در ابتدای مراسم پس از قرائت قرآن کریم، کلیپ عاشورایی «مکن ای صبح طلوع» به رهبری لوریس چکناواریان پخش شد و در ادامه سهیل محمودی ضمن خوشامد به حضار افزود: آیین سوگواری امام حسین(ع) از جدیترین و همگانیترین آیینهای اسلام است. یک آیین نوروزی داریم که برخاسته از مردم است و یک آیین سوگ که همین محرم است.
در ادامه محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: در نگرشهای مختلفی که ما به گردشگری فرهنگ داریم، گردشگری مقولهای فرهنگی بر پایه تعاملات اجتماعی است. امروزه اگرچه گردشگری درآمدزاست اما هدف اولیه نیست؛ بلکه [هدف] توسعه فرهنگی و باز کردن نمای کشور در آیینه فرهنگ است. در همین گردشگری هم شاخههایی چون میراث، هنری و آیینی داریم. ابررویداد اربعین برای ما الان خیلی مهم است. ما هم آن را بررسی کردیم و ثابت شد که مهمترین رویداد مذهبی دنیاست.
ایمانی در پایان با اشاره به گفته هانری کربن که شیعه توانسته است ضمن حفظ مذهب گذشته با تکیه بر امامی که خواهد آمد آینده را هم داشته باشد و این در هیچ دین و مذهبی نیست گفت: یکی از عللی که باعث میشود چراغ امام حسین(ع) خاموش نشود، وجود امام عصر(عج) است که همین موضوع شیعه و نهضتش را زنده نگه میدارد.
در ادامه مراسم هوشنگ جاوید گفت: هفته آینده پس از بیستویک سال صدای بیستوپنج منقبتخوان ازسوی حوزه هنری رونمایی میشود و بسیاری از این منقبتخوانها از دنیا رفتهاند.
وی افزود: مسئله فعلی ما موضوعات تعزیه اجتماعی در ایران است که اصلاً به آن توجهی نکردهایم و شاید ندانیم چیست. درحالیکه سوگواریهای اجتماعی، سوگواری مذهبی را تقویت کرده حالآنکه خودش در طول زمان ضعیف شده است. ما حتی در کردستان شیونگاه داشتیم. الان هم وجود دارد اما ضعیف شده است. زمانهای سوگواری خیلی مهم است که برخی سنتی هستند مثل درو کردن تعزیه عاشورا که دقیقاً زمانی برگزار میشود که بخواهند گندم درو کنند تا محصولشان زیاد شود.
این پژوهشگر پیشکسوت آیینهای ایرانی افزود: درباره موسیقی اصالتها، ریتم، تلفیق، تیپ و... را داشتیم که اصلاً رعایت نکردیم و همهچیز الان رها شده و در واقع از جوانها ایراد هم میگیریم که چرا درست رعایت نمیکنند؛ درحالیکه اصلاً راه درستش را یاد نگرفتهاند. حتی نوحهخوانی در کشور ما جایگاه خاص از قدیم داشته که بدان بیتوجهی کردهایم.
نویسنده کتاب موسیقی رمضان افزود: نخستین زنی که بعد واقعه کربلا مرثیه خاص اجرا میکند امالبنین(س) مادر حضرت عباس(ع) است. در طول سالهای بعد واقعه هم بین اعراب مرثیه به راه میافتاد؛ ولی مرثیهسرایی ایرانیان قرن اول و دوم هجری وجود داشت، که اینها ناشناخته مانده است؛ چون به زبان عربی است. ای کاش کسی پیدا شود و این موارد را ترجمه کند. سوگ از کیومرث و فریدون در ایران شروع میشود و نخستین سوگواری گروهی به مرثیه سیاوش و سپس به رستم میرسد. مرثیهنامهنویسی از عهد ساسانی به بعد شروع میشود و بعد به دوره اسلامی میرسیم. تحول مرثیه در ایران از قرن هفتم شروع میشود. کسایی مروزی اولین نوحه معروف را دارد که مربوط به کربلاست.
در ادامه سهیل محمودی نیز طی صحبتهایی گفت: تهران از سالهای آغارین قرن نوزدهم دو وجهه عزاداری را دارد. یکی در خانوادهای رجال قاجار است؛ مخصوصاً بانوان خاندانهای خاص. دوم تکیهدولتیها که متأسفانه اینها از بین رفتهاند. تنها یک کوچه الان به نامش مانده است. هرچند آن دوره ششهفتهزار نفر را در خود جا میداد.
وی در ادامه یادآور شد: نسل عزاداریها در هیئتها شکل میگیرد. هیئت در جمع کردن مردم مهمتر از مساجد بود. این هئیتها مبنای عزاداری در تهران میشوند. حتی چهارپایهخوانی در بازار و هیئتها داشتیم.
در ادامه علی صابر دقایقی به خواندن مرثیه دشتی پرداخت.
بخش پایانی این مراسم نیز به تجلیل از استاد داود فتحعلیبیگی پیشکسوت عرصه تعزیه و نمایشهای آیینی و سنتی ایرانی اختصاص داشت که این بخش با حضور دکتر رحمت امینی، علیرضا تابش، هوشنگ جاوید، محمدحسین ایمانی خوشخو برگزار شد.
سپس فتحعلیبیگی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: به خود امام حسین(ع) قسم هر کار کردم برای خودش بود و توقعی هم از هیچکس برای کاری ندارم. تعزیه زیاد اجرا کردم. در یکی از این تعزیهها نقش حر را داشتم و آن را نگه داشتم برای خودم بلکه شفیعم باشد.
نظر شما