یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
مجله «چارسوق فرهنگ» در مازندران منتشر شد

مازندران-«چارسوق فرهنگ» فصلنامه‌ای خبری - تحلیلی در زمینه‌های هنر، ادب و فرهنگ است که با تحلیل وضعیت‌ها، رخدادها، پرتره‌ها، رویدادها و واکاوی پدیده‌های موثر، شناخت بهتری از مازندرانِ فرهنگی به‌دست می‌دهد، منتشر شد.

سردبیر مجله «چارسوق فرهنگ» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ساری، اظهار کرد: بعد از سیر تاریخی نشریاتی مانند «روح‌الامین» در بابل، «سماوات» در ساری و «نصایح» در آمل، مازندران به تاریخ مطبوعات ایران پیوند خورد.
 
سید مهدی حسینی افزود: در تاریخ ایران، پس از مشروطه شاهد تأثیرگذاری مطبوعات هستیم، این روند پس از افزایش تعداد رسانه‌های مکتوب و پیشرفت صنعت چاپ، رشد بیشتری یافت به‌ طوری‌ که باعث ورود مجلات به اجتماع افراد تحصیلکرده و زندگی مردم شد، بنابراین این تلقی را به دولتمردان القا کرد که از طریق رسانه می‌توان تاثیرگذار بود.
 
وی گفت: با توجه به افزایش روند وابستگی رسانه‌ها به قدرت حکومت‌ها، مطبوعات مستقل به حاشیه رانده شدند و تاثیرگذاری خود را از دست دادند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به پایان رسیدن کار مجله علمی پژوهشی «اباختر» در مازندران، تصریح کرد: جای خالی مجلاتی از این دست که اعتباری به ظرفیت‌های این استان بیفزایند، حس می‌شد به همین دلیل انتشار فصلنامه «چارسوق فرهنگ» می‌تواند گامی در راستای آزاد کردن نیروی نهفته در فرهنگ و ادب و هنر این سامان باشد.
 
حسینی با بیان اینکه مقالات علمی  پژوهشی عموما نوشتار دانشگاهی تلقی شده و برای پژوهش خوانانِ غیر دانشگاهی، قالب مخاطب گریزی است، ادامه داد: ما گروهی خاکستری داریم که مطالعه و دانستن را دوست دارد اما به خاطر قالب علمی  پژوهشی از مطالع پژوهشی بازمی‌ماند، بنابراین ما به دنبال انتشار پژوهش‌ها در قالب مقالات علمی پژوهشی دانشگاهی نیستیم، بلکه پژوهش‌هایی را منتشر می‌کنیم که نویسنده آن را جستارنویسی کرده باشد، یعنی اغلب مقالات، قلمی روان و همه‌فهم دارد و مخاطب با مطالعه آن، به پژوهش‌های تازه دست می‌یابد.
 
وی با اشاره به اینکه راه ارتباطی ما با مخاطبان از طریق وبسایت و شبکه‌های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که بتوانیم مقالات کیفی خوبی برای انتشار دریافت کنیم، به دنبال کسانی خواهیم بود که مقالات را ارائه دهند چرا که تصور می‌کنیم این ظرفیت در مازندران وجود دارد، امیدواریم به زودی مقالات مخاطبان را که از راه‌های ارتباطی برای ما ارسال می‌شود را با تیم تحریریه مجله، رصد کرده و منتشر کنیم.
 
سردبیر مجله «چارسوق فرهنگ» با بیان اینکه فرهنگ، ادب و هنر، حوزه فعالیت این فصلنامه است، اظهار کرد: علاقه‌مند هستیم علاوه بر تحلیل موضوعات فرهنگی، ادبی و هنری، در حوزه‌های بینارشته‌ای هم کار کنیم چرا که به نظر می‌رسد در مازندران به این موضوع پرداخته نشده است.
 
حسینی افزود: به طور مثال بخش«فرهنگ و مدیریت» را با این نگاه در مجله راه‌اندازی کردیم که از منظر بینا رشته‌ای به آن بپردازیم.
 
وی با اشاره به فعالیت مستقل این مجله، گفت: هسته مرکزی این فصلنامه یک تیم جوان هستند که با مطالعه و رصد جامعه پا به میدان گذاشته است، ما نیازمند راهنمایی بزرگان و حمایت دوستان هستیم تا نهال نوپای این مجله پا گرفته و به دست مخاطبان بیشتری برسد.
 


این استاد دانشگاه تصریح کرد: با همفکری و تبادل نظر دوستان در نظر داریم، شب‌های چارسوق را در کنار انتشار مجله راه‌اندازی کنیم و در این سلسله برنامه‌ها به اتفاقات فرهنگی مازندران از شرق تا غرب بپردازیم.
 
حسینی گفت: چراغ این مجله با ایده، حمایت و همراهی  ایمان خسروی، صاحب امتیاز و مدیرمسئول چارسوق فرهنگ، روشن شده است، در واقع پس از دعوت و سپردن مسئولیت سردبیری، رویای مشترکمان محقق شد و فرصتی برای کار گروهی و انجام کارهای بر زمین مانده و رسیدن به آرزوهای مشترکمان فراهم آمد.
 
 
به گزارش ایبنا، «چارسوق فرهنگ» فصلنامه‌ای خبری - تحلیلی در زمینه‌های هنر، ادب و فرهنگ است که در بخش‌های مختلفی مانند یادمان، مازندران از آژگن تاریخ، میراث فرهنگی و معنوی، زبان و ادبیات، زیست بوم، هنر، فرهنگ و مدیریت و زنان منتشر می‌شود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها