دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
تبیین ابعاد تئاتر دوران صفوی

تئاتر هنری کهن و آکنده از مفهوم در ایران است که سابقه‌ای طولانی‌ دارد. تئاتر ایران از دوران اشکانیان شروع شده است، زمانی که سورنا با یک مجسمه چوبی به اجرای نمایش پرداخت و این روند گذشت و گذشت تا در دوران قاجار به اوج خود رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ یعقوب آژند، زاده ۲۹ خرداد ۱۳۲۸ پژوهشگر ایرانی تاریخ، هنر و ادبیات است. آژند دوره کارشناسی تاریخ را در دانشگاه تبریز، دوره کارشناسی ارشد را در پژوهشکده فرهنگ ایران و دوره دکتری تاریخ را در دانشگاه تهران گذرانده است. امروز به مناسبت سالروز تولدش نگاهی به کتاب‌ «نمایش در دوران صفوی» او داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تئاتر هنری کهن و آکنده از مفهوم در ایران است که سابقه‌ای طولانی‌ دارد. تئاتر ایران از دوران اشکانیان شروع شده است، زمانی که سورنا با یک مجسمه چوبی به اجرای نمایش پرداخت و این روند گذشت و گذشت تا در دوران قاجار به اوج خود رسید. در دوره صفوی نیز هنر تئاتر دنبال می‌شد و به خوبی در حال اجرا شدن بود، یعقوب آژند پژوهشگر تاریخ هنر درباره این موضوع کتابی با عنوان «نمایش در دوره صفوی» نگاشته است. این کتاب در 3 فصل «نمایش‌های مذهبی»، «نمایش‌های غیر مذهبی» و «نمایش‌های اهل سخن» تدوین شده است.

در مقدمه این کتاب نوشته شده:
می‌دانیم که در بستر فرهنگی ایران مقوله نمایش و نمایشگران همواره در دامنه طیبت، ظرافت و لودگی تفسیر می‌شد و این عرصه از فعالیت‌های بشری به‌جد گرفته نمی‌شد و به ویژه هنگامی که این نوع کوشندگی‌ها در حصار شرع و ایمان قرار می‌گرفت، نااهل، پرت و خارج از بحث که اخلاقیات را مخدوش می‌کند، به حساب می‌آمد. در حالی که باز می‌دانیم که این نوع کوشندگی‌ها در بستر عرفیات جامعه جریان داشت و بخش مهمی از زندگی انسان‌ها را به خود جلب می‌کرد. بار و وجه عامیانگی این نوع مقولات موجب می‌شد فرهیختگان جامعه به حیطه آن نزدیک نشوند و با بداخمی بدان بنگرند و آن را دارای سخافت مضمون بدانند و دامن از صحبت آن در چینند. این گرایش‌ها و دل‌نمودگی‌ها، که شاید پاره‌ای از واقعیت را نیز در خود داشته باشد، کارستان حسین واعظ کاشفی را دوچندان معنادار می‌کند.

 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها