او ادامه داد: هنگامیکه از تفریح بهصورت درمانی استفاده میشود، برخلاف بسیاری از روشهای درمانی دیگر، میتواند لحظات جذاب و آموزشپذیری را ایجاد کند. تفریحدرمانی مخصوصاً برای نوجوانها عالی است زیرا مهارتها و علایق آنها را به کار میگیرد تا بر آنچه آنها را آزار میدهد تمرکز کنند. بهعنوانمثال، یک نوجوان درونگرا که عاشق طراحی یا نقاشی است، این فرصت را دارد که یک اثر هنری خلق کند و به نوجوان اجازه میدهد مسائل را به شیوهای راحتتر بیان کند.
به گفته او، مخاطبان اصلی این کتاب درمانگران، مشاوران، متخصصان بالینی، مددکاران اجتماعی و معلمان و والدین هستند. فعالیتهای عالی این کتاب برای سنین نوجوان نوشته شده اما برحسب تجربه متخصصین این حوزه فعالیتهای این کتاب را میتوان برای سنین دیگر هم استفاده کرد. زیرا بسیاری از موضوعات مختلف را به صورت ساده پوشش می دهد و مانند دستور غذا ارائه شده است. این فعالیتها زمینههای زیادی را شامل میشود، مانند خودکاوی، بیان خلاق، گروه سازی، توسعه مهارتهای مقابلهای، آموزش اوقات فراغت و موارد دیگر. این کتاب برای مراجعین در تمام سنین به صورت( فردی و گروهی) عالی است و در جلسات خانوادگی هم قابل استفاده است.
عرب زاده کوپائی با بیان اینکه این بازیهای درمانی سرگرمکننده و فراگیر دستورالعملهای گامبهگام به شما نشان میدهد که چگونه نوجوانها را راهنمایی کنید، زیرا آنها همهچیز را از برچسب زدن به احساسات خود گرفته تا روشهای خلاقانه تخلیه ناامیدی با فنهایی که شامل ذهنآگاهی و خودکاوی و..... است، تمرین میکنند عنوان کرد: با استفاده از این کتاب ابزارهایی را در اختیار نوجوانها قرار می دهید تا بهطور مؤثر در چالشهای زندگی رهیابی کنند تا بتوانند به بزرگسالانی با اعتمادبهنفس و خودآگاه تبدیل شوند.
به گفته او، بازیهای این کتاب برای مراجعین در تمام سنین به صورت( فردی و گروهی) عالی است. همچنین «نکات حرفهای» در هر فعالیت گنجانده شده تا به شما ایدههایی برای انطباق فعالیت با نیازهای نوجوانهای خود ارائه گردد. جلسه توجیهی بعد از یک فعالیت به همان اندازه فعالیت مهم است، بحثی که بعد از یک فعالیت دارید، تجربیات یادگیری، بینشها و آن لحظات «آها» را ارائه میکند که مدتها پس از پایان فعالیت در بین نوجوانها مأنوس میشود. با هر فعالیت، چند «سؤال بحث و گفتگو» با پایان باز ارائه شده تا به نوجوانها کمک کنیم تا فعالیت را در چشمانداز خود قرار دهند. می توانید از این سؤالات بهعنوان نقطه شروع استفاده کنید. بخش بحث هر فعالیت بهعنوان یک نقطه محوری مهم است که در آن نوجوانها میتوانند آنچه را که در طول یک فعالیت یاد گرفتهاند در زندگی روزمره خود به کار ببرند.
او با تأکید بر اینکه کار کردن با نوجوانها میتواند چالشبرانگیز باشد، اما در نهایت بسیار ارزشمند است یادآور شد: نویسنده بازیهای درمانی برای نوجوانها را پدید آورده تا به متخصصان یا هر فردی که به دنبال کمک به نوجوانها است فعالیتهای عملی بدهد تا گفتگوهای مهمی را برای کمک به نوجوانها در دنیای امروز شروع کنند. یک فعالیت تفریحی عالی همچنین میتواند حالت تدافعی را خنثی کند و به نوجوان اجازه دهد تا ایدههای جدید ایجاد کند. وقتی این اتفاق میافتد، پتانسیل تجربیات یادگیری میتواند شگفتانگیز باشد، حتی زندگی در حال تغییر است.
عرب زاده کوپائی گفت: اگر مانند بسیاری از افراد حرفهای هستید که با نوجوانها کار میکنند یا والدینی که آنها را بزرگ میکنند، هرروز در حال انجام انواع مسئولیتها هستید. احتمالاً آرزو میکنید که بتوانید زمان بیشتری را به برنامهریزی دقیق فعالیت اختصاص دهید. همچنین، احتمالاً با بودجه محدودی کار میکنید. شما بهسادگی منابعی ندارید که بتوانید روی بازیهای گرانقیمت یا برنامههای درسی هزینه کنید که مطمئن نیستید کارساز هستند.
او در پایان بیان کرد: این کتاب به شما فرصتی میدهد تا جلسات ساده گروهی و انفرادی را با حداقل زمان آمادهسازی اجرا کنید. بهتر از همه، بسیاری از فعالیتهای این کتاب فقط به وسایلی نیاز دارند که بهراحتی میتوانید آنها را پیدا کنید که احتمالاً از قبل در اختیاردارید. به نوجوانها کمک کنید تا خود را با مهارتهایی برای مدیریت هیجانات و گام گذاشتن در پتانسیلهایشان تجهیز شوند.
کتاب «بازی درمانی برای نوجوانها، 150 فعالیت برای بهبود عزتنفس، مهارتهای ارتباطی و مقابلهای» نوشته کوین گروزوسکی و به ترجمه زهره عرب زاده کوپائی و لیلا سجادی از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده است.
نظر شما