یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
کتاب «تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی» به پیشخان آمد

این کتاب به جای فرایند سیاستگذاری، بیشتر بر روش تحلیل سیاست متمرکز است. کاربردهای عملی آن در یک چارچوب نظری قوی قابل خواندن است و به آسانی برای متخصصان آموزش و رهبران سیاستگذار کاربرد دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چشم‌انداز عرصه رهبری آموزشی مملو از پیچیدگی‌ها است. به عنوان رهبر آموزشی، چه در مدرسه باشید یا دانشکده و دانشگاه و چه در عرصه سیاست و سیاست‌گذاری، تحلیل سیاست به دلایل مختلف مملو از چالش است. رهبران آموزشی باید ایده‌ها را بیان کنند، رؤیاها را القا کرده و انتقال دهند، ایده‌آل‌های قابل اجرا را ایجاد کرده است.

این کتاب به جای فرایند سیاستگذاری، بیشتر بر روش تحلیل سیاست متمرکز است. کاربردهای عملی آن در یک چارچوب نظری قوی قابل خواندن است و به آسانی برای متخصصان آموزش و رهبران سیاست‌گذار کاربرد دارد و شامل دستورالعمل‌های عملی برای تحلیل سیاست از تعریف و درک مسئله تا اجرا و ارزیابی نتایج است.

فهرست این اثر عبارت است از: دیباچه مؤسسه/فصل 1: طرح موضوع(زمینه سازی)/ فصل 2: آغاز راه: نگاه به تحلیل سیاست به عنوان تحلیل مسئله/فصل 3: برداشتن گام اول: تعریف مسئله/صل 4: تشکیل پرونده با جمع آوری شواهد/فصل 5: تعیین ارزش‌های محرک/فصل 6: توسعه گزینه‌های جایگزین/ فصل 7: سنجیدن گزینه‌ها: ارزیابی گزینه‌های جایگزین/فصل 8: ارائه توصیه/فصل 9: ترغیب مخاطب/ فصل 10: اجرای راه حل/ فصل 11: نظارت بر خروجی‌ها/ فصل 12: ارزشیابی نتایج و فصل 13: نتایج اظهارشده.

در بخشی از دیباچه مؤسسه آمده است: «امروزه، دانشگاه و نظام آموزش عالی، در اثر چرخش‌ها و تحولات فرهنگی و اجتماعی جوامع و همچنین نوآوری‌های بی‌پایان حوزه فناوری، با مفاهیم تازه‌ای در مطالعات آموزش عالی و مسائل علم و فناوری مواجه شده است. در این بستر سیال جهانی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، بیش از گذشته مورد توجه واقع شده و در مسیر رویکردهای آینده نگرانه به آموزش عالی متوازن، اهمیتی محوری پیدا کرده است. در این میان فهم چالش‌های پیش روی آموزش عالی و درک دامنه مطالبه و انتظار از آن با تکیه بر فهم و شناخت بایسته عوامل مؤثر درونی و بیرونی نظام دانش و دانشگاه، و رصد روندهای فعلی و آینده مفاهیم و آموزه‌های مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری می‌تواند راهبردهایی کارساز جهت ایجاد تعادل و تناسب میان کارویژه‌های اجتماعی ارائه کند. برای این کار و همچنین برای بازکاوی شرایط کنونی تولید و ترویج دانش و ترسیم عقلانی و واقع‌بینانه نسبت کارکردی دانشگاه با جامعه آینده توسعه و تعالی کشور، باید از مطالعات و پژوهش‌های هدفمند در خصوص نقش و کارکرد دانشگاه و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن، خاصه از علوم انسانی و اجتماعی و کاربست راهبردهای خردمندانه آن در عرصه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری بهره جوئیم.»
 
کتاب «تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی» اثر نیکولای الکساندر با ترجمه سعید غیاثی، توسط  انتشارات مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در 440 صفحه و با قیمت 198000 تومان به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها