سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
جلد دوم کتاب «شیوه کمانچه‌نوازی» منتشر شد

کتاب دوم «شیوه کمانچه‌نوازی» تألیف اردشیر کامکار (آهنگساز، نوازنده و مدرس کمانچه) توسط نشر هستان منتشر شد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اردشیر کامکار در توضیح جلد دوم کتاب «شیوه کمانچه‌نوازی» گفت: از سال‌های آغازین فعالیت هنری‌ام همواره در تلاش برای ارتقای جایگاه کمانچه در موسیقی سنتی ایران بوده‌ام. در این رهگذر کوشش خود را بر جنبه‌های گوناگون اعم از ساختن و نواختن قطعات مختلف (در قالب تک‌نوازی و گروه‌نوازی) و تألیف و آموزش ارتقای سطح تکنیکی این ساز گمارده‌ام. اینک پس از دهه‌ها فعالیت مستمر در این عرصه، خوش‌حالم که کمانچه جایگاه والای خود را در موسیقی ایرانی یافته، آهنگ‌سازان با امکانات وسیع برای آن می‌نویسند و نوازندگان جوان و توانا آن را بسیار پراحساس، توانمند و بیانگر می‌نوازند. این بار تلاش خود را پس از سال‌ها آموزش، معطوف به تألیف کتاب آموزش پایه کمانچه براساس ویژگی‌های موسیقی ایرانی و موسیقی محلی کردم و نتیجه آن کتاب حاضر است که می‌تواند در هنرستان و آموزشگاه‌ها مورد استفاده هنرجویان قرار گیرد.

در پیش‌گفتار جلد دوم این کتاب آمده است: «مجلّدِ پیشِ رو، با هدف سوق دادن هنرجو از سطح مقدماتی به متوسطه تألیف شده‌ است. در این کتاب، با تأکید ویژه بر شخصیت ساز کمانچه و نیز حفظ حالت‌ها و اصالت موسیقی نواحی و کلاسیک ایران سعی بر این است که تکنیک‌های نوازندگیِ ساز کمانچه (از قبیل پوزیسیون‌های دوم و سوم، ترمولو، تریل، تکیه، درّابِ چپ، تعویض سیم و چرخش کاسه) در قالبِ انواع تمرین و اتود، گام‌نوازی، قطعه و دونوازی آموزش داده شود. همچنین با هدف سهولت در آموزش، سعی شده است تمریناتی با ملودی‌های زیبا و روان که برای هنرجو جذابیت داشته باشند، نوشته شود.
برای آشنایی هرچه بیشتر هنرجویان با ردیف، که یکی از دغدغه‌های مهم نگارنده در این مجموعه است، می‌توان به گوشه‌ها و قطعاتی الهام‌گرفته از ردیف‌های میرزاعبدالله و دوامی اشاره نمود که به‌شکلی ساده و متناسب با سطح هنرجو ارائه شده‌اند. همچنین سعی شده است تعدادی از ملودی‌های متنوع و زیبای نواحی ایران به‌عنوان دست‌مایه‌ای برای ساختن قطعات مختلف کتاب استفاده گردد تا هنرجویان ضمن آشنایی با ملودی‌های نواحی، با تکنیک‌های متنوع در کمانچه‌نوازی معاصر نیز آشنا گردند. دونوازی‌های موجود در کتاب، به‌هدف ارتقای هنرجویان در زمینه‌ی بهتر شنیدنِ صدای ساز خود و بقیه‌ی ساز‌ها در گروه‌نوازی، هماهنگی به‌لحاظ ریتم و فواصل، و نیز درک بهتر از بافت‌های مختلف موسیقایی نوشته شده است. در بخش‌هایی از کتاب، قطعاتی از سایر موسیقی‌دانان ایرانی برای ساز کمانچه تنظیم و آوانگاری شده‌ است تا در کنار سایر بخش‌ها، مجموعه‌ای کارساز در راستای ارتقای سطح آموزش نوازندگی کمانچه به علاقه‌مندان و هنرجویان این ساز اصیل تقدیم شود.

در این کتاب سرعت درج‌شده در بالای تمرین‌ها، براساس نسخه‌ی صوتی نوشته شده و سرعتِ مورد نظر نگارنده برای اجرای هنرجویان در این سطح است و به همین خاطر او به هنرجویان توصیه کرده است در ابتدا تمرین‌ها را با سرعت پایین‌تری نواخته و سپس به‌تدریج، به سرعت مدنظر نگارنده نزدیک شوند؛ حتی درصورت توانمندی، با سرعت بیشتری بنوازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها