در هفته گذشته مطالبی متشکل از گزارش و مصاحبه و یادداشت به مناسبتهای مختلف، در صفحه هنر ایبنا منتشر شد. این هفته از گزارش اهالی سینما که دستی در نگارش داشتهاند و از ادبیات غافل نشدهاند تا انتشار کتابهای عکس روی خروجی صفحه هنر قرار گرفت.
کتابی حامل ایدههای بکر برای اجراهای تازه از هملت
«مونالیزای ادبیات: مقالاتی دربارۀ هملت» به چاپ دوم رسید؛
این کتاب شامل یازده مقاله از نویسندگان خارجی است که با مقدمۀ مهدی امیرخانلو و خلاصهای از نمایشنامه آغاز میشود. اولین مقالهی کتاب، «هملت و معضلاتش»، نوشتهی تی. اس. الیوت است. دیگر مقالات کتاب مونالیزای ادبیات به ترتیب عبارتاند از: «مرگ همنت و ساختن هملت»، «هملت مونالیزای ادبیات»، «میل و تفسیر میل در هملت»، «اصالت شکسپیر»، «هملت قرونوسطایی خانواده پیدا میکند»، «فرفره»، «نظریهی شبکه، تحلیل طرح هملت»، «سفارتخانهی مرگ»، «آینهای در برابر روح» و «هملت و ماخولیا». مقالات این کتاب آنگونه به تحلیل شخصیتهای نمایشنامۀ هملت میپردازند که افق تازهای برای اجراهای تازه از این نمایشنامۀ معروف میگشایند.
رقابت ۳۷۷ دختر و پسر برای حضور در جمع خبرنگاران نوجوان
۲۶۱ دختر و ۱۱۶ پسر در فراخوان خبرنگاری سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان که ویژه نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ سال بود، ثبتنامکردهاند که این تعداد متقاضی حکایت از رشد سه برابری شمار ثبتنامکنندگان در مقایسه با جشنواره سی و چهارم با ۱۱۵ نفر دارد.
در نهایت ۴۰ خبرنگار نوجوانی که بیشترین توانمندی و استعداد در حوزه خبر و سینما را دارند، جذب این کمیته خبرنگاران این جشنواره میشوند و تا پیش از آغاز رسمی جشنواره ( ۱۵ مهر)، در قالب کارگاههای مختلف، آموزشهای لازم را فرا میگیرند.
سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با دبیری مجید زینالعابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار میشود.
« فرهنگ سینمای فارسی» در دو جلد منتشر شد
کتاب «فرهنگ سینمای فارسی» در دوجلد نوشته وحید علیرضائی در دوجلد از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۵۷ منتشر شده است. فرهنگ سینمای فارسی را انتشارات عنوان زیر نظر فرهاد قائمیان در دو جلد که جلد اول از حرف الف تا س و جلد دوم از حرف ش تا ی است. در این کتاب تمام فیلمهای سینمایی از سال 1309 تا 1357 به ترتیب حروف الفبا آورده شده است. مثلا در بخش الف به فیلمهایی چون آب، آبی و رابی، آپارتمان نشینها و... پرداخته است. در هر بخش مختصری از موضوع هر فیلم توضیح داده است و ژانر و سال ساخت و عوامل ساخت آن را ذکر کرده است.
نمایش «اسبها» روی صحنه میرود
امیرحسین آلادپوش نمایش «اسبها» نوشته محمد رحمانیان را که سال ۸۳ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا شده بود، به تازگی در سالن آسمان به صحنه برده است.
نمایش «اسبها» روایت متفاوت محمد رحمانیان از واقعه عاشورا است.
پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی در میناب برگزار میشود
در بندرعباس، سرپرست ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد هرمزگان، از برگزاری پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی «جوانهها» با موضوعات قرآنی ویژه کانونهای فرهنگی هنری مساجد روستایی شهرستان میناب خبرداد و گفت: اجرای نمایشها در شبستان مسجد از ویژگیهای این جشنواره است.
او با بیان اینکه موضوعات متنهای نمایشی باید بر اساس آیات قرآنی باشد، تأکید کرد: تمامی گروههای تئاتر با ارائه معرفی نامه کانون فرهنگی هنری مسجد روستا میتوانند در این رویداد حضور داشته باشند.
کتاب سوگواره ملی عکس «مسیرالرضا(ع)» در مشهد رونمایی میشود
مراسم اختتامیه سوگواره ملی عکس «مسیرالرضا(ع)» با موضوع «زائران پیاده رضوی» به منظور تقدیر از آثار فاخر عکاسان کشورمان و افتتاحیه نمایشگاه و رونمایی از کتاب این سوگواره در تالار اجتماعات موسسه فرهنگی قدس مشهد برگزار خواهد شد.
وحید بیات دبیر این سوگواره تعداد آثار ارسالی به سوگواره عکس ملی مسیرالرضا(ع) را ۶۴۲ اثر عنوان و تأکید کرد: بهلطف خدا و استقبال بینظیر عکاسان از پیادهروی دهه پایانی صفر، ۷۶ عکاس آثار خود را به دبیرخانه سوگواره ارسال کردند و بنا بر نظر هیئت داوران بخش قابل توجهی از این آثار از کیفیت مطلوب برخوردار بودند.
پس از بررسی داوران در نهایت ۴۰ اثر از ۲۴ عکاس بهعنوان آثار برگزیده انتخاب شدند که همزمان با مراسم اختتامیه، در سالن موزه مؤسسه فرهنگی قدس نمایشگاهی از این آثار برپا میشود و عموم مردم میتوانند بهمدت یک هفته از این نمایشگاه بازدید کنند.
« عکاسی آنالوگ راهنمای مبتدیان» منتشر شد
در ایلام، انتشارات مکتبخانه کتاب عکاسی آنالوگ راهنمای مبتدیان تالیف مینا غفوریان را منتشر کرد.نشر مکتبخانه کتاب عکاسی آنالوگ راهنمای مبتدیان، را با ویرایش نسیم میرزایی، با طرح جلدی از نسیرین میرزایی، در 500 جلد و در 68 صفحه منتشر کرده است. مؤلف در این کتاب اصول مربوط به عکاسی آنالوگ را در بخشهایی چون پیشگفتار، مقدمه،انواع فیلم، مقایسه فرمتهای فیلم، نمونههای دوربین، تنظیم حساسیتها، تکنیک پایه، تکنیکهای پیشرفتهتر، پرتره، عکاسی خیابانی، عکاسی اکشن، عکاسی ماکرو ... با زبانی ساده و صمیمی، تنظیم و تالیف کرده است.
آغاز اکران نمایشگاه «ده» در گالری مجازی نگارستان
مجموعه نمایشگاهی داستانکهای عاشورایی ده با همکاری مجموعه بانوی فرهنگ و روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی در گالری مجازی نگارستان به نمایش درآمد.این مجموعه که گزیدهای از داستانکهای عاشورایی چاپ شده در کتاب «ده» است، به همت علی اخترشناس و فاطمه داستانپور در قالب سبک تلفیقی داستان و نقاشیهای لاینآرت طراحی شده و فضای سه بعدی گالری مجازی با محیط تعاملی و 360 درجه در دسترس مخاطبان قرار گرفتهاست. گفتنی است گالری نگارستان بستر مجازی برای ارائه گالریها و نمایشگاهها در محیط وب است که در ایام همهگیری کرونا شکل گرفت.
چالشهای تصویرسازی پینما
کتاب آرا برگزار کننده نشستهای تخصصی طراحی گرافیک و تصویرسازی با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان نشست «داستان مصور عاشورا» را برگزار میکند.
این نشست با هدف پرداختن به چالشهای تصویرسازی پینما (کمیک) تاریخی-مذهبی با حضور پدید آورندگان کتاب داستان مصور عاشورا، پرویز اقبالی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و پرویز حاصلی هیأت علمی دانشگاه شاهد و عضوگروه نگارگری مرکز هنرهای تجسمی برگزار خواهد شد.کتاب «داستان مصور عاشورا» تاکنون به 14 زبان ترجمه و چاپ شده است.
نخستین سوگواره هنری ملی عاشورا در بجنورد به کار خود پایان داد
در بجنورد، نخستین سوگواره ملی عاشورا از ۱۶ شهریورماه در بجنورد آغاز و به مدت ۴ روز ادامه داشت. اختتامیه نخستین سوگواره هنری ملی عاشورا در بجنورد یکشنبه شب با حضور مسئولان استان خراسان شمالی، گروههای تعزیه، برگزیدگان و مردم آغاز شد. ۱۶ شهریورماه سال جاری در بخشهای تعزیه، عکس عاشورا، طراحی لباس، پرچم و کتیبه و اجرا و رقابت هفت اثر تعزیه در بخش انفرادی و ۱۴ اثر در بخش گروهی در تماشاخانه شمس و ترنج برگزار شد.
تعزیه در ایران از دل نسخههای ادبی بیرون آمده است/ فقر معلومات در هنر تعزیه
در بجنورد، داوود فتحعلی بیگی رئیس هیئت مدیره انجمن تغزیه ایرانیان یکشنبه شب در نشست خبری حاشیه اختتامیه نخستین سوگواره هنری ملی عاشورا گفت: تعزیه یک نمایش اسطورهای است که از نظر تاریخ قدمت دیرینهای دارد؛ و از منظر عرفانی و اعتقادی نیز قدمتی طولانی دارد. بررسی هنر تعزیه فقط از نگاه تاریخی نیست، چرا که خاصیت نمایش این است که دخل و تصرف انجام شود به شرطی که اصل واقعه از بین نرود.
نامزدهای دریافت «جایزه نمایشنامه نویسی» معرفی شدند
هیئت ارزیابی و انتخاب «بخش نمایشنامه نویسی» بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایشهای آیینی و سنتی متشکل از علیرضا حنیفی، اعظم بروجردی و محمدرضا آزاد اسامی نامزدهای دریافت جایزه این بخش را اعلام کردند. بخش نمایشنامه نویسی بیست ویکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی به دبیری احمد جولایی مهر ماه 1402 با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به میزبانی استان آذربایجان شرقی در شهر تبریز برگزار میشود.
هنر ابزار تبیین واقعه عاشوراست
در خرمآباد، احسان یاوری معاون استاندار لرستان روز دوشنبه بیستم شهریورماه در آئین اختتامیه نخستین سوگواره عاشورایی چلچراغ در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنر ارشاد خرمآباد با اشاره به این که مقوله عاشورا و کربلا در جان و دل شیعیان و تمام آزادگان جهان ریشه دارد، بیان کرد: عاشورا یک مقوله بزرگ و عظیم است که درک آن دشوار بوده و آنچه میتواند بیان لطیفی از مقوله عاشورا باشد و آن را تبیین کند ابزار هنر است.دبیرخانه سوگواره در کارگروه روایتهای مردمی اربعین به دبیری حوزه هنری استان، تا اول مهرماه، آثار ارسالی را گردآوری نموده و به دنبال آن اختتامیه به صورت مجزا برگزار خواهد شد. به گزارش ایبنا، در این مراسم از 66 اثر برگزیده تجلیل به عمل آمد.
کارگردان مؤلف در ایران و جهان چگونه تعریف میشود؟/ از سبک تا تألیف کتاب
ایبنا به مناسبت ۲۱ شهریورماه، روز سینما به سینماگرانی پرداخت که دستی در نگارش داشته و از ادبیات غافل نشدهاند و قطعا تأثیر این اتفاقات در کارهای سینمایی آنها نیز مشهود است. این اتفاق، تنها زاویه موجود از کنارهم قرارگیری سینما و ادبیات بوده و نشان میدهد ادبیات بر سینما چه تأثیراتی داشته است.
نامهای درخشانی چون داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، مجید مجیدی، مسعود کیمیایی، فرشته طائرپور، ابراهیم حاتمیکیا، نرگس آبیار و ... از جمله کارگردانان مولفی هستند که در این گزارش به آثار آنها پرداخته شده است. سپس از فیلمهایی نام برده شده که کتاب در آن نقشی داشته است.
انیمیشنهای موفق ریشههای فرهنگی و قصههای فولکلور دارند/ با ژست آمریکایی نمیشود قصه ایرانی نوشت
ایبنا به مناسبت روز ملی سینما از انیمیشن هم غافل نماند و گزارشی تفضیلی با احسان حجتی نویسنده و پژوهشگر انیمیشن داشت. در بخشی از این گفتوگو می خوانیم آیا تا به حال پس از دیدن انیمیشنی دلتان خواسته کتابش را هم داشته باشید؟ اولینبار انیمیشن «سه تفنگدار» را دیدم و بعد رفتم داستان کتاب را خواندم یا «هاکلبری فین» و حتی «پینوکیو» را هم اول انیمیشنش را دیدم بعد به سراغ کتابش رفتم. احتمالا خیلیهای دیگر هم تجربه مشابهی داشته باشند. این خود نشاندهنده فضایی است که انیمیشن میتواند کتابها را معرفی کند. ما واقعا چه دردی داریم که کتابها و قصههای باارزش کلاسیک ایرانی را به صورت انیمیشن نمیسازیم؟ در انیمیشن به دنبال چه هستیم؟
روایتی خونسردانه از دروغ و قساوت و شوخطبعی
فروش بلیت نمایش «مراسم قطع دست در اسپوکن» آغاز شد. این نمایش به نویسندگی مارتین مک دونا و کارگردانی پویا کریمی است که با نیم نگاهی به نمایشنامه مارتین مک دونا ساخته شده است.
در خلاصه این نمایش آمده: این اثر روایتی است خونسردانه از دروغ و قساوت و شوخطبعی. قهرمان آن از کل دارِ دنیا یک چیز طلب میکند و آن دستش است که در نوجوانی قطع شده. او حاضر است برای پس گرفتن دستش تن به هر کاری بدهد در همین حین دو جوان برای پیدا کردن دست او داوطلب میشوند که...
نمایش «مراسم قطع دست در اسپوکن» از 19 تا 26 شهریور در تماشاخانه اهورا روی صحنه خواهد رفت.
فضای مجازی مهمترین ظرفیت برای پیوند هنر و دین است
در قم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سهشنبه شب در مراسم اختتامیه دومین سوگواره بینالمللی ملت امام حسین(ع) در ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی استان قم، با بیان اینکه اتفاق مهم اربعین و بازخوانی آن در تاریخ معاصر انقلاب، توسط رهبران بزرگ انقلاب یک سرفصل نوین در تاریخ 1400 ساله متعلق به کربلا بوده است، گفت: در دو دهه اخیر بعد از سقوط رژیم بعثی، رهبری انقلاب یک خوانش دوباره از عظمت اربعین به جهانیان ارائه دادند و بازخوانی حماسه اربعین توسط مقام معظم رهبری اقدام ارزشمندی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز فضای مجازی مهمترین بستر برای پیوند هنر و دین است، تاکید کرد: خوشبختانه سوگواره ملت امام حسین(ع) زمینههای لازم برای تحقق این موضوع را فراهم کرده است.
تعزیه هنری اثرگذار در ترویج فرهنگ اهلبیت (ع) است
در بوشهر، عبدالرحیم افروغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر یازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر در آیین پایانی یازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر که در روستای زیارت شهرستان دشتستان برگزار شد، گفت: شعار امسال ماه محرم «همه زیر خیمهاش یک خانوادهایم» بود که این نشان از یکرنگی ائمه اطهار و تمسک به آن خاندان دارد.
به گزارش ایبنا، یازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر از 18 الی 21 شهریور با حضور 11 گروه تعزیه از سراسر استان به میزبانی هیات تعزیه محبان اهل بیت روستای زیارت در این روستا برگزار شد. اشتلمخوانی و مجلس شهادت حضرت عباس (ع)، چاوشخوانی، توضیح مسئول گروه تعزیه محبان اهلبیت (ع) روستای زیارت در ارتباط با تاریخچه تعزیه روستا و تقدیر از هیئت داوران و مسئول گروههای تعزیه از دیگر برنامههای یازدهمین این سوگواره بود.
اکران غریب به مناسبت هفته دفاع مقدس/ هفته فیلم هنر و تجربه با سه کارگاه به ایلام رسید
سومین «هفته فیلم هنر و تجربه» در سال جاری با برگزاری ۳ نشست تخصصی و نمایش ۱۰ فیلم منتخب هنر و تجربه در شهر ایلام برگزار خواهد شد.در این رویداد ۳ کارگاه تخصصی با موضوع انتقال تجربه کارگردانی توسط محمدحسین لطیفی، مستندسازی علمی از ایده تا اجرا توسط سیاوش صفاریانپور و شخصیتپردازی در فیلمنامه توسط مهرداد کورشنیا برگزار خواهد شد.
بدلیل همزمانی برگزاری این رویداد با هفته دفاع مقدس فیلم سینمایی «غریب» تازهترین ساخته محمدحسین لطیفی بصورت ویژه با حضور کارگردان به نمایش درمیآید.
مراسم افتتاحیه این رویداد روز یکشنبه ۲۶ شهریور ساعت 17:30 در تالار همایشهای حوزه هنری شهر ایلام با حضور هنرمندان، سینماگران و مدیران فرهنگی و سینمایی برگزار میشود.
فیلم سینمایی «سلوک» آماده نمایش شد
عباس رافعی، کارگردان فیلم سینمایی «سلوک» از آماده بودن این فیلم سینمایی جهت اکران در سینماها خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا فیلم را ظرف چند ماه آینده در سینماهای سراسر کشور به نمایش درآوریم.
او درباره موضوع و حال و هوای این اثر سینمایی گفت: «سلوک» یک فیلم شهری اجتماعی و روایتگر زنی است که شوهرش مفقود میشود و آن زن پس از جستوجوهای متعدد، خودش را پیدا میکند.
رافعی ادامه داد: قصه فیلم «سلوک»، اشارهای به سفر سیمرغهای عطار نیشابوری است که در جستوجوی سیمرغ هستند و پس از جهد و از تکاپوهای بسیار، هنگامی که به مقصد میرسند، در مییابند که منظور از سیمرغ، خودشان بودهاند.
فراخوان شانزدهمین جشنواره بینالمللی پژوهش فرهنگی منتشر شد
فراخوان شانزدهمین جشنواره بینالمللی پژوهش فرهنگی منتشر شد. پژوهشگران داخلی و خارجی، تا نیمه مهر ۱۴۰۲ فرصت دارند تا آثار پژوهشی خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
جایزه ویژه جشنواره هم با نام زندهیاد عماد افروغ به اثر برگزیده در حوزه نقد و سیاستگذاری فرهنگی اهدا خواهد شد.ارسال آثار به جشنواره از طریق تارنمای جشنواره بینالمللی پژوهش فرهنگی به نشانی ifcr.ir است.
دبیرخانه جشنواره بینالمللی پژوهش فرهنگی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به نشانی تهران، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان دمشق، شماره ۹ واقع است.
«گیلگمش» به مسابقه پایانی جشنواره فیلم «شوگر لوف» آمریکا راه یافت
«گیلگمش» از تولیدات سال گذشته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که برگرفته از قدیمیترین اثر حماسی و ادبی جهان، این قصه را دربر میگیرد: «گیلگمش، پهلوان نامدار اوروک، شهری از سرزمین سومر در میانرودان، که شخصیتی نیمهایزدی-نیمهانسانی دارد، عمری در جستجوی جاودانگی و خداگونه شدن میکوشد و بارها شکست میخورد اما سرانجام به گیاهی دست مییابد که او را جاودانه خواهد کرد ولی «مار»ی آن گیاه را میرباید و حاصل عمر او از دست میرود (مار در اساطیر نماد جاودانگی است.»
جشنواره فیلم «شوگر لوف» در روزهای اول و دوم مهر سال جاری (۲۳ و ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳) در شهر نیویورک آمریکا برگزار خواهد شد.
آیا هنر کنونی کشور ما اسلامی است؟/ اگر در دورۀ معاصر تألیفاتی داشته باشیم؛ در مقابل آیندگان دستمان پر است
اساتید دانشگاه معتقدند تألیفات هنری در سطح دانشگاهی و انتشاراتی بهشدت کم شده است و اکثر پژوهشگران به ترجمه روی آوردهاند. منابع، رفتهرفته از هنر اصیل ایرانی و اسلامی فاصله میگیرند و رو بهسوی هنر مدرن غربی دارند. در این باب ایبنا گفتوگویی تفضیلی در دوقسمت با علی کریمی استاد دانشگاه و دکترای «تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی» انجام داده است. وی اخیراً کتابی تحت عنوان «اندیشه و آثار ذبیح بهروز» منتشر کرده است.
در بخش اول این گفتوگو جواب این پرسش که آیا هنرکنونی کشور ما اسلامی است یا نه پاسخ داده شدهاست. اینها بحثهایی است که کماکان محل اختلاف نظر میان صاحبنظران است. در زمینه تألیف متون ما شاهد این هستیم که پژوهشگران ایرانی و یا حتی پژوهشگران مسلمان غیر ایرانی، کمتر به مقوله هنر اسلامی پرداختهاند. بیش از اینها اندیشمندان و نویسندگان و هنرشناسان غربی بودند که بعضاً مسلمان هم نبودهاند، اما علاقهمند بودهاند. البته علاقهمندی آنها اهداف دیگری داشته و در تألیف کتاب خلاصه نمیشده است. اهداف آنها مثلاً ایجاد تصویرسازی ذهنی در بین مخاطبان خاص خودشان بوده است. در قسمت دوم این گفتوگو به این مطلب پرداخته شده که پژوهش هنر امروز بیشتر به هنر غربی می پردازد.
نظر شما