شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
تازه‌های کتاب ندای تاریخ در نمایشگاه کتاب 1402/ از «جهان‌نمای تاریخ» تا «زندگی و زمانه رناتو گوتوزو»

نشر ندای تاریخ ناشر اختصاصی حوزه‌ی تاریخ جهان از دوره‌ی باستان تا تاریخ معاصر با تازه‌های کتاب خود همچون سال‌های پیش در نمایشگاه سی‌وچهارم کتاب تهران حضوری چشمگیر دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات ندای تاریخ با بیش از 10 تالیف و ترجمه‌ تازه به نمایشگاه کتاب آمد.

نشر ندای تاریخ ناشر اختصاصی حوزه‌ تاریخ جهان از دوره‌ باستان تا تاریخ معاصر با تازه‌های کتاب خود همچون سال‌های پیش در نمایشگاه سی‌وچهارم کتاب تهران حضوری چشمگیر دارد.

رقیه آقابالازاده که در این غرفه حضور داشت، گفت: کتاب‌های این انتشارات بیشتر سه‌ حوزه‌ ادبیات، تاریخ ایران باستان و باستان‌شناسی و تاریخ ایران اسلامی از ورود اعراب تا تا دوره‌ معاصر را در برمی‌گیرد. 

وی از برنامه‌های پیش روی این نشر در نمایشگاه به حضور امیر کلینی، مترجم کتاب «دنیا در گذر» در سومین روز از برپایی نمایشگاه و حضور کامیار عبدی باستان‌شناس و نویسنده برای رونمایی از کتاب‌های «اهلی‌شدگان» و «تاریخ مختصر میان‌رودان» و حامد وحدتی‌نسب برای رونمایی از کتاب «انسان‌شناسی فرهنگی در باستان‌شناسی» در هفته‌ی پیش رو اشاره کرد.

به‌گفته‌ آقابالازاده، نشر ندای تاریخ با تازه‌های کتاب خود همچون: «جهان‌نمای تاریخ، تبارنامه‌ توصیفی حکومت‌های جهان» نوشته‌ محمد خدایی و حاصل 10 سال کوشش نویسنده، «انسان‌شناسی فرهنگی در باستان‌شناسی» نوشته‌ ریموند اسکوپین با ترجمه‌ سرور خراشادی و حامد وحدتی‌نسب، «ساعات بخت‌آزمایی فیصل شاهزاده حجازی در بین‌النهرین» درباره‌ شکل‌گیری کشور عراق، نوشته‌ زهرا شریف کاظمی بر پایه‌ اسناد تاریخی و روزنامه‌ای، «سفرنامه بنویس» نوشته‌ شقایق فتحعلی‌زاده، «کلیات تاریخ و تمدن هخامنشی»، و «کتاب‌شناسی ماد باستان» نوشته‌ مهرداد نوری مجیری، «من همان سایه‌ی هیچم» نوشته‌ رقیه آقابالازاده، «آفرینش نابرابری» نوشته‌ی کنت فلانری و جویس مارکوس با ترجمه‌ سوده افتخاری، «زندگی و زمانه‌ی رناتو گوتوزو» نوشته‌ مانو ریتزیو کالوسیو ...، ترجمه‌ هدی بلوری در نمایشگاه سی‌وچهارم کتاب تهران حاضر شده است.

سه کتاب؛ «جهان‌نمای تاریخ»، «زندگی و زمانه رناتو گوتوزو» و «من همان سایه هیچم (زندگی‌نامه و منتخب آثار بهروز بلوری)» از تاز‌ه‌های انتشارات ندای تاریخ است. در کتاب «جهان‌نمای تاریخ» بحث از تبارنامه حکومت‌هاست. موضوعی که به‌ تدریج در کنار شرح وقایع به یکی از شاخه‌های علم تاریخ بدل شد. هرچند طی قرن‌های گذشته چندین اثر درباره تاریخ سیاسی حکومت‌ها به رشته تحریر درآمد اما اکثر آنها رویه‌ای ثابت داشته و فاقد نوآوری هستند.


کتاب «جهان‌نمای تاریخ: (تبارنامه توصیفی حکومت‌های جهان از دوران باستان تا عصر حاضر)» تالیف محمد خدایی به بهای پانصد و پنجاه هزار تومان در انتشارات ندای تاریخ منتشر شد. در شرحی بر این کتاب آمده است: «اهتمام در شناخت تبار اشخاص و نسب‌نامه‌نویسی متأثر از توجه اقوام اولیه به حفظ خون پاک به هنگام انتقال قدرت به جانشینان یکی از کهن‌ترین علوم رایج در میان اقوام و ملل بوده که در طول تاریخ، بنا بر مقتضیات زمان و جهت حفظ ساختار طبقات و به‌خصوص شناخت اعضای خاندان‌ها و بزرگان محلی مورد استفاده قرار می‌گرفته است، برای مثال می‌توان به کتیبه‌های باستانی اشاره کرد که در متن آنها  حکمرانان پیش از ذکر وقایع جاری با تأکیدی خاص نام اجداد خویش را بیان کرده‌اند. به مرور گردآوری انساب و نگارش آنها از سوی افراد مطمئن، چنان گسترش یافت که نسب‌نامه‌نویس‌ها در میان جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شدند. با شکل‌گیری دولت‌ها و امپراطوری‌ها در کنار سایر علوم نسب‌نامه‌نویسی و شرح وقایع نیز دچار تحول شده ساختار نوینی یافت. طی این دوران حتی شاهد آن هستیم برخی از پادشاهان برای نیل به مقصود از جمله مشروعیت‌بخشی دینی یا ملی به حکومت خویش، در کنار تدوین تاریخ سیاسی خاندان‌ها و معرفی فرمانروایان به نسب‌نامه‌های جعلی دست می‌یازیدند.

به‌تدریج تبارشناسی در کنار شرح وقایع به یکی از شاخه‌های علم تاریخ بدل شد. هرچند طی قرن‌های گذشته چندین اثر درباره تاریخ سیاسی حکومت‌ها به رشته تحریر درآمد اما اکثر آنها رویه‌ای ثابت داشته و فاقد نوآوری هستند. در قرن‌های معاصر نیز تعدادی از محققین همچون لین پول، زاخائو، زامباور و خلیل ادهم در کتاب‌های خویش به معرفی خاندان‌ها و تبارشناسی آنها پرداختند اما این آثار کاستی‌هایی در اطلاعات اعم از کمی و کیفی دارند. به دلیل دسترسی این محققین به منابع تاریخ اسلام و مسکوکات مسلمین تبارنامه سلسله‌های اسلامی بیشتر مد نظر قرار گرفته و در محتوا، نوع نگارش و تنظیم سال‌شمارها اشتباهاتی مشاهده می‌شود. وسعت و پراکندگی اطلاعات موجب شده در کمتر کتابی با حجمی محدود به تاریخ سیاسی فرمانروایان جهان پرداخته شود، از این رو در این اثر سعی بر آن است تا در کنار رفع نواقص آثار گذشتگان، با گسترش محدوده جغرافیایی و بازه زمانی تعداد بیشتری از حکومت‌های حاکم بر ایران و جهان (خصوصا ملل کمتر شناخته شده از دوران باستان تا حال حاضر) معرفی و نسب‌نامه این سلسله‌ها ترسیم شوند. این مجموعه شامل نسب‌نامه‌های توصیفی فرمانروایان جهان از غرب تا شرق دور است و بار دیگر بخشی از تاریخ ملل را آشکار می‌کند.» 



کتاب دیگر از همین انتشارات «زندگی و زمانه رناتو گوتوزو» نویسندگان:مائوریتزیو کالوسی، سارا ویتفیلد، جیمز هیمن، ماسیمو اونوفری و فابیو کاراپزا گوتوزو (مجموعه مقالات) به ترجمه هدی بلوری است که به قیمت چهارصد و پنجاه هزار تومان روی پیشخان کتابفروشی‌ها رفت. رِناتو گوتوزو، نقاشی ایتالیایی و از نمایندگان پیشگام رئالیسم اجتماعی در دوران جنگ جهانی دوم و پس از آن و از مخالفان فاشیسم بود. در دهه ۱۹۵۰، زمانی که دیگر نقاشان، عرصه انتزاع را می‌آزمودند، گوتوزو به شیوه رئالیسم اجتماعی پرقدرتش وفادار ماند. دیدگاه سیاسی و اجتماعی، از اجزاء بنیادین آثار او بود. مضامین متنوع آثار رِناتو گوتوزو عبارت‌اند از صحنه‌های خیابانی، چشم‌اندازهای زمینی و دریایی، نقش اشیا، درون خانه‌ها و صحنه‌های بزرگ تمثیلی از زندگی معاصر براساس آثار معروف استادان گذشته و حال. مجموعه حاضر شامل چندین مقاله، زندگینامه و آثار این هنرمند ارزشمند است.
                                                                                       


سومین کتاب «من همان سایه هیچم (زندگینامه و منتخب آثار بهروز بلوری) با مصاحبه رقیه آقابالازاده و مشاوره علمی هدی بلوری همچنین ترجمه و ویراستاری فروغ کیان‌زاده به بهای پانصد هزار تومان به چاپ رسید. «هنرمند به جامعه خود بدهکار است.» این جمله ماندگار و پرمعنای همیشگی اوست و او همواره تمام توان خود را پیشه کرده است تا برای جامعه خود مفید و پرثمر باشد. بهروز بلوری، در جوانی در هنرستان هنرهای زیبای پسران تحصیل کرد و از دیدگاه او هرآن چه آموخت و ثمره هر اتفاق هنری در زندگی او را همان چهار سال رقم زده است. او چندین سال به تدریس هنر در بهترین مراکز علمی و آموزشی ایران پرداخت و پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی خود در اروپا به وطن بازگشت.

چهل سال حضور پرتوان و آگاه در ساخت غرفه های نمایشگاهی برای معرفی بسیاری از محصولات ایرانی در سطح جهان موجب شد در سال 1390 ، بهروز بلوری «پدر معماری ایران» خوانده شود. او دیگر می خواست به فضای ذهنی و قلبی خود که همان نقاشی بود بازگردد و با نگاهی تازه وارد عرصه این هنر بی بدیل شد. اکنون شما شاهد آثاری پر از رنگین‌ها و فرم‌هایی از دل طبیعت هستید که نمادی از عشق بی پایان این هنرمند به زندگی‌اند. 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir  در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها