یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
بازگردد عاقبت این در؟

شماره ١٥٣ ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیر مسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد. در این شماره آثاری را از صادق زیباکلام، عباس عبدی، دکتر بابک زمانی، مسعود سپهر، وحید آگاه، سعید ارکان‌زاده، امیرحسن موسوی، محسن محمودی، مصطفی سلیمانی و ... می‌خوانیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سازوکارهایی که طی قرن‌ها اندیشمندان و فعالان سیاسی برای مهار قدرت پیشنهاد کرده‌اند، این مهم را در مرکزیت خودش همیشه لحاظ کرده است که قدرت باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان آن را نقد و مجبور به پاسخگویی کرد.

در ساخت سیاسی ایران به لحاظ تاریخی از این بابت فقدان داشته‌ایم و برای همین امروز با دو معضل مواجه هستیم؛ یکی نبود نهاد روابط عمومیِ حاکمیتیِ کارآمد و و دیگری فقدان مجرای رسانه‌‌ای کارآمد و مورد اقبال که در حین حفظ منافع ملی، توانایی اقناع داشته باشد. ماهنامه مدیریت ارتباطات در شماره اخیر خود، صفحاتی درباره فقدان نهاد روابط عمومی کارآمد در ساخت سیاسی ایران دارد.

باغ عدن نو یا احضار شیطان؟
محسن محمودی در ترجمه-تألیفی سراغ این پرسش اساسی رفته است که هراس از هوش مصنوعی، چه هنگام و چگونه متولد شد و چرا در اندک‌زمانی این‌چنین تقویت شد؟ چرا با وجود آنکه هوش مصنوعی تا به امروز وجوه بسیاری از زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار داده و در لایه‌لایه‌های زندگی ما وارد شده، اما بی‌اعتمادی و هراس شدیدی نسبت به آن وجود دارد؟ او در این نوشته، سراغ تبارشناسی این هراس می‌رود و دلایل پیوند هوش مصنوعی با روایت‌های حولِ آخرالزمان‌گرایی را مورد بررسی قرار داده است.

از دیگر مطالب این شماره:
وحید آگاه، حقوقدان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در سلسله یادداشت‌هایش درباره قطع اینترنت از منظر حقوقی به  حکایت تعلیق حق بر اینترنت در قانون اساسی ایران پرداخته است. در بخش چهارم این یادداشت که «عادت نمی‌کنیم» نام دارد، او به بررسی کرده است که چه شخصیت حقوقی‌ای در ایران به لحاظ قانونی می‌تواند، حق بر اینترنت را معلق کند.

دکتر بابک زمانی، نورولوژیست و نویسنده، در یادداشتی تحلیلی با نام «هیچ مرده‌ای تاکنون زنده نشده» نگاهی به اسطورۀ دیالکتیک و  رفتار سلبی در ارتباطات سیاسی امروز ایران داشته است.
ترجمه بخشی از کتاب «روابط عمومی راهبردی: رشته‌ای دائماً در حال تحول» که مباحث جدید و چالش‌های فسلفه‌ای را درباره «اخلاق و حقوق در روابط عمومی» در بر دارد در ادامه سرفصل «بینش روابط عمومی» است و مطالب نظری/کاربردی زیادی برای فعالان و پژوهشگران حوزه ارتباطات دارد.

مصطفی سلیمانی، دین‌پژوه در مقاله‌ای بلند با نام شکاف روحانی به آسیب‌شناسی ارتباط طبقه روحانیت و  جامعه در ایرانِ امروز پرداخته است و نیوشا طبیبی هم از «آخرین نسل ایرانیانی که خانه‌های سنتی را در شرایط واقعی خود دیده‌اند» نوشته است.

اعضای تحریریه این شماره را حسن نمکدوست تهرانی، مسعود شاه‌حسینی، محسن محمودی، نرگس کیانی، زهرا علیپور، آرمین هاشمی، فاطمه زم‌یار تشکیل می‌دهند و رئیس شورای سیاست‌گذاری این ماهنامه سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، مدیر اجرایی و هماهنگی: بهنام تقی‌پور، طراحی جلد: جلیل نوربخش، گرافیک: نگار آشتیانی و روابط‌عمومی یگانه قاسمی هستند.

شماره 153 ماهنامه مدیریت ارتباطات را می‌توان از دیجی‌کالا یا نسخه الکترونیک تمامی شماره‌ها را از مگیران، طاقچه و کتابراه تهیه کرد. علاقمندان جهت تهیه نسخه فیزیکی یا دریافت اشتراک می‌توانند با شماره 021۸۸۳۵۶۴۳۶ تماس بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها