دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران اعلام کرد؛
اعطای کمک هزینه تولید فیلم اقتباسی تا سقف ۴۰۰ میلیون
دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران مطرح کرد: سال گذشته خانه کتاب در اختتامیه فیلم کوتاه تهران جایزهای را برای فیلمهای اقتباسی اختصاص داد امسال فراخوانی درباره فیلمنامه اقتباسی دادیم و هزینه تولید یک اثر تا سقف ۴۰۰ میلیون را خواهیم داد.
مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران با بیان گزارشی از آنچه را تاکنون گذشته است مطرح کرد: این اولین نشست خبری چهلمین دوره از جشنواره است. اتفاق مهمی است که چهل سال یک رویداد بدون وقفه برگزار میشود. در این دوره فراخوان بخش بینالملل را پیش از آغاز سال ۱۴۰۲ منتشر کردیم. فراخوان بخش سینمای ملی نیز در اردیبهشت امسال منتشر شد.
وی افزود: زمان بندی جشنواره همانند دوره قبل بوده است؛ از روزی که جشنواره به عنوان رویداد مورد تأیید آکادمی اسکار شناخته شد زمانبندی آن ثابت مانده است و یکی از مؤلفههای بینالمللیاش همین ثبات زمانی در برگزاری است. از ۱۱ اردیبهشت امسال ثبت نام آثار در بخش ملی آغاز شد و دهم مرداد نیز زمان پایان بود که ۱۰ روز تمدید شد.
وی درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در بخش سینمای ملی بیان کرد: ۱۷۸۷ اثر را در بخش ملی شاهد بودیم. در بخش بینالملل نیز شاهد رکوردشکنی بیسابقهای بودیم و ۷۲۱۶ از ۱۳۱ کشور به دبیرخانه در بخش رسیده است. حدود ۸۰۰ فیلم نسبت به دوره سی و هشتم افزایش داشته است. این افزایش قابل ملاحظه اتفاق مهمی است.
وی خاطر نشان کرد: ۱۱۸۵ اثر در داستانی، ۲۶۷ مستند، ۲۲۲ تجربی و ۱۱۳ اثر پویانمایی که مجموع ۱۷۸۷ اثر ثبت نام شده را شامل میشود.
وی درباره علت تمدید مهلت دریافت آثار در بخش ملی بیان کرد: سال گذشته اتفاقاتی باعث شد در چند ماه پایانی سال روند تولید فیلمهای کوتاه کمتر شود و با آغاز بهمن و اسفند و ثباتی که در کشور به لحاظ فرهنگی ایجاد شد ماههای ابتدایی امسال شاهد ترافیکی در تولید بودیم و شاهد درخواست زیادی از سوی فیلمسازان برای اضافه کردن زمان رساندن آثار به جشنواره بودیم. به همین دلیل زمانبندی کمی فشرده شد و به نظرمان آمد که با توجه به تعداد درخواست و ازدیاد آنها این زمان تمدید شود و مهلت ۱۰ روزهای به فیلمسازان داده شد تا فیلمهایشان را به جشنواره برسانند.
آذرپندار بیان کرد: سال گذشته در بخش بینالملل با فشارهای خارجی برای عدم برگزاری جشنواره در زمان مقرر مواجه بودیم. این موضوع در فضای رسانهای ده برابر شد. از چند جا هم ابلاغیه برای ما آمده بود و حتی برخی گفتند آکادمی اسکار امتیاز ما را لغو کرده که این اخبار کذب بود. این رکوردشکنی نشان میدهد در این بخش اغراق شده بود. این رویداد به عنوان بینالمللیترین رویداد شناخته شده و برای اولین بار این تعداد آثار به دبیرخانه ما رسیده است. حتی در میان جشنوارههای بینالمللی مشهور هم این تعداد، دستاورد مهم و قابل توجهی است. بخش بینالملل جشنواره شامل فیلمهای بینالمللی است و فیلمهای داخلی را پذیرش نمیکنیم. پس این عدد در سطح جهانی عدد مهمی است.
دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران ادامه داد: در بخش بینالملل دو جایزه «حقیقت جویان» و «راه ابریشم» را به جشنواره چهلم اضافه کردهایم. زیرا دنبال این فضا بودیم که در بخش بینالملل اگر آثاری هستند که برخلاف هژمونی امروز در پی منعکس کردن حقیقتها هستند یک جایزه به آنها تعلق بگیرد. راه ابریشم هم به این دلیل اضافه شده است که از فضای همجواری استفاده کنیم، این جایزه یادآور آن فضای مبادلاتی است که پیشتر میان کشورهای زیادی وجود داشته و امروز که توجه ویژهای به کشورهای همسایه و همجوار داریم، در اینجا هم یک اتحادیه کوچک در حد یک جایزه داشته باشیم. بیشترین کشورهایی که برای ما آثار فرستاده اند به ترتیب، اسپانیا، هند، فرانسه، آمریکا و چین هستند.
آذر پندار در جهت گسترش مرزهای بینالمللی افزود: اتفاق مهمی که امسال رخ داد این است که سایت ما به ۱۲ زبان فراخوان را منتشر کرد، مثلا در سالهای گذشته این تعداد اثر را از اسپانیا نداشتیم. سعی کردیم اقتضائات بینالمللی را رعایت کنیم و به نظرم هنوز راه زیادی داریم زیرا جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران اعتبار زیادی دارد. امروز کشور ما صاحب سرمایهای در حوزه جشنوارههاست. در این بخش سعی کردیم پلتفرمهای بینالمللی را گسترش بدهیم. اتفاق مهم دیگر این بود که جشنوارههای اسکارکوالیفاید اکثرا با دریافت پول اثر میپذیرند با توجه به اینکه ما در دریافت پول مشکلاتی داریم این موضوع در سالهای گذشته رخ نداده بود اما امسال موفق شدیم از بازه زمانی میانی دریافت آثار، فیلمها را با دریافت پول و ورودی پذیرش کنیم. امیدواریم از سال آینده بتوانیم این مسیر را بهتر پیش برویم و برای جشنواره درآمد زایی داشته باشیم.
وی مطرح کرد: جشنواره چه در حوزه فیلمسازان چه مضامین هرچه بیشتر به گستردگی ایران نزدیک باشد خوب است، ما سال گذشته توفیق داشتیم آثاری با مضامین مختلف درباره ایران داشته باشیم اما در میان فیلمسازان این اتفاق خیلی رخ نداده بود. امسال از میان فیلمهای هم سطح به فیلمسازان شهرستانها توجه ویژه میکنیم. خیلی از کارگردانانی که در تهران فیلم میسازند همان بچههای شهرستانها و دیگر شهرها هستند اما به دلیل سهولت فیلمسازی در تهران به اینجا آمدهاند اما ارزش این است که پذیرای فیلمهایی از شهرستانها باشیم. سال گذشته حدود ۳۰ درصد از آثار برای تهران بود امسال شاهد ۲۶ درصد آثار رسیده به دبیرخانه از تهران هستیم.
آذر پندار توضیح داد: در بخش فیلمسازان خانم و آقا ۲۹۵ فیلمساز خانم در میان متقاضیان داشتیم و ۱۴۹۲ فیلمساز مرد که این معادل آمار سال گذشته است. نکته مهم دوره چهلم این است که رویکرد جشنواره فیلم کوتاه تهران «بومی گرایی در ژانر» خواهد بود. سال گذشته محوریت ژانر را در جشنواره تجربه کردیم و بنابر بازخوردی که دریافت کردیم به نظر آمد این فضا باید ادامه پیدا کند و البته در جشنواره تنوع ایجاد شد و دوستان از این فضا تا حد زیادی استقبال کردند. امسال تلاش ما این است که در فضای ژانر بر بومی گرایی تاکید داشته باشیم و نباید تقلید یک به یک از آثار ژنریک غرب داشته باشیم.
آذرپندار گفت: سال گذشته حضور پررنگ فیلمهای کمدی، فانتزی، وحشت و... در جشنواره مشهود بود. یک تفاوتی که جشنواره امسال دارد حوزه عکس است که آن را جدی تر پیگیری کردیم، سال گذشته نمایشگاهی داشتیم که امسال به آن فضای رقابتی دادیم و آثار زیادی به ما رسید. همیشه یک رکن انجمن، عکس بوده است البته این موضوع گاهی مهجور واقع شده و ما سعی میکنیم به این حوزه در جشنواره توجه ویژه کنیم. داشتن یک رویداد مستقل در حوزه عکس در انجمن حتما اتفاق درست تری است اما فعلا با امکانات موجود چنین ظرفیتی را در دوره چهلم جشنواره تدارک دیدیم که بالغ بر ۸۰۰ عکس به ما رسیده است. فیلمهای تولیدی ما در این دوره ۳۰۷ اثر است که با توجه به سیاست افزایش تولید در انجمن در آن بخش هم شاهد یک افزایش بودیم که امیدواریم به رونق فیلمسازی در کشور منجر شود.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: سال گذشته نشستهای تخصصی را داشتهایم و طراحی ما این است که امسال ۱۰ نشست تخصصی داشته باشیم که شکل تازهای خواهد داشت. بخش نشست های تخصصی همیشه یک بخش جدی در جشنواره بوده است و در نظر داریم از بهترینها دعوت کنیم تا در این بخش حضور داشته باشند.
وی درباره ممنوعیت برخی مضامین نظیر اقلیتهای جنسی در جشنواره بیان کرد: آنچه تحت عنوان ال جی بی تی تعریف میشود در جشنواره ما جایی نخواهد داشت، به دلیل توجه بیش از حدی که گاهی به این آثار در جشنوارههای دیگر میشود و نسبت به آنها دوپینگ میشود، گاهی با تعداد زیادی فیلمهای شبیه به هم مواجه میشوید که هر جشنوارهای برای آن لاین ویژهای باز کرده است، این یک روند غیر عادی است برای کسانی که چنین آثاری میسازند، انگار رزومه ساخته میشود و ما ترجیح میدهیم بخشی از این روند نباشیم و همچنان جشنواره این خط قرمز را برای خود دارد. البته امسال هم آثار کمتری در این حوزه به دبیرخانه ما رسید. درباره موضوع کودک کشی هم همان سیاست قبلی را داریم. آنچه که به عنوان موضوع آثار خط قرمز ماست، همین دو موضوع است.
بخش بعدی نشست رسانهای چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.
دبیر این رویداد در پاسخ به سوالی درباره فضای سال گذشته و دوقطبی مطرح کرد: من تحلیلی درباره شدت و ضعف دو قطبی ندارم ما فضا را برای شرکتکنندگان آماده کردیم. یادتان باشد سال گذشته معترضان کسانی بودند که فیلمشان پذیرفته شده بود. این نشان میدهد که ما در پذیرش آثار نگاه این چنینی نداریم. برخی تحت فشار چنین تصمیمی گرفته بودند در جشنواره سلیقههای مختلف وجود دارد. من یک دوره به عنوان دبیر این جشنواره را برگزار کردم و میشود درباره مضامینی که در جشنواره به نمایش درآمدند صحبت کنیم. سال گذشته فیلم اعتراضی و سیاسی در جشنواره وجود داشت و ما استقبال میکنیم که فیلمسازان جسارت داشته باشند درباره مسایل سیاسی فیلم بسازند تا اینکه تابوهای اخلاقی را به فیلم تبدیل کنند.
ما همان سیاست پیشین را داریم تا با درهای باز پذیرای فیلمسازان مختلف باشیم؛ اینکه کسی بلد است هنرمندانه انتقاد کند حتما در جشنواره هم میتواند حضور پیدا کند. تعدادی از این فیلمهای منتقدانه تولید خود انجمن است و ترجیح ما این است که اتفاقا فیلمهای سیاسی داشته باشیم. اگر فیلمی باشد که هنرمندانه، مؤدبانه و موقر به حوادث گذشته بپردازد، حتما میتواند در جشنواره حضور داشته باشد. امروز لازم است هیچ دو قطبیای در جامعه ما تشدید نشود. در ایام جشنواره هم میشود، این ماجرا را قضاوت کرد.
آذرپندار درباره تفاهمنامه با خانه کتاب در پاسخ به سؤالی که از سوی خبرنگاران مطرح شد، عنوان کرد: سال گذشته خانه کتاب در اختتامیه جایزهای را برای فیلمهای اقتباسی اختصاص داد ما هم البته رویدادهایی مرتبط با کتاب در انجمن داشتیم. امسال هم حدود ۵ تا ۱۰ کتاب سینمایی رونمایی خواهیم کرد. در حوزه تفاهم با خانه کتاب آنچه وجود دارد این است که ما فراخوانی درباره فیلمنامه اقتباسی دادیم و هزینه تولید یک اثر تا سقف ۴۰۰ میلیون را خواهیم داد. این بخشی از تفاهمنامه انجمن و جشنواره با خانه کتاب است که نیمی از مبلغ ۴۰۰ میلیون را انجمن و نیمی دیگر را خانه کتاب تأمین خواهد کرد، همچنان خانه کتاب به تعدادی از فیلمهای برگزیده خود از منظر اقتباسی در اختتامیه جایزه خواهد داد و ما از این موضوع خوشحالیم.
آذرپندار توضیح داد: در بخش ملی هنوز دقیق نمیتوانم بگویم چه تعداد فیلم سیاسی داریم چون آثار در حال بازبینی هستند اما میتوانم به شما این اطمینان را بدهم که فیلمهایی با این مضامین را در جشنواره چهلم خواهیم داشت هرچند مضامین سیاسی محدود به اتفاقات سال گذشته نیست فیلمهای سیاسی امسال در جشنواره نماینده خواهد داشت، سال گذشته از هیات انتخاب خواسته بودم که به فیلمهای سیاسی توجه شود چون ما باید اعتمادزایی کنیم تا فیلمسازان بدانند مضامین سیاسی تابو نیست، ترجیح میدهیم مضامین غیراخلاقی برای ما تابو باشد نه مضامین سیاسی.
آذرپندار درباره مهمانان دوره سی و نهم جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران توضیح داد: وقتی ۵ روز جشنواره دارید و در این ۵ روز در ۵ سانس و در هر سالن آثاری به نمایش درمیآید چگونه میشود که ما خود روزی سی و چند سانس را پر کنیم؟ سال گذشته دچار حواشی بودیم و به همین دلیل ورود را برای عموم آزاد کردیم و به این ترتیب ممکن است عموم مردم در این حالت به جشنواره بیایند. پر بودن سالنها مشکل همیشگی جشنواره تهران است و چیز عجیبی نیست. به همین دلیل در دورههایی بلیت فروشی انجام میشد تا از این ازدحام جلوگیری شود. امسال سعی میکنیم نظم بیشتری داشته باشیم.
وی درباره تبلیغات فیلمهای کوتاه گفت: در این باره در ستاد اجرایی صحبت کردهایم اما هنوز به نتیجهای نرسیدهایم و اگر به یک جمعبندی برسیم ممکن است در این حوزه جایزه هم داشته باشیم. امسال افتتاحیه هم خواهیم داشت و افتتاحیه هم فرصت این را که برخی جوایز جنبی را اهدا کنیم، به ما خواهد داد.
وی درباره شفافسازی توضیح داد: ما فیلمهایی را تولید کرده و در جشنواره نمایش میدهیم. چه چیزی از این شفافتر است؟ مسئله شفافیت چیزی واضحتر از این نیست که شما جشنواره برگزار کنید. درباره گزارش مالی نیز اگر از ما خواسته شود، گزارشهای مالی را منتشر میکنیم.
نظر شما