سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
کتاب «روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان» منتشر شد

قزوین- کتاب «روان‌شناسی قلدری و قلدری دانش‌آموزان» نوشته کبری درویش ‌پیشه، از سوی انتشارات رویای‌آبی قزوین روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قزوین، نویسنده کتاب «روان شناسی قلدری و قلدری دانش‌آموزان» معتقد است: قلدری یکی از پرچالش‌ترین مسائل مدارس است و می‌تواند به عنوان یک معضل زندگی دانش‌آموزان را تحت شعاع قرار دهد.

کتاب «روان شناسی قلدری و قلدری دانش‌آموزان» دارای چهار فصل است. مشکل قلدری، تاریخچه قلدری، نظریه‌های، مدل‌ها و دیدگاه‌های قلدری و مداخله در قلدری فصل‌های اول تا چهارم این کتاب را تشکیل داده است.

کبری درویش‌پیشه نویسنده کتاب «روان شناسی قلدری و قلدری دانش‌آموزان» در بخشی از مقدمه آورده است: آموزش و پرورش عرصه‌ای است که در آن آرمان‌های تربیتی، فرهنگی و اخلاقی دنبال می‌شود و مدرسه نیز مکانی است که کودک در آن مهارت‌های ارتباطی و نقش‌های جدید خود را به عنوان دانش‌آموز یعنی قانون‌پذیری، قانون باوری، سامان دادن به سیستم هیجانات خویش و هنجارهای اجتماعی می‌پذیرد و به اصطلاح «جامعه‌پذیر» می‌شود؛ با این همه اما یکی از پردامنه‌ترین چالش‌های مدارس مسئله «قلدری» است.

قریب به چهار دهه است که پدیده قلدری و قربانی شدن در مدارس به عنوان یک معضل اجتماعی که به شکل جدی می‌تواند زندگی و عملکرد تحصیلی تعداد زیادی از دانش‌آموزان درگیر در آن را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ شناسایی و مورد توجه قرار گرفته است و از این‌رو به یکی از نگرانی‌های جدی حوزه تعلیم و تربیت در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است. وقتی دانش‌آموزان در مدرسه مورد قلدری و اذیت و آزار قرار می‌گیرند، به ندرت موضوع این اذیت و آزار در همان‌جا پایان می‌یابد. این‌گونه اتفاقات پیامدهای زیادی دارند و گاهی آثار روحی و روانی بسیاری برجا می‌گذارد که یکی از آن‌ها «تغییر رفتار» آن دانش‌آموز با همکلاسی‌های خود است. وجود این دسته از دانش‌آموزان قلدر بیانگر «اختلال سلوک» در دانش‌آموزان قلدر است».

درویش پیشه در بخشی از فصل چهارم کتاب آورده است: «قلدری از مهم‌ترین پدیده‌هایی است که در مدارس شایع است؛ بنابراین اگر برای درمان و مداوای قلدری مداخلات روان‌شناختی به کار نیاید احتمال دارد برای همه افراد شرکت‌کننده در فرآیند قلدری مرکب از قلدر، قربانی و تماشاگر مشکلاتی شکل بگیرد. اگر این مشکل به موقع مداوا نشود احتمال می‌رود تا به محیطی فراتر از مدرسه نیز گسترش یافته و افرادی مانند معلمان و کادر آموزشی مدرسه، خانواده و سایر افراد را درگیر نماید. مطالعات نشان داده است که مداخله‌های درمانی مناسب می‌تواند به میزان بسیار قابل ملاحظه‌ای، پیامدهای قلدری نوجوانان را کاهش دهد.

برای تدوین مداخلات درمانی مناسب، بررسی‌های فراوانی در مورد شناخت ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی و عوامل مؤثر محیطی صورت پذیرفته است. برنامه پیشگیری از قلدری اولویس که در کشور نروژ طراحی، تدوین و اجرایی شده است را می‌توان به عنوان معتبرترین برنامه پیشگیری از قلدری در سراسر جهان به شمار آورد. این برنامه نخست در کشور نروژ طراحی و اجرا شد و پس از آن و با حمایت انجمن آموزش انضباطی به والدین نروژی در 42 مدرسه ابتدایی و متوسطه در سطوح سنی مختلف با پیش‌آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ساله در کشورهای مختلفی به اجرا درآمد. بر اساس اصول این برنامه مهم‌ترین نقاط و اماکن و همچنین اوقات خاصی که بیش‌ترین احتمال شکل‌گیری قلدری در آن متصور است، شناسایی گردیده و نظارت بر آن اماکن و در آن ساعات افزایش چند برابری پیدا می‌کند.

هم‌زمان با این نظارت، عملیات سازمان‌دهی منابع انسانی با برنامه‌ریزی مدون آغاز می‌شود تا در کنار آن روابط خانه و مدرسه نیز سامان یابد و از سوی دیگر با برگزاری جلسه‌ها و نشست‌های آموزشی حضوری منظم و یا ارائه بسته‌های آموزشی میزان قلدری را تا حدود چشمگیری کاهش داده و یا از شیوع قلدری جلوگیری نمایند. این برنامه مداخله‌ای و پیشگیری از قلدری در دو سطح خانواده و مدرسه را در برمی‌گیرد».

فصل چهارم کتاب به صورت تئوری و عملی نحوه برخورد با فرد یا دانش‌آموز قلدر را آموزش می‌دهد به گونه‌ای فرد یا دانش‌آموز قلدربه آسانی تغییر رویه داده و در تحصیل و پیشرفت تحصیلی با موفقیت روبرو خواهد شد.
 
این کتاب از سوی انتشارات رویای‌آبی قزوین در 160صفحه و با قیمت 120هزار تومان چاپ و روانه بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها