کتاب «برنامهریزی درمانی برای ناتوانیهای رشدی و هوشی» منتشر شد؛
برنامهای مناسب برای افراد دارای اختلال رشدی و هوشی
کتاب «برنامهریزی درمانی برای ناتوانیهای رشدی و هوشی بر اساس DSM-5» نوشته دیوید جی. برگویس، کلی اچ. سلاگرت و آرتور ای. یونگسماجونیور توسط موسسه فرهنگی دکسا منتشر شد.
یکی از مزیتهای کتاب بر اساس دیدگاه متخصصان عبارت بوده از صرفهجویی در ساعتهای طولانی مورد نیاز برای تدوین برنامههای مناسب برای افراد دارای اختلالات رشدی از طریق کاهش فعالیتهای نوشتاری و امکان تغییر در برنامههای ارائه شده به منظور مناسبسازی برای افراد و گروههای سنی مختلف و سطوح مختلف از شدت اختلالهای رشدی و هوشی.
دیگر مزیت کتاب ارائه برنامههای کلی برای 28 حیطه از مشکلات شناخته شده است از گرفتاری و اختلافات خانوادگی گرفته تا مشکلات جسمی و مراقبتهای مختلف. دیگر مزیت کتاب، ارائه بیش از هزار توصیف رفتاری از مشکلات احتمالی در قالب اهداف کلی مداخله و اهداف رفتاری و مداخلات پیشنهادی کاربردی در زمینه بالینی برای هر یکی از اهداف رفتاری است. همچنین وجود جدولهای تشخیصی و کدهای مختلف برای اختلالات مرتبط از دیگر ویژگیها و مزیتهای کتاب به شمار میرود. این کتاب، یک نمونه برنامه درمانی کامل بر اساس ملزومات و شرایط الزامی برای برنامههای تایید شده و مورد قبول ارائه میکند.
کتاب «برنامهریزی درمانی برای ناتوانیهای رشدی و هوشی بر اساس DSM-5» تاثیر گرفته از تجارب کار کردن با افراد دارای ناتوانیهای رشدی است. این کتاب با آموختن این تجربهها و امتیاز کار کردن و کسب تجربه با افراد دارای ناتوانیهای رشدی شکل گرفته است. هدف کلی این کتاب، ایجاد پوششی کلی برای نیازهای افراد دارای ناتوانیهای رشدی، بهشکلی جامع همراه با محتوای کامل است.
آنطور که در مقدمه کتاب آمده است، از دهه 1960 میلادی به تدریج برنامههای مداخله درمانی به بخشی حیاتی از نظام ارائه خدمات بهداشت و سلامت تبدیل شد. این برنامهها به بخش درمان سلامت جسمی، روانی، بهزیستی کودک و سوء مصرف مواد، اضافه شدند. آنچه از این دهه در پزشکی آغاز شد، در دهه 1970 به کلینیکها، بیمارستانهای روانی، مراکز و دیگر بخشهای گوناگون مرتبط با بهداشت روان گسترش یافت و تلاش کرد تا از مراکز تایید شده مجوز تایید بگیرد.
در بخشی از کتاب به تعاریف رفتاری اضطراب پرداخته میَشود و هفت مورد مطرح میشود. اول احساس آشفتگی هیجانزدگی یا عصبی بودن که با افزایش در فعالیت حرکتی، تنش عضلانی، یا لرزش مشخص میشود. دوم بیشفعالی غیرارادی شامل خشکی دهان، تهوع، اسهال، کوتاهی نفس یا ضربان تند قلب. سوم گوشبه زنگ بودن بیش از اندازه که با مشکلاتی در خوابیدن یا تداوم خواب، مشکل در تمرکز، واکنش یکه خوردن بیش از حد یا تحریکپذیری مشخص میشود. چهارم بینظمی یا آشفتگی نظیر قرار گرفتن در معرض رویدادهای آُسیبزا است. پنجم ترسهای خاص در شرایط معین است که بر اثر سطوح بالای اضطراب یا اجتناب از یک محرک معین در زندگی روزانه اختلال ایجاد میکند. ششم اضطراب افراطی و غیرواقعی و نگرانی و تشویش است و هفتم نیز وسواسهای عملی هستند که بسیار وقتگیر هستند و در فعالیتهای روزانه اختلال ایجاد میکنند و به نظر غیرقابل کنترل میآیند.
موضوعات دیگری نیز در کتاب مطرح میشوند از جمله خشم، فروپاشی شناختی هیجانی، دسترسی اجتماعی، مهارتهای ایمنی اجتماعی، مهارتهای آشپزی و خانهداری، افسردگی، اختلال در خوردن، بیاختیاری ادرار، تعارض خانوادگی، مهارتهای مالی و مهارتهای ایمنی خانگی، گرفتاری قانونی، وضعیت پزشکی، سوء استفاده جسمانی هیجانی جنسی، روانپریشی، اختلال خواب، مهارتهای اجتماعی، اختلال حرکتهای قالبی، اشتغال حمایتشده و رفتارهای نامناسب جنسی.
کتاب «برنامهریزی درمانی برای ناتوانیهای رشدی و هوشی بر اساس DSM-5» همچنین تمرینهای زیادی را برای مخاطب تخصصی مطرح میکند و از این طریق به افزایش آگاهی او کمک میکند. این کتاب توسط سیدعلی صمدی ترجمه و بهروزرسانی شده و موسسه فرهنگی و هنری دیدگاه کاوش و سازندگی دکسا آن را در 317 صفحه روانه بازار نشر کرده است.
نظر شما