پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
توجه هرچه بیشتر به داستان‌های اقلیمی، آینده ادبیات را روشن‌ می‌کند

مهدی کردفیروزجایی، نویسنده و منتقد ادبی تأإید دارد که پرداختن هرچه بیشتر نویسندگان به آداب و رسوم اقلیم‌های مختلف باعث جذاب‌تر آثار ایرانی و روشن‌ شدن آینده و چشم‌انداز ادبیات می‌شود.

مهدی کردفیروزجایی در حاشیه برپایی نمایشگاه کتاب 1402، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با انتقاد از وجود نوعی تمرکز محوری و توجه خاص به پایتخت در حوزه ادبیات داستانی کشورمان عنوان کرد: متأسفانه در حوزه فرهنگ و ادبیات تنها بر آموزش نویسندگان و شاعران جوان تهرانی تمرکز می‌شود و اگر بر همین منوال پیش برود آینده روشنی نداریم چراکه حرف‌های اندکی برای گفتن خواهیم داشت و مدام همه‌چیز را تکرار می‌کنیم.
 
این نویسنده با تأکید بر اینکه تعداد آثار قابل قبول در ادبیات داستانی امروز محدود نیست، افزود: در عین حال برای رسیدن به چشم‌اندازی مطلوب  باید در کنار تکنیک و وسایل آموزشی از فضاهای نامکشوف دیگر و روابط بین انسان‌های مختلف بهره ببریم. مگر داخل تاکسی یا کافه چقدر قادر خواهیم بود داستان خلق کنیم که این همه تولید می‌شود؟ عناصر ماجراساز با فرم قابلیت بازی دارند و این حجم بالا به تکرار می‌انجامد. شما چقدر از کافه و تاکسی می‌خواهید بنویسید؟ باید بیرون بیاییم و آداب و رسوم مردم را دقیق‌تر و ظریف‌تر ببینیم، نوع متفاوتی از عزاداری و شادی را ببینیم، عروسی و عزای متفاوت مردم هر منطقه را دیگرگونه ببینیم و روایت کنیم.
 
وی با تأکید بر اینکه نیازی نیست نشان دهیم که چقدر یک موضوع جذاب است،  گفت: شاید این یک نوع آسیب‌شناسی باشد و باید پیشنهاد دهیم که بدیل بهتری برای آن پیدا شود. هر چقدر گستره وسیع‌تری را در نظر بگیریم و افراد جدیدتری که توان روایت جاهای دیگر را داشته باشند را بیابیم آینده ادبیات داستانی ما را امیدوارکننده‌ می‌کند.
 
این منتقد ادبی توضیح داد: به عنوان نمونه وقتی ما می‌خواهیم در مورد کُردستان بنویسیم که فضا و زبان جدیدی داشته باشد باید نویسندگان آن اقلیم را به نوشتن درباره آداب و رسوم منطقه‌شان تشویق کنیم. برای رشد کیفی در ادبیات داستانی باید توجه ویژه‌ای به اقلیم آنجا و زیست‌ بومی کردستان بشود و هنر نویسندگی در اختیار استعدادهای بومی قرار بگیرد تا بتوانند روایتگری کنند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر باید نویسنده‌های تهرانی از تهران بیرون بروند و جاهای دیگر را تجربه کنند. به عنوان نمونه نویسنده‌ای که می‌خواهد درباره مازندران بنویسد باید با ورزش‌های خاص آن منطقه آشنا باشد. هر استان و منطقه‌ای بازی، پوشش، طبیعت، هنر، سنت و روحیات خودش را دارد که باید در داستان‌ها موردتوجه قرارگیرد و غفلت از آن باعث شده که داستان امروز ما رنگ و بو نداشته باشد. بنابراین باید به اقلیم و سرزمین توجه خاص شود و لازمه‌اش بهادادن به نویسندگان بومی است.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از  ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir  برگزار می‌شود.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها