سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
تولید سوغات زائر یک صنعت فرهنگی است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در آیین اختتامیه هشتمین دوره جایزه کالای فرهنگی فیروزه، عرضه سوغات زائر در استان‌های مرزی کشور همزمان با مراسم اربعین، یکی از فرصت‌های پیش روی فعالان صنایع فرهنگی کشور دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین اختتامیه هشتمین دوره جایزه فیروزه، سه‌شنبه(31 مرداد‌ماه) با حضور یاسراحمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
امامی به مصوبات حوزه صنایع خلاق اشاره و بیان کرد: سال‌ها است، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور در حوزه صنایع فرهنگی بر زمین مانده بود. خوشبختانه از دو سال گذشته، رویکرد درباره صنایع فرهنگی از نگاه خرد تا کلان، از عروسک و اسباب‌بازی و نوشت‌افزار گرفته تا حوزه هدایای فرهنگی، از عنوان سردرگمی خارج شد.
 
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر از فعالان بخش خصوصی و مردمی دریافت شد که آن‌ها می‌توانند در حوزه مصرف کالای فرهنگی که سریعترین مسیر تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان کشور محسوب می‌شود، موفق باشند؛ بنابراین فعالان صنایع فرهنگی می‌توانند با به کارگیری تکنیک‌های کاربردی، برنامه‌ها و رویکرد تحول‌آفرینی را طراحی کنند؛ یک نمونه آن برنامه جامع تحول در صنایع فرهنگی است که در شورای فرهنگ عمومی و اصلی‌ترین متولی این عرصه یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.  

وی بیان کرد: همه می‌دانیم که مشکلات در حوزه صنایع فرهنگی بسیار زیاد است. بنده چند روز پیش برای تحول و توسعه یکی از استان‌های اصلی درگیرِ مراسم و حرکت جهانی اربعین به اتفاق 40 نفر از فعالان صنایع فرهنگی و استادان دانشگاهی از مرز مهران در استان ایلام بازدید کردیم؛ در جریان این بازدید به این نتیجه رسیدیم که سوغات، یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در این مراسم برای زائران است؛ بنابراین جا دارد فعالان صنایع فرهنگی در این حوزه ورود پیدا کنند و این قشر نباید از عرصه‌ای که می‌تواند هزاران شغل برای کشور ایجاد و هزاران پیام فرهنگی را برای زائران خارجی و به کودکان و نوجوانان ایرانی منتقل کند، غافل شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: باتوجه به آمارهای سال گذشته، بیش از ۶۴ درصد از زائران اربعین، مرز مهران را برای تردد انتخاب کردند که این آمار امسال به بالای ۷۰درصد رسیده است. یکی از اشکالات مهمی که با آن دست به گریبان هستیم این است که همزمان با مراسم اربعین در مرزهای کشورمان برنامه‌ای برای عرضه کالای فرهنگی نداریم. در کشورهای اروپایی نیز وقتی نمایشگاه‌های فروش صنایع فرهنگی کشورمان ایران برپا می شود، آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد شهروندان خارجی به دنبال اجناس زیر ۱۰ یورو هستند و باید برای موفقیت در این عرصه راهکارهایی را به فعالان حوزه صنایع فرهنگی ارایه کرد.

صنایع خلاق نقش عمده‌ای در اشتغالزایی کشور دارد

در ادامه این مراسم نعمت‌الله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، گفت: تولید محصولات فرهنگی صنایع خلاق ازجمله مواردی است که به‌دلیل پیشینه و تمدن کهنی ایران، در زمینه تولید ناخالص داخلی، افزایش ثروت و اشتغالزایی کارساز است. در کشور سهم بخش خدمات، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد متغیر است. اگر بخواهیم پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری که در حوزه کشاورزی و آبخیزداری فرمودند اگر فشار را از بخش کشاورزی و از بحث آب و خاک کم کنیم باید به سمت فعالیت‌های اقتصادی بزرگ و بهره‌ور پیش رویم و بخش‌های دیگر اقتصادی ازجمله خدمات و صنعت را مورد حمایت قرار دهیم.
 
وی افزود: سال گذشته دولت وعده ایجاد یک‌میلیون شغل را داد که خوشبختانه این وعده امسال محقق شد و بیش از یک میلیون شغل در سال گذشته هم از حیث داده‌های ثبتی و هم از حیث داده‌هایی که مرکزآمار ایران ایجاد شد. نکته اصلی اینجاست که عمده مشاغل ایجاد شده کارگاه‌‌های خرد، کوچک و متوسط هستند. در کشور ما بیش از ۸۰ درصد اشتغال‌ها در این کارگاه بوده است.
 
رضایی بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید، سال گذشته  با 40 هزار و ۸۰۰ کارگاهی که در سراسر کشور حمایت کرد؛ همه این کارگاه‌ها، کارگاه‌های خرد، کوچک و متوسط بودند و موفق شد ۱۰۶ هزار فرصت شغلی را مورد حمایت کد. به این معنی که از یک‌میلیون فرصت شغلی، قریب به ۱۰ و 6 دهم درصد از صندوق کارآفرینی امید حمایت شده، درحالی که این صندوق کمتر از 2دهم درصد منابع نظام بانکی را دارد. مقام معظم رهبری تاکید دارند، منابع به سمت تولید اشتغالزا بروند. کمتر از 2دهم درصد منابع نظام بانکی سال گذشته، بیش از ۱۰ درصد اشتغال کشور را ایجاد کرده است؛ مفهوم این جمله این است که اگر در شرایط موجود به دنبال اشتغالزایی هستیم حتما باید به سمت طرح‌های خرد کوچک و متوسط حرکت کنیم.

وی افزود: بسیار خرسندیم که هشتمین دوره جایزه فیروزه با محوریت حمایت از کالاها و محصولات فرهنگی با الگوی ایرانی و اسلامی و سه رویکرد ایده‌های استارت‌آپی، کسب و کارهای نوپا و کسب و کارهای تجاری‌شده و فعال در 2 مرحله استانی و ملی برگزیدگان خود را شناخت.

آیین اختتامیه هشتمین دوره جایزه فیروزه با حضور یاسر‌احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها