کارشناس ادبیات پایداری معتقد است روایتهای پشت صحنه جنگ در بیست سال گذشته بیش از روایات میدان جنگ مورد استقبال مخاطب است.
بشیری در این نشست با اشاره به لزوم آیندهنگری در ادبیات پایداری اظهار کرد: ایدهپردازی باید نظاممند شود و در ادبیات دفاع مقدس بیشتر به آن پرداخته شود و مورد توجه قرار بگیرد، یکی از جنبههای مهم ایدهپردازی نوآوری است و نوآوری باید در ادبیات پایداری بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: در حوزه نشر دفاع مقدس کتابهای نوآورانه خیلی خیلی کم داریم، حداقل در سی سال گذشته توجه زیادی به نوآوری در کتابهای دفاع مقدس نشده است، همچنین در ادبیات دفاع مقدس به مهدویت توجه نشده است، که میتواند راهگشا باشد.
کارشناس ادبیات پایداری با اشاره به کتاب «طناب کشی» گفت: این کتاب به بهانه جنگ ایران و عراق بود که اسم این کتاب ایده خوبی بود که به مرور معنی بیشتری به خود گرفت و یک نمونه کامل ایدهپردازی در ادبیات دفاع مقدس است.
آیندهنگری در ادبیات دفاع مقدس دیده نمیشود
ضامنی در این نشست اظهار کرد: درباره رویکردهای و فرایندها در ادبیات به قدر کافی صحبت شده، اما بخشی که در ادبیات دفاع مقدس کمتر مورد توجه بوده نگاه آیندهنگرانه به ادبیات دفاع مقدس است در حالی که این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی افزود: در چهل سال گذشته به ویژه ده سال گذشته یک مطالعه با آیندهنگری در حوزه دفاع مقدس نداشتیم. مراکز و موسسات فعال در این حوزه هیچ مطالعه آیندهنگری نکردند، البته آیندهنگری در حوزه جنگ سخت انجام شده اما در ادبیات دفاع مقدس کاملا مغفول ماندهاست.
کارشناس ادبیات پایداری ادامه داد: با یک برنامهریزی و با شناخت روند میتوان یک آینده مطلوب را بسازیم، مطالعات علمی که نشان دهد ادبیات دفاع مقدس در دو دهه آینده چه موضوعاتی آن را تحت تاثیر قرار میدهد پیشبینی نشده است، در حالی که متغیرهایی در حوزه ادبیات دفاع مقدس وجود دارد که باید شناسایی شود.
ضامنی اضافه کرد: همه اطلاعاتی که در حوزه دفاع مقدس ثبت و ضبط شده است ذیل ادبیات دفاع مقدس تعریف میشود، آنچه ادبیات دفاع مقدس را خواندنی میکند ایده پردازی این آثار است، زیرا دفاع مقدس امری است که در آن تا حدی میتوان خلاقیت را وارد عمل کرد.
وی تاکید کرد: کتابهای متعدد این سال جهان هشت سال دفاع مقدس را به خوبی توصیف نکرده است، زیرا لازم است تا حدی از فلسفه استفاده شود، البته کتابهایی که در این سالها مورد استقبال مخاطب بوده است ادبیات داستانی بوده نه ادبیات تاریخی و مستند.
کارشناس ادبیات پایداری تصریح کرد: از سال ۸۲ داستانهای پس جنگ بیشتر مورد استقبال مخاطب بوده است، در حالی که در دهه هفتاد بیشتر کتابهای دفاع مقدس به خود جنگ میپرداخته است و خاطرات رزمندگان، شهدا و فرماندگان بوده است.
خوراک ادبیات پایداری برای نسل جدید تولید نشده است
محبوبه معراجیپور در این نشست گفت: در این روزها از دهه هشتادیها پرسیدیم که در حوزه دفاع مقدس مطالعاتی داشتهاند یا خیر که ۹۹ درصد معتقد بودند خوراک خوبی در این حوزه وجود ندارد که به معنای عدم آیندهنگری در این حوزه است.
وی افزود: ادبیات در حوزه دفاع مقدس ادبیات باید مستند باشد، بخشی از خاطرات از رزمندگان و شهدا بزرگنمایی است و باعث میشود نسل جوان فکر کند با شهدا فاصله زیادی دارد در حالی که آنها نیز افراد عادی بودند.
کارشناس ادبیات پایداری تصریح کرد: باید آیندهنگری برای نسلهای آینده دیده شود، باید بدانیم در سی سال آینده مذاق خواننده به چه سبک کتابهایی است.
گفتنیاست سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشتماه در مصلای امام خمینی(ره) و همزمان بهصورت مجازی در ketab.ir برگزار میشود.
نظر شما