نویسنده رمان «تنی» در جلسه نقد و بررسی اثرش گفت: هر نویسنده امضایی پای اثر خود دارد و خواننده باید به این موضوع توجه کند که «تنی» یک قصه خانوادگی است که تمرکزش روی یک شخصیتی خاص نیست. من دوست ندارم گرههای داستانم دیر باز شود و سعی کردهام به اندازه کافی نشانه و ماجرا برای داستانم قرار دهم.
در آغاز این نشست، سمیه انصاری، مجری کارشناس، ضمن تأکید بر ضرورت پرداختن به قصه و زندگی اقشار مختلف جامعه و از جمله روحانیت که نقش مهمی در جامعه دارند به معرفی رمان «تنی» نوشته نرگس روزبهانی پرداخت.
در ادامه فائزه ریاضی، منتقد جلسه، در پاسخ به سوال مجری که اثر را چگونه دیده، بیان کرد با این رمان همذاتپنداری داشته و از نقاط قوت کتاب به زبان و قلم اثر اشاره داشت و از دغدغهمندی نویسنده نسبت به چنین موضوعی احساس خرسندی کرد.
شخصیتپردازی اثر، موضوع بعدی بود که منتقد به آن اشاره کرد و افزود: نویسنده با ایجاد یک شخصیتپردازی و پرونده شخصیتی مفصل توانسته امکان کامل همذاتپنداری را برای مخاطب به خوبی مهیا کرده و داستان را به سرانجام برساند.
وی با پرداختن به جنبههای ظاهری اثر نظیر لحن و زبان روان، داستان، دیالوگها، اصطلاحات طلبگی، درج به موقع آیات و فرازهای ادعیه در کلام شخصیتها تصریح کرد: چنین به نظر میرسد که نویسنده علاوه بر تجربه زیسته، توانسته داستان را بر اساس شناسنامه و پرونده شخصیتی پیش ببرد و علیرغم تکرار زیاد، فلشبک و رفتن به خاطرات گذشته، شخصیتها مطابق روحیات و خلقیاتی که برایشان قائل بودیم (حتی در خاطرات هم همان گونه) خود را نمایش میدهند.
این منتقد ادبی سپس با اشاره به مثال هایی از دوران کودکی شخصیتهای اصلی محمدحسین و عطا به این نکته تأکید داشت که نویسنده توانسته توصیف و تصویرسازی خوبی از شخصیتها ارائه دهد.
در ادامه برنامه روزبهانی، نویسنده «تنی»، در گفتوگوی تصویری، در پاسخ به سوال مجریکارشناس جلسه، درباره اینکه آیا این شخصیتها تجربه زیسته بوده یا حاصل تحقیق، بیان داشت: شخصیتها طبق پرونده و شناسنامه پیش رفتند و من سعی میکردم با آنها همذاتپنداری کنم و برای هر شخصیت به مصادیق ذهنی و نمونههای شناختی نزدیک شوم.
وی با اشاره به شخصیت مامان عالیه عنوان کرد: معتقدم اگر نویسنده خودش شخصیت را باور نداشته باشد برای مخاطب هم که از نویسنده یک پله بالاتر است، این شخصیت باورپذیر نخواهد بود. برای همین برای شخصیت مامان عالیه سعی کردم مصداق او را در اطرافم پیدا کنم.
ریاضی ضمن اشاره به آشنایی خودش با زیست طلبگی اشاره کرد: احساس میشود در یکسوم پایانی اثر، بلوغ و تحول شخصیتهایی مانند محمدحسین، سربهراه شدن ضیا و حتی شهادت نورالله، سیر تکاملی این شخصیتها نسبت به شخصیتپردازی در نیمه اولی و تقریبا دوسوم سرعت گرفته و با شیب تندتری رخ داده است.
این نویسنده با اشاره به ویژگیهای قلم هر نویسنده گفت: هر نویسندهای امضایی پای اثر خود دارد و خواننده باید به این موضوع توجه کند که «تنی» یک قصه خانوادگی است که تمرکزش روی یک شخصیت خاص نیست. اعتقادی به خست در دادن اطلاعات ندارم و دوست ندارم گرههای داستانم دیر باز شود و سعی کردهام به اندازه کافی نشانه و ماجرا برای داستانم قرار دهم.
در ادامه این نشست که به طرح پرسشهایی از سوی حاضران اختصاص داشت یکی از حضار ضمن تحسین نویسنده برای تألیف چنین اثری با درونمایه زیست طلبگی بیان داشت: تعلیق داستان با وجود خردهماجراها و تعدد پیرنگ در نیمه اثر کمرنگ شده و به همین خاطر انتظار و ذوق مخاطب برای ادامه داستان کم میشود.
روزبهانی، نویسنده اثر، در توضیح صحبت مطرح شده، اظهار کرد: در این خصوص باید به این نکته توجه کرد که آیا به مسئله اصلی که پیدا شدن عطاست تغافل شده یا نه و ضمنا غافلگیری پایان اثر اجازه نمیدهد از حرارت داستان کم شود و ضربان قلب مخاطبی که به سرنوشت و سرانجام شخصیتهای دیگر علاقهمند است تا انتها میزند.
لازم به ذکر است کانون ادبی راوی گیلان از آذر ماه سال ۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد. اعضای این کانون جمعی از بانوان استان گیلان بوده که نگارش رمان، داستان کوتاه، جستار، یادداشت نقد کتاب و برگزیده شدن در جشنوارههای استانی و کشوری را در کارنامه فعالیتهای خود دارند.
نظر شما