کتاب «شکوه ونگوگ؛ انسانشناسی تحسین» نوشتۀ ناتالی اِنیک با ترجمۀ حسین خیاطی توسط نشر نی منتشر شد.
در توضیح پشت جلد این کتاب آمده است: «ونگوگ تجسم چیزی فراتر از گرایشی هنری است. او تجسم الگوی تازهای از هنرمند به شمار میآید. از زمان ونگوگ به بعد، نگاه معمول به آفرینش هنری تغییر کرده است. این شخصیت یکتا درحالی مطرح شده که همان اجتماعی به او علاقهمند شده که پیشتر وی را گرفتار کرده بود. اما اجتماع نیز بدین وسیله دگرگون شده است. پرسش کتاب حاضر این است که ونگوگ چطور قدیس شد؟ ناتالی انیک، پژوهشگر نامدار حوزه جامعهشناسی هنر، این رویداد را در شش مرحله بررسی کرده است: کار ونگوگ به معما و زندگیاش به افسانه و تقدیرش به رسوایی بدل شد، نقاشیهایش را به فروش گذاشتند و به نمایش درآوردند و مکانهایی که رفته بود و اشیایی که لمس کرده بود به یادگاری بدل شد.
ونگوگ نه فقط به تاریخ هنر و نقد، که موضوعشان برساخت عظمت هنری است، بلکه به همان اندازه به تاریخ دین تعلق دارد، که کارش بررسی برساخت ایثارگرانۀ عظمت است؛ به سنت زندگینامهنویسی و قدیسنگاری مربوط است، که قصدش واکاوی نظامهای تحسین و قهرمانسازی است؛ به روانپزشکی، روانشناسی و انسانشناسی مرتبط است، که موضوع کارشان انحراف و یکتایی است؛ به اقتصاد تعلق دارد، که پولیسازی ارزشِ منتسب به اثر را وا میکاود؛ و دست آخر به جامعهشناسی دین هم بیربط نیست که در خصوص منزلت یادگاریها، زیارت و تاوان یا کفاره تحقیق میکند.»
اِنیک معتقد است موضوع درک نشدنِ ونگوگ میان عموم افسانه است و حقیقت ندارد. اختلاف بین این موضوع و استقبال واقعی منتقدان از ونگوگ را میتوان برحسب تفاوت بین این دو سطح تبیین کرد؛ یعنی نگاه عوام و منتقدان به ونگوگ. با این ملاحظه که ردپای فعالیت منتقدان به ناگزیر در روزنامهها و بسترهای تخصصی به جا میماند و برعکس، نظر عامۀ مردم چنان گفتاری شفاهی است که بهزحمت به آیندگان منتقل میشود. ازاینرو نویسنده نقدهای چاپشدۀ آن زمان را با ظریفترین جزئیات تحلیل میکند؛ اما در مقام مورخ نمیتواند به ادراکها و قضاوتهای عادی که در هیچ گفتمان معتبری نمیگنجند دسترسی داشته باشد.
این اثر طی سه بخش به بررسی ونگوگ و شکوه او میپردازد: انحراف، احیا: از سکوت تا هرمنوتیک، افسانۀ باشکوه. آشتی: ونگوگ بر برابر ونسان، دیوانگی و ایثار. زیارت: پول بهمثابه ابزار تاوان، نگاه بهمثابه ابزار تاوان، حضور بهمثابه ابزار تاوان. در نهایت در بخش نهایی به نتیجهگیری درمورد نظام هنری ونگوگ میپردازد.
سخن گفتن از اینکه ونگوگِ متوفی سال ۱۸۹۰ چگونه به همان ونگوگی تبدیل شد که در دهۀ ۱۹۹۰ او را گرامی میدارند، کافی نیست. نام آشنای ونگوگ همواره تصاویر خاصی را در ذهنمان مجسم میکند: هنرمندی باعظمت و مقهور دیوانگی، گلهای زنبق و آفتابگردان، شبهای پرستاره، قیمت سرسامآور نقاشیهایش و غیره. امروزه این تصاویر آنقدر رایجاند که بهندرت به مخیلۀ کسی خطور میکند تصویر رایج ونگوگ و مؤلفهها و منشأ آن را به پرسش بگیرد. اما کتاب حاضر چنین قصدی دارد. چنانچه در قسمتی از پیشگفتار این کتاب میخوانیم: «با ردگیری برساخت افسانۀ ونگوگ، بهترتیب زمانی و بهلحاظ درونمایه کشف میکنیم که چگونه انسانی به نام ونسان ونگوگ بهتدریج به چهرهای عام بدل میشود که بهسبب یکتاییاش مورد توجه و بهسبب عظمتش درخور تحسین است و بهسان قدیسی واقعی او را گرامی میدارند.»
نویسنده ضمن بیان اینکه بهجای جامعهشناسی از «انسانشناسیِ» تحسین استفاده میکند، مینویسد: «بااینحال موضوع مطالعۀ من پدیدههایی از جامعه است که خواننده و دانشپژوه پیشاپیش به یک اندازه با آنها آشنایی دارند. گفتمان جامعهشناسی هنوز بیش از حد در دام انتظاراتی هنجاری گرفتار است و این از گفتمان مزبور ابزاری برای مدیریت تضادهای ارزشی یا «مسئلههای اجتماعی» میسازد که از جامعهشناس میخواهد خطر نکند و قرائت توجیهی یا انتقادی را که مستلزم استدلال له یا علیه تحسین است وا نهد.»
اِنیک امیدوار است با سخنگفتن از انسانشناسی بهجای جامعهشناسی خواننده همان واکنشی را در پیش بگیرد که هنگام برخورد با مردم سرزمینهای دور دارد؛ یعنی همان کنجکاوی بیطرفانه و همان بیطرفی را در برابر ارزشها از خود نشان دهد و همان فاصلهای را حفظ کند که با آشناترین پدیدهها دارد.
پژوهش حاضر نظریات روشنفکرانِ متخصص را گامبهگام از طریق بررسیهای انتقادی پیش میگیرد و مخاطب را در دل تاریخ با خود همراه میکند و از آثار و نمایشگاههای اولیۀ ونگوگ گرفته تا اولین مواجهه و نقدها بر آثارش را بر مخاطبان آشکار میسازد. روش پژوهش حاضر کمتر وامدار جامعهشناسی و تاریخ هنر و بیشتر ملهم از تاریخ است و دو غایت ویژۀ کار مورخان یعنی «پیروی از پیرنگ ماجرا» و «وضوحبخشی» را پاس میدارد.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «با عنایت به وضعیت فعلی علوم اجتماعی شاید چنین بررسیهای خاصی بسیار دشوار به نظر بیاید؛ زیرا این علوم بهطور سنتی به یکتایی چیزها کار ندارند. برساختِ علمی موضوع پژوهش بهویژه از طریق آمار مستلزم عامنگری است و با هرگونه یکتانگری میانهای ندارد... با این وصف قصدم دقیقاً انجام چنین کاری است و به گونهای بررسی یکتانگرانۀ موضوع ونگوگ را انجام میدهم که پدیدههای مشابه دیگر را هم در بر گیرد.»
کتاب شکوه ونگوگ؛ انسانشناسی تحسین در ۳۴۶ صفحه، با بهای ۲۴۰هزار تومان قابل خریداری است. همچنین علاقهمندان میتوانند نسخۀ الکترونیکی آن را از فیدیبو دریافت کنند.
نظر شما