ناصر آویژه، «نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران - مبارک» را جشنوارهای منظم، با ساختاری محترم و درحال رشد معرفی کرد.
آویژه درباره داستان «عقاب» گفت: «این نمایش ماجرای عقابی درحال مرگ است که از کوتاهی عمر خود گلایه دارد و در جستوجوی این معنا به کلاغی برمیخورد که عمری سیصدساله دارد. کلاغ دلیل عمر بلند خود را پرواز در ارتفاعات کم و خوردن زباله و دورریختنیها میداند و اینجاست که عقاب به این نتیجه میرسد که: «این خاصیت مردار است... عمر مردارخوران بسیار است». عقاب در این گفتوگو به خاطر میآورد که با وجود عمر کوتاهش همیشه در اوج آسمانها، عزت، پرواز بلند و خوراک پاک داشته است و دیگر از این موضوع گلایهای ندارد.»
این هنرمند ادامه داد: «ما نیز این قصه را با ماجراهایی امروزی از یک استاد نمایش عروسکی ترکیب کردیم با این مفهوم که اگر بخواهی در اوج عزت باشی، قطعاً شرایطی سخت و گاهی عمری کوتاه خواهی داشت.»
آویژه تصریح کرد: «نمایشنامه «عقاب» نوشته من و خانم داوودی است که آن را براساس شعر «عقاب» سروده پرویز ناتل خانلری به نگارش درآوردهایم. ناتل خانلری این شعر را در وزن مثنوی و به عشق صادق هدایت سروده است. در واقع طرح اولیه این اثر براساس یکی از قصههای الکساندر پوشکین نوشته شده است. ما سعی کردیم تا این شعر سنتی کلاسیک را امروزی کنیم؛ امروزی به این معنا که با اضافه کردن یک داستان از روزگار فعلی، تماشاگر را با دنیایی نمادین مواجه کنیم. «عقاب» نمایشی عروسکی برای بزرگسالان با سه پرسوناژ است که اشعار آن بدون تغییر استفاده میشود.»
کارگردان نمایش «عقاب» همچنین برگزاری روند جشنواره را بسیار عالی دانست و گفت: «جشنواره نظم و انضباط خوبی داشت و خوشبختانه با استقبال خوب تماشاگران همراه بود.»
وی با اشاره به کیفیت آثار توضیح داد: «کیفیت آثار نسبتاً خوب بود اما شاید آنطور که انتظار داشتیم نبود. البته مسائل زیادی همچون شرایط اجتماعی، تعلیق چندماهه زمان برگزاری جشنواره، هزینه تولید و... روی کیفیت آثار تأثیر میگذارد که نمیتوان آن را نادیده گرفت.»
کارگردان نمایش «عقاب» افزود: «ما برای داشتن آثار باکیفیت باید در طول سال به تولید نمایشهای عروسکی توجه کنیم تا بتوانیم در جشنواره ثمره آن را ببینیم.»
وی با اشاره به حضور و همراهی دبیر جشنواره در طول مدتزمان برگزاری رویداد توضیح داد: «حجازیفر بهشدت در دوران جشنواره همراه گروهها بود و با توجه به روند برگزاری اگر برای چندین سال متوالی با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی در این سمت باقی بماند، قطعاً اتفاقات خوبی برای این رویداد رقم خواهد زد.»
این هنرمند شیوه داوری این دوره را هم از نکات مثبت آن دانست و گفت: «به نظرم داوریهای این دوره تمرین دموکراسی بود. البته تجربه ثابت کرده است که خرد جمعی در داوری تاکنون اتفاق خوبی رقم نزده است؛ باوجوداین، امیدوارم این بار شاهد نتیجه خوبی باشیم.»
آویژه در پایان گفت: «نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران - مبارک جشنوارهای منظم، با ساختاری محترم و درحال رشد بود.»
نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران - مبارک، از هشتم تا هجدهم تیر به دبیری هادی حجازیفر در تهران برگزار شد.
نظر شما