات «سومیتا» چاپ و منتشر شده است.
نظر شما