کتاب «نظریههای تأثیرگذار در هنر» نوشتۀ سوزی هودج توسط نشر سبزان ترجمه و منتشر شد.
کتاب حاضر که شامل معرفی و توضیح نظریات مهم هنری و برخی مفاهیم بنیادین هنری با نگاهی تاریخی است، توسط یاشار مجتهدزاده به فارسی برگردانده شده است. در توضیح پشت جلد این اثر میخوانیم: «هنر، در طول تاریخ، کارکردهای متعددی داشته، بازتابدهنده دورانی بوده که در آن ساخته شده و در سادهترین شکل خود، وسیلهای بوده برای برقراری ارتباط یا زیباتر کردن دنیای پیرامون انسان، ولی در عین حال، برای اهداف بیشمار دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از آثار هنری اغلب مبهم، گنگ و گاهی نگران کننده هستند و مخاطب را برای درک یا تفسیر خود دچار مشکل میکنند.
کتاب پیش رو درباره بسیاری از ایدههای هنری از دوران ماقبل تاریخ تا به امروز نوشته شده و به مقوله هنر به عنوان یک محصول در زمان و مکان خاص نگاه میکند و اینکه چطور ترکیبی از عناصر مختلف از جمله سنت، تکنیک، مواد، فناوری، محیط پیرامون، رویدادهای اجتماعی و سیاسی، شرایط و ویژگیهای فردی منجر به برخی از نوآوریهای غیرمنتظره، الهامبخش و یا حتی گمراهکننده شده است. این کتاب همچنین به ارتباط میان هنر با فعالیتها و آرمانهای یک جامعه میپردازد و اینکه چنین ارتباطی چگونه نتایجی گاه ترسناک، تکاندهنده، زیبا و یا به شدت زشت به همراه داشته است.
متن مختصر و روشنگر سوزی هودج، به همراه مجموعهای از تصاویر، جداول زمانی جامع و در نهایت، واژه نامه توصیفی، بررسی گستردهای از مهمترین پیشرفتها در دنیای هنر و طراحی ارائه میدهد. هر کس که تابهحال در برخورد با اصطلاحات هنری، مات و مبهوت مانده باشد و بخواهد به لذت عمیقتری از هنر دست یابد، با خواندن این کتاب، محظوظ خواهد شد.»
کتاب پیش رو ذیل 50 فصل دورهها و نظریههای هنری را بررسی کرده است. این پژوهش از هنر ماقبل تاریخ آغاز میشود و با رسانههای هنری جدید پایان مییابد. کتاب با قدیمیترین آثار هنری به جامانده در جهان شروع میشود و موضوعات مهمی همچون ابداعات شگفتانگیز در دوران رنسانس، نقاشیهایی اغواگر و مجسمههای ژاپنی سدۀ شانزدهم موسوم به «تصاویری از جهان شناور» را مورد بررسی قرار میدهد. از جمله نظریات و دورههایی که نویسنده به آنها پرداخته عبارتاند از: هنر مصریان باستان، هنر یونان باستان، هنر بیزانسی، هنر بودایی، هنر گوتیک، دورۀ باروک، رمانتیسم، نمادگرایی و زیباپرستی، پستامپرسیونیسم، فوویسم، کوبیسم، والاگرایی، ساختارگرایی، اکسپرسیونیسم انتزاعی، مینیمالیسم و ... .
هودج درباره بسیاری از ایدههای هنری از دوران ماقبل تاریخ تا به امروز نوشته و به مقوله هنر به عنوان یک محصول در زمان و مکان خاص نگاه میکند و اینکه چطور ترکیبی از عناصر مختلف از جمله سنت، تکنیک، مواد، فناوری، محیط زیست پیرامون، رویدادهای سیاسی و اجتماعی، شرایط و ویژگیهای فردی منجر به برخی از نوآوریهای غیرمنتظره، الهام بخش و یا حتی گمراهکننده شده است. این کتاب همچنین به ارتباط میان هنر با فعالیتها و آرمانهای یک جامعه میپردازد و اینکه چنین ارتباطی چگونه نتایجی گاه ترسناک، تکاندهنده، زیبا و یا به شدت زشت به همراه داشته است.
در بخشی از درآمد این کتاب میخوانیم: «هنر در طول تاریخ خود کارکردهای متعددی داشته و همواره بازتابدهندۀ دورانی بوده که در آن ساخته شده است. هنر در سادهترین شکل وسیلهای بوده برای برقراری ارتباط با زیباتر کردن دنیای پیرامون انسان؛ ولی درعینحال برای اهداف بیشماری از جمله نمایشهای مذهبی، تبلیغات، بزرگداشت، مضامین اجتماعی، تفسیر واقعیت، نگارش زیباییها، داستانسرایی و یا بهتصویرکشیدن احساسات نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از آثار هنری اغلب مبهم، گنگ و گاهی نگران کننده هستند و مخاطب را برای درک یا تفسیر خود دچار مشکل میکنند.»
هودج در فصل 44 این اثر ذیل معرفی هنر مینیمالیسم مینویسد: «در سال ۱۹۶۵ فیلسوف بریتانیایی، ریچارد وولهیم (۱۹۲۳-۲۰۰۳) مقالهای با عنوان «هنر حداقلی» نوشت و با اینکه درباره نقاشی گستره رنگ و آثار دادائیستها صحبت میکرد از اصطلاح مینیمالیسم برای توصیف نوعی از هنر انتزاعی که در آن زمان در نیویورک رو به گسترش بود استفاده کرد. این شکلی از هنر افراطی بود که از چندین جنبش هنری سدۀ بیستم سرچشمه گرفت. مینیمالیسم در اصل واکنشی بود علیه اکسپرسیونیسم انتزاعی. مینیمالیستها در آثار خود ذهنیت عاطفی را با عقل و بی طرفی جایگزین کردند. آنها نقاشیهای خود را به سادهترین شکل و گاهی با پیروی از اصول ریاضی میکشیدند. مینیمالیسم این ایده را گسترش داد که هنر نباید از چیزی تقلید کند، بلکه میبایست هویت مستقل خود را داشته باشد. این سبک همچنین واکنشی بود علیه افراط و خود بزرگپنداری هنرمندان اکسپرسیونیست انتزاعی. مینیمالیستها از ایده ساختارگرایان مبنی بر اینکه آثار هنری باید از مواد مدرن و صنعتی ساخته شوند، پیروی میکردند؛ بنابراین آنها اغلب از آجر، لامپ فلورسنت و صفحات فلزی در خلق آثار خود استفاده میکردند.»
«نظریههای تأثیرگذار در هنر که شما باید بدانید» با بهای 188 هزار تومان توسط انتشارات سبزان روانۀ بازار کتاب شده است.
نظر شما